cursus gebruik bovenfrees

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
beste mede forumgebruikers,

Graag wil ik mijn vaardigheden met de bovenfrees met een cursus/workshop op een hoger niveau krijgen. Ik gebruik mijn festool bovenfrees voornamelijk bij het restaureren / repareren van houten boten, dus (nog) niet specifiek voor meubelmaken.

Kan iemand mij een cursus aanraden?

alvast bedankt, Paul
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Wat wil je dan leren als je de bovenfrees al naar tevredenheid voor botenrestauraties gebruikt?

Je hebt grofweg vier a vijf toepassingen:
-Kantbewerking (profielering van randen)
-groefbewerking (verbindingen, sponnningen)
-uiteinde bewerkingen (verbindingen zoals vingerlas, zwaluwstaart e.d.)
-Boren (verbindingen zoals duvelen of gatenrijen systemen)
-kopieerfrezen

Wil je slechts een intro in deze vormen van toepassingen of wil je iets specifieks uitermate goed leren beheersen anders dan door trial and error?

Zelf heb ik ooit eens zo'n intro cursus voor bovenfrezen gehad. Dat was voldoende om aan Festool en hun accesoires verslaafd te raken en afdoende om zelf verschillende dingen uit te proberen.

Mijn eerste poging die wat verder ging was een bankje van drie 4 cm dikke eiken planken met grove vingerlas met bovenfrees aan elkaar zetten. Dat heb ik gedaan met een OF1010, een workmate en een festool geleiderrail... pas later ben ik de VS600 gaan gebruiken maar daar kan je niet zulke grove verbindingen (bijv. vingerlassen van 4 bij 4cm) mee maken, dat moet je toch echt leren te doen met inventiviteit (inzicht, goed meten/aftekenen en goed klemmen). Of gewoon met handzaag en beitel leren werken.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Paul,
Ik heb laatst een cursus gevolgd via de toolworkshop, http://174.132.164.61/~toolwork/

Dit is, zoals ik het begrijp, een cursusaanbieder via Festool. Festool voorziet meubelmakers van verschillende apparatuur en bij die bedrijven kun je dan een cursus volgen.
Voor mij was het leerzaam omdat ik alleen nog maar sleuven en gaten gefreesd heb. Ik ben meer te weten gekomen over de machine (OF1010) en de mogelijkheden voor gebruik van de geleiderail. Op de site kun je zien welke onderwerpen ze behandelen.
Er wordt veel verteld en ze beginnen echt met de basis, maar dat was wat mij betreft prima. Ook hebben we een paar handelingen kunnen uitvoeren.
Dit was wel een cursus van hooguit 3 uur. Ik had het prettiger gevonden meer dingen te kunnen uitproberen (ongeveer 2 uur zit je te luisteren terwijl de cursusleidster dingen voordoet en uitlegt), maar dat is voor ieder weer anders.
Uiteindelijk hebben we kanten gefreesd met een profielfrees en mbv het framewerk een vierkant uitgefreesd.
Ik heb ook al mijn andere vragen kunnen stellen en daar afdoende antwoord op gekregen.

grtn
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb jaren geleden de voorloper van die prof. workshop gedaan. Vroeger kon je nog ook je eigen frees meenemen. En daar gaven ze dan allerlei toepassingsvoorbelden zoals ook al genoemd in de huidige prof. workshop. En vervolgens kon je dan met een eigen frees of geleende festool frees een rondje maken om alles zelf te proberen, uiteraard was er dan begeleiding bij. Met sommige methodieken kon je je eigen frees niet gebruiken (daaarvoor had je wellicht niet de juiste kopieerringen meegenomen oid) en kon je een Festool frees gebruiken.

Die workshop was voor mij compleet fout. Sindsdien heb ik namelijk last van een Festool verslaving als het om elektrisch handgereedschap gaat.

Achteraf beschouwend is het zo dat ik toen ik daar naar toe ging totaal geen bovenfrees ervaring had. Het was toen erg nuttig om de mogelijkheden te leren kennen. Ervaring deed je op die ene dag echt niet op. Maar als je al freeservaring had denk ik dat ik er niet veel wijzer van ws geworden anders dan dat festool wel heel erg handig is...
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Paulv,
Ja, vond mijzelf daar wel geschikt voor ;). En achteraf gezien was dat ook zo omdat ze van A tot Z de machine uitleggen. Ik vraag me wel af of de professionele houtbewerker die er toevallig bij was er iets aan heeft gehad......

Zuma,
Ben het met je eens. Tis ook een soort showcase voor de Festoolspullen. Maar ik ben er wél wijzer van geworden.
Ik denk wel dat dit iets is dat je ook na kunt lezen. Als je de handleidingen op de Festoolsite leest kom je ook een heel eind.

Succes.
Grtn Bart
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb het dictaat nog van die workshop. Wellicht even scannen en pdf-en en even hier on-line gooien (het is wellicht toch een heel oude versie en de huidige zal wel vernieuwd zijn)? Hebben we hier de mogelijkheid om bestanden te delen (uploaden en sharen)?
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
zuma zei:
Die workshop was voor mij compleet fout. Sindsdien heb ik namelijk last van een Festool verslaving als het om elektrisch handgereedschap gaat.
:D heel herkenbaar alleen als je er ooit vanaf wilt ben je toch blij dat je dit "groene" merk gekocht hebt want de prijzen zijn 2e hands behoorlijk hoog in tegenstelling tot veel andere merken gereedschap.

Verder voor de topic starter, kijk eens op youtube.com zoekwoord "router" daar kun je in een avondje kijken heel veel tips/trucs etc. vinden. Verder zou ik een aantal boeken aanschaffen, dat heb ik ook gedaan, oa over router jigs (zelfgemaakte houten hulpstukken die je helpen lastige karweitjes op te lossen).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.