Kabelhaspel

WR1944

Oud hout
Na m'n terugkeer afgelopen vrijdag in m'n toch wel vertrouwde omgeving heb ik een klein klusje gedaan om er weer even in te komen.
De achtertuin wordt regelmatig gemaaid en daar hebben we een electrische maaier en strimmer voor. Ik hou niet van motorgedreven apparaten, die stinken en ze hebben veel meer onderhoud nodig. Dus moet er een flink stuk verlengsnoer uitgerold kunnen worden om de 50 meter diepte te behappen. Ik had al een soort kapstok gemaakt om de kabel aan op te hangen maar dat was steeds een klus om het er af te halen en er weer netjes op te doen. Dus dacht ik er aan om een haspel te maken want ik kan geen haspels vinden om die lengte snoer op te rollen.
Voor m'n vertrek had ik de haspel zelf al gemaakt en was het broeien op het vervolg begonnen. Bij m'n terugkeer viel het kwartje (die hebben we in Amerika gelukkig nog) en kon ik het plan uitwerken. Wat restjes multiplex uit de bak gevist en daarmee aan de slag. Omdat m'n technische genen door m'n ervaring in een vorig leven nog steeds op staal georienteerd zijn denk je ook langs die paden.
Ik maakte een vierkante as met twee ronde tappen. In de flenzen van de haspel kwamen vierkante gaten. Een bodemplaat met twee oren kwam als volgende. In de oren kwamen de gaten voor de tappen van de as en het geheel werd met potgaten volgens Kreg samengesteld. Nu het slingertje. Dat werd voorzien van een 1/4" keilbout als handvat. Omdat de slinger vlak langs de oren ging moest een moer in het hout worden verzonken. Op de slinger kwam een ronde dekplaat die met lijm en schroeven aan de slinger en ook aan de as kwam. Kabel er op en draaien maar. Het is simpel en het werkt en daar hou ik van.
 

Bijlagen

  • P9041113q.jpg
    P9041113q.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 349
  • P9041114q.jpg
    P9041114q.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 348
  • P9041115q.jpg
    P9041115q.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 346
  • P9041116q.jpg
    P9041116q.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 345
  • P9041117q.jpg
    P9041117q.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 346

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Leuk

maar ik zou de slinger as toch maar wat dikker maken - dit gaat je hand opvreten,

hoe dikker hoe beter je het kunt opwikkelen

wat stopt je om een gat te boren in een stuk bezemsteel - geloof me het gaat dan stukken beter

wat je ook mist is een handvat aan de bovenkant

hoe transporteer je het?
 

WR1944

Oud hout
De uiteindelijke vaste plaats gaat onder het afdak van de back porch worden. Ik schroef het tegen de ondersteuning aan. Dat slingertje is verbazingwekkend glad afgewerkt, zelfs waar de schroefdraad zit. Ik heb dit zelfde idee al toegepast op de slinger van m'n quick en dirty freestafel voor de verticale verstelling en het werkte goed. Het opwinden van de kabel gaat erg soepel dus ik heb er wel vertrouwen in. En als ik later toch niet helemaal tevreden ben dan ga ik weer opmieuw aan de slag. Het is een hobby. :)
 

WR1944

Oud hout
Vandaag was het hoog tijd het gras te maaien dus was het een mooie gelegeheid om de haspel op z'n plekje aan te brengen. Het mannetje van de kabel zit met een kabelklem vast aan de binnenkant van de flens. Ik heb twee stukken verlengsnoer aan elkaar geknoopt om de hele tuin met gemak te kunnen bestrijken. Met een kort stukje verlengsnoer verbind ik de haspel met een contactdoos in huis. Het werkt goed maar ik hoop dat de overige huisgenoten ook even veel geduld kunnen opbrengen om het snoer netjes op te rollen.
 

Bijlagen

  • P9071145q.jpg
    P9071145q.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 263
  • P9071146q.jpg
    P9071146q.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 262

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Waarom heb je er niet voor gekozen om de aansluit kabel niet via de zijkant naar buiten te laten komen? dan heb je ook minder problemen als je nog een meter te kort komt als je aan het maaien bent en dat je dan niet de kabel uit de stopcontact trekt.
 

