Zucht

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Herkennen jullie dit ook.
Je gaat iets doen waarvan je weet : dat gaat niet !!! ..... en het vervolgens toch doen ondanks dat je beter weet.

Was bezig met een plank verbreding maar heb helaas nog geen degelijke serre joints / sergeanten wel 3 van die kleine japanse Hatagane (heb er eentje voor de foto opgelegd )

En ik was toch zogoed begonnen( althans naar eer en geweten) de kanten gestreken , lijmen en klemmen .

Resultaat ....... krom ,had er als tegengewicht een behoorlijke zware klos opgelegd maar dat mocht niet baten ... dit zijn zeker weer van die beruchte leermomenten .

De stapel met misl..... eeeuuuhh probeersels wordt nu toch wel heel erg hoog .

Dus op het verlanglijstje serre joints en 4 lijmbalken (zag ik op de site van de Schrijn) jammer dat die serre joints prijzig zijn .

Maar goed nu maar weer verder ploeteren (toch wel weer wat geleerd .......denk/hoop ik ) effe chillen
plnakverbreding.jpgkrom.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Volgens mij vallen de prijzen van de losse koppen mee. Hoewel het woord meevallen van prijzen een subjectief iets is. Je koopt een stuk gasbuis 1/2(21.4mm) of 3/4 (26.5mm) en een paar losse koppen beginnen volgens mij al bij 2 tientjes per stuk.Bij axminster staan ze op de site vanaf 9.3 pond. De echte serre joints zijn inderdaad niet voor weinig te koop. Ik heb er bij tendotools wel eens een stuk of wat gekocht voor ongeveer 50 euro (3jaar geleden) chinese kwaliteit maar het zag er aardig uit.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Een belangrijk reden maarom alles krom is, is omdat je het hout niet om en om hebt gelegt (hartkant onder - hartkant boven)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Had je ze echt zuiver haaks geschaafd? Daar staat of valt alles mee. En als ze echt haaks zijn kan je ze zelfs met een touwtje nog wel verlijmen. Overigens valt het wel mee met de kromte. Even met een schaaf het ergste weghalen en de rest trek je wel recht in whatever je er mee gaat bouwen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik vind de afwijking wel meevallen, echter weet ik niet precies waarvoor je dit in gedachten had. Het om/om verlijmen is inderdaad ook wel erg makkelijk (zei ik achteraf.....)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
zonder serre joint had het ook wel gelukt
neem 4 rechte balkjes
2 onder het paneel en twee op het paneel boven elkaar
dan voorzichtig de planken aan klemmen en dan ook de balkjes aan klemmen
dan heb je als het goed is geen serre joints nodig .
en als je heel goed geschaafd hebt kun je de plankjes ook tegen elkaar wrijven dan blijven ze ook zitten
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dank jewel Leroy,
Dit bedoelde ik ook met de 4 lijmbalken .... dat had ik gezien op de site van de Schrijn
Deze foto van de Schrijn staat bij tips en trucks->Houtverbreding met uitleg .
De balkjes in combinatie met de lijm klemmen zorgen ervoor dat het niet "opbolt "

lijmopstelling.jpg
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
En de houten balkjes zijn bekleed met breed plakband. Want anders lijm je de balkjes aan je paneel met de lijm die door het persen uit de naden komt.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Voor een kast gemaakt van oude vuren vloerdelen (uit mijn huurhuis: dan neem je de vloer natuurlijk mee) heb ik de onderste methode ook toegepast, maar dan niet met plakband. Ik heb de balk om het recht te houden gewoon ingekeept bij de naden van de te lijmen delen. Zeker voor veel planken is dat snel en het scheelt plakband.
Bij mij ging dit prima en ik heb rechte planken gekregen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zucht, ja dat herken ik ook maar dan zo:
Je gaat iets doen waarvan je denkt, dat gaat niet! …. en het vervolgens toch doen omdat je denkt het beter te weten.
 

woodchip

Nieuw lid
16 nov 2011
12
0
Ingelum
Rendew heb je wel goed gekeken naar de ringen in het hout?
Een houtverbreding moet zó gelijmd zijn dat bij het werken van het hout de plank niet krom kan trekken.
Dit kan door de orientatie van de jaarringen zo te nemen dat de werking van elke plank die van de andere weer compenseert.
Als ik kijk naar de afbeelding met lineaal dan liggen ze volgens mij allemaal gelijk wat dus zo krom als een hoepel gaat staan.
 

