Opruimen van het hout werd ineens een projectje....Alweer....project "Ratatouille"

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het had inderdaad als wasbak gemaakt kunnen worden. Dan had ik wel andere lijm willen gebruiken en een andere methode van afwerking maar het zou zeker mogelijk moeten zijn!!!
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Erg mooi Rick, eerst dacht ik dat het gewoon een komvorm was. Maar nu de afwerk laag erop zit valt mij de bult in de kom pas op. Goed bedacht!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.112
241
Goeree-Overflakkee
Erg gaaf!

Het is inderdaad een soort van rasp. Het product is van het merk Saburr Tooth oa baptist en de beeldhouwwinkel verkopen dit product.

In plaats hiervan kan ook een lamellenschijf gebruikt worden, gemaakt van schuurpapierstrookjes. Kost ook wat minder :)
216382.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Beitel : Een lamellenschijf ? Zou ik dit werk niet mee willen doen, duurt echt veel te lang. Zou wel gebruikt kunnen worden om mee te schuren nadat "saburr tooth" zijn werk gedaan heeft. Zo heeft ieder weer zijn eigen werkmethode,mooi toch!!
 

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Het had inderdaad als wasbak gemaakt kunnen worden. Dan had ik wel andere lijm willen gebruiken en een andere methode van afwerking maar het zou zeker mogelijk moeten zijn!!!

Hoe zou je het dan aanpakken?

Welke lijm, houtsoort, afwerking? Lijkt mij wel knap zo'n houten wasbak
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Mijn idee was om de bak op dezelfde manier te maken als de schaal van Rick. Uiteraard wel met watervaste houtlijm verlijmen. Vervolgens de juiste openingen er inboren voor de kraan, sifon en de wateroverloop. Als je de bak met een aantal lagen blanke PU-lak aflakt, zou je volgens mij een hele mooie wasbak moeten krijgen. De gebruikte houtsoorten lijken me alleen esthetisch van belang: hoe wil je dat de bak eruit ziet? Licht, donker of gemengd zoals Rick gedaan heeft.
 

davyd

Nieuw lid
4 jan 2012
12
0
Ik heb een zwak voor simpel eikenhout. Maar gaat het hout niet fel blinken als je afwerkt met PU-lak of donkerder worden met al die kopse kantjes?

Nog en praktische vraag: zou je een minimum dikte aan houden of kan je schuren tot 1 à 2 cm?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb al een verzoek gekregen voor een wasbak en iemand wilde er ook wel een tafel van hebben. Allemaal erg leuk maar momenteel past dat allemaal niet in mijn schema qua tijd en energie. Ik denk dat epoxy het toverwoord zal zijn voor een wasbak maar misschien kunnen andere forumleden hun licht hier even op laten schijnen.

@Davy : Zo lang je het hout afwerkt met een "doffe" laag dan zal het glimmen wel meevallen. mijn schaal is heel kort in aanraking gekomen met de polijstmachine.
 

Rob