Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Zucht

Zucht

Herkennen jullie dit ook.
    Je gaat iets doen waarvan je weet : dat gaat niet !!! ..... en het vervolgens toch doen ondanks dat je beter weet.

Was bezig met een plank verbreding maar heb helaas nog geen degelijke serre joints / sergeanten wel 3 van die kleine japanse Hatagane (heb er eentje voor de foto opgelegd )

En ik was toch zogoed begonnen( althans naar eer en geweten) de kanten gestreken , lijmen en klemmen .

Resultaat ....... krom ,had er als tegengewicht een behoorlijke zware klos opgelegd maar dat mocht niet baten ... dit zijn zeker weer van die beruchte leermomenten .

De stapel met misl..... eeeuuuhh probeersels wordt nu toch wel heel erg hoog .

Dus op het verlanglijstje serre joints en 4 lijmbalken (zag ik op de site van de Schrijn) jammer dat die serre joints prijzig zijn .

Maar goed nu maar weer verder ploeteren (toch wel weer wat geleerd .......denk/hoop ik ) effe chillen
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      plnakverbreding.jpg
Bekeken:   420
Grootte:   65,1 KB
ID:        1416Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      krom.jpg
Bekeken:   424
Grootte:   45,4 KB
ID:        1417

Volgens mij vallen de prijzen van de losse koppen mee. Hoewel het woord meevallen van prijzen een subjectief iets is. Je koopt een stuk gasbuis 1/2(21.4mm) of 3/4 (26.5mm) en een paar losse koppen beginnen volgens mij al bij 2 tientjes per stuk.Bij axminster staan ze op de site vanaf 9.3 pond. De echte serre joints zijn inderdaad niet voor weinig te koop. Ik heb er bij tendotools wel eens een stuk of wat gekocht voor ongeveer 50 euro (3jaar geleden) chinese kwaliteit maar het zag er aardig uit.

Een belangrijk reden maarom alles krom is, is omdat je het hout niet om en om hebt gelegt (hartkant onder - hartkant boven)
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

Had je ze echt zuiver haaks geschaafd? Daar staat of valt alles mee. En als ze echt haaks zijn kan je ze zelfs met een touwtje nog wel verlijmen. Overigens valt het wel mee met de kromte. Even met een schaaf het ergste weghalen en de rest trek je wel recht in whatever je er mee gaat bouwen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik vind de afwijking wel meevallen, echter weet ik niet precies waarvoor je dit in gedachten had. Het om/om verlijmen is inderdaad ook wel erg makkelijk (zei ik achteraf.....)
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

hey hallo
    zonder serre joint had het ook wel gelukt
    neem 4 rechte balkjes
    2 onder het paneel en twee op het paneel boven elkaar
    dan voorzichtig de planken aan klemmen en dan ook de balkjes aan klemmen
    dan heb je als het goed is geen serre joints nodig .
    en als je heel goed geschaafd hebt kun je de plankjes ook tegen elkaar wrijven dan blijven ze ook zitten

Dank jewel Leroy,
    Dit bedoelde ik ook met de 4 lijmbalken .... dat had ik gezien op de site van de Schrijn
    Deze foto van de Schrijn staat bij tips en trucks->Houtverbreding met uitleg .
    De balkjes in combinatie met de lijm klemmen zorgen ervoor dat het niet "opbolt "

En de houten balkjes zijn bekleed met breed plakband. Want anders lijm je de balkjes aan je paneel met de lijm die door het persen uit de naden komt.

Voor een kast gemaakt van oude vuren vloerdelen (uit mijn huurhuis: dan neem je de vloer natuurlijk mee) heb ik de onderste methode ook toegepast, maar dan niet met plakband. Ik heb de balk om het recht te houden gewoon ingekeept bij de naden van de te lijmen delen. Zeker voor veel planken is dat snel en het scheelt plakband.
    Bij mij ging dit prima en ik heb rechte planken gekregen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Zucht, ja dat herken ik ook maar dan zo:
    Je gaat iets doen waarvan je denkt, dat gaat niet! …. en het vervolgens toch doen omdat je denkt het beter te weten.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Forum Rechten