kodama

Actieve deelnemer
Dat is inderdaad nog altijd mijn favoriete minimalistische manier. Gebruik touw of bandslinge met weinig rek. Ik geef de voorkeur aan bandslinge omdat deze de kracht op de randen van de borden verdeeld. Alhoewel ik vaak stukjes karton ertussen steek om het insnijden te voorkomen geniet de brede band mijn voorkeur.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Rolluiklint werkt ook goed, op voorwaarde dat je van het soepele soort hebt. Snij je inderdaad ook minder mee in de randen.
Ik maak m'n panelen ook altijd wat op overmaat, een meestal zit de rand van het paneel ook nog eens in een groef, dus een klein beetje insnijden kan meestal geen kwaad...
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het mooie is dat een ander topic in het forum gaat het om en om lijmen van planken, of dat zin, of onzin is. Hier zie je volgens mij het resultaat als je het niet doet in deze situatie. Het zou en leuke test zijn om de planken weer lost te halen (als dat kon) om en om te lijmen en dan kijken hoe krom de boel erna is.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
dat deed ik altijd op een dikke vlakke tafel met een paar balken en afhankelijk van de breedte verplaatsbare blokken die aan de tafel werden geschroefd vervolgens keggen tussen blok en product(zijwaarts gezien), waarbij de rechte balken werden opgevuld met vulstukjes (neerwaartse druk) die over het product werden gelegd. (vergeet alleen niet om plastic ter hoogte van de lijmnaad te gebruiken)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Rolluiklint werkt ook goed, op voorwaarde dat je van het soepele soort hebt. Snij je inderdaad ook minder mee in de randen.
Ik maak m'n panelen ook altijd wat op overmaat, een meestal zit de rand van het paneel ook nog eens in een groef, dus een klein beetje insnijden kan meestal geen kwaad...

Ja, maar is het erg? Of heb je liever een gegolfde plaat? En wat gebeurd er als je beter hout gebruikt?

Of zou het krom geworden zijn omdat de zijkanten niet echt netjes haaks waren en dat het eenzijdig klemmen de boel alleen maar verergerd heeft?
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb er mijn best op gedaan , het is voor mij wel een zenuw sloppende bezigheid om al die klemmetjes te bevestigen.
Het grootste gevecht is niet de "strijd" met het hout en de klemmen maar de chaos wat tussen de oren zit .

De lijm droogt/ gaat het te langzaam, gaat het wel goed ....zit alles wel recht... heb ik niets vergeten etc etc etc
En dan is dit past het eerste paneeltje ....effe CHILLEN !!!!!!!!! rustig ... af..... klapper de klapper tand
Hebben jullie dat ook ? (heb een schouder nodig... snik)
klemmend.jpg
 

WR1944

Oud hout
Stel je gerust, je bent niet de enige die door deze zenuwslopende situatie heen moet om tot een mooi product te komen. Ik ben ook wel eens wat vergeten bij het samenstellen van een te verlijmen constructie. Door schade en schande wijs (nou ja, een klein beetje dan) geworden leg ik alles na het droog passen terug in de volgorde van het weer assembleren. En ik verwijder alles dat niets met het onderhanden project te maken heeft uit de buurt. Indien mogelijk lijm ik een deel en monteer ik de rest droog om toch het geheel in de juiste vorm te kunnen klemmen. En met voldoende oefening gaat het wel steeds beter.
 
A

Athanor

Guest
Dat klappertanden is een erg goed signaal hoor! Doet mijn konijn namelijk ook als ze tegen mijn schouder ligt en het is een teken van optimale tevredenheid en ontspanning :) je bent dus op de goede weg man! En zo te zien komt het met de verlijming ook wel goed. Die kopdrukte ken ik wel een beetje als ik een lijmklus heb, vooral als ik denk dat ik alles wel heb klaarliggen en dan nog net even om balkjes moet zoeken ofzo..... Ik leer wel om af en toe dan eens een "droge" proef te doen, dan kan ik checken of ik alle ingrediënten voor een lijmproef heb klaarliggen.

Nou, die lijm moet ondertussen wel droog zijn, dus laat maar eens zien!

Sterkte van Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.