WR1944

Oud hout
De enige mogelijkheid om de kabel aan de zijkant er uit te laten komen was via de as. Er is geen ruimte tussen de flens van de haspel en de uithouders. Ik had geen zin om de as in te boren, de stekker van de kabel af te halen en na doorvoeren er weer aan te zetten. Dat zou technisch gezien een iets sjiekere methode geweest zijn.
Ik heb een kort verlengsnoer tussen de haspel en de dichtstbijzijnde contactdoos in het huis. En het snoer op de haspel is meer dan genoeg voor de hele tuin. Ik houd nog 10 meter over achterin de tuin. Ik ga zo nog even bezig met de "weed wacker" of te wel de strimmer om 3 maanden onkruid te verwijderen. Het is na de regen van gisteren prachtig weer geworden.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Mooie haspel!

Dat jij graag met een elektrische grasmaaier werkt kan ik niet begrijpen, alle tuingereedschap met een snoer eraan heb ik een vreselijk hekel aan. Het kan ergens achter blijven haken of je maait/zaagt de kabel doormidden. Dan heb ik liever een beetje meer lawaai

Groeten Rudolf.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als we allemaal dezelfde voorkeuren en afkeuren zouden hebben was het leven oersaai. Toen ik voor het eerst de achtertuin ging maaien was dat een first voor mij. Ik heb toen een methode moeten uitvinden om zonder met het snoer in conflict te komen de tuin probleemloos te kunnen maaien. Ik rol het snoer uit langs een lange zijde van de tuin en start de eerste run. Door van voor naar achteren en terug te gaan en steeds een maaierbreedte op te schuiven blijft het snoer altijd op het reeds gemaaide deel en kom ik niet in de knoop met het snoer. Door op de juiste manier struiken en de palen van de drooglijn te passeren is ook dat geen probleem. Gelukkig is het snoer oranje dus het valt goed op in het gras. Elke keer als ik een van de buren met een motormaaier bezig hoor ben ik blij met de keuze voor een electrische maaier, geen lawaaioverlast en geen stank.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Electrisch? Benzinemotor?

Er gaat natuurlijk niks boven het eerlijke handwerk!

800px-
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Normaal ben ik het met je eens Seek, maar in het geval van tuinieren gaat er niets boven machinaal geweld! Ik ga dalijk de heg voor de laatste keer dit jaar scheren en ben blij dat ik niet hoef te knippen. Maar je bent van harte welkom om in het voorjaar mijn heg van een manuele trimbeurt te voorzien.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Aan de staat van Seeks grasmat te zien hoeft tie niet wekelijks te maaien, dat scheelt ;)

PS: On topic
Typisch een WR1944 project, geen poespas, netjes gebouwd en o zo praktisch
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
In een vorig leven had ik een huis met een tuintje voor en achter met daarin gras en een stukje terras. De oppervlakte was ongeveer een 50ste deel van de huidige tuin. Omdat m'n ex en ik geen groene vingers hadden verdween geleidelijk alles onder tegels en klinkers. Ook drie bomen heb ik eigenhandig gekapt.
Nu beschik over een grasmat van zo'n 10 x 40 meter en het loopt naar achteren licht op, ruim een meter schat ik zo. Degene die zo enthousiast met de handmaaier dweept mag hier gratis een demonstratie geven. Daarnaast geloof ik niet dat ik door de buren nog voor vol aangezien wordt als ik niet minstens gemotoriseerd het gras te lijf ga. :D Er staat ook een reusachtige moerbeiboom in de tuin. Door rotting is er al een flinke tak naar beneden gekomen. Op andere plekken heb ik ook al sporen van houtrot gezien. Om verdere problemen te voorkomen gaat die boom ook tegen de vlakte als de blaadjes gevallen zijn, hoezeer ik ook begaan ben met de natuur. Op een andere plaats wordt dan wel een boom teruggeplant die uiteindelijk minder groot uit moet groeien.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ha ha. Wij hebben ook vooral tegels en wat groenborders. In mijn jeugd heb ik vaak genoeg zo'n ding voortgeduwd. En ik vond het NIET leuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.