salontafel

aka

Nieuw lid
28 jun 2012
5
0
Dag allemaal,


Mijn ouders willen graag een salontafel in beuken, net zoals de overige meubels in hun woonkamer. En omdat ze geen salontafel vinden in de gewenste afmetingen en smaak, heb ik voorgesteld er een te maken. Enkel zijn mijn ervaring met hardhout minimaal, waardoor ik tijdens het ontwerpproces met enkele vragen blijf zitten.

Zo lees ik bijvoorbeeld op de site van de Amsterdamsche Fijnhouthandel dat (gestoomde) beuk niet echt geschikt is voor massieve bladen door de werking van het hout. Heeft dit misschien vooral betrekking tot grote bladen? Het tafelblad in mijn ontwerp is 20mm dik, 400mm breed en 880mm lang. Wat is de ideale breedte van een plank voor het verlijmen tot een blad? Ik dacht aan het samenvoegen van 4 planken van ca. 100mm -- wel merk ik dat beuken bladen meestal uit vrij smalle stroken hout zijn samengesteld, dat vind echter minder mooi, maar misschien wel stabieler...

In het ontwerp kan het bovenste blad vrij werken, het onderste blad zit echter geklemd tussen de poten, indien het uit een geheel zou zijn. Daarom zou ik dit blad maken met een 'breadboard end' (wat is de vertaling hiervoor eigenlijk?) dat precies tussen de poten valt. Of is dit te ver gezocht en onnodig?

Voor de aanschaf van het hout valt mijn keuze momenteel op de Plankencentrale, omdat ik zelf niet de mogelijkheid heb het hout te schaven. Dit is dan ook bepalend voor de 20mm dikte, vermits de overige verkrijgbare dikte daar 42mm is.

Suggesties over het ontwerp structureel zijn ook welkom.


Groeten en alvast bedankt.

Kevin
Amsterdam

PS ik volg het forum al enige tijd met veel interesse op de achtergrond, nu het ijs gebroken is word ik misschien wel wat actiever op de voorgrond. :)


salontafel.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ik heb juist geleerd dat gestoomd beuken minder werkt volgens mij is je ontwerp oke
ik zie geen problemen gr leroy succes ermee
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag Kevin,

welkom op het forum. Beuken heeft de neiging om flink te werken, maar je kunt dit prima oplossen. In het ontwerp wat je hebt gemaakt kun je aan de onderzijde van zowel het bovenblad als het onderblad een dwarsverbinding maken die het blad vlak houdt maar waarbij het wel in de breedte kan werken. Het onderblad kun je m.i. ook prima tot tussen de poten realiseren als het maar de ruimte heeft om te werken. Dus niet strak tegen de poten maar enige tussen ruimte. (aantal mm)

Qua breedte van de delen zou ik minder dan 10cm doen omdat beuken niet altijd even stabiel is, maar wellicht dat andere hier wat meer info over kunnen geven.

Persoonlijk vind ik de plankencentrale erg duur. Heeft de amsterdamsche fijnhouthandel geen mogelijkheid om te schaven? Of een meubelmaker in de buurt?

Vind het ontwerp prima, daar is niks mis mee. Veel succes!
 

aka

Nieuw lid
28 jun 2012
5
0
Oke.

Bedankt voor de tips.

@avos Bij de Amsterdamsche Fijnhouthandel zagen en schaven ze ook. Toch eens in die richting kijken dan.


Groeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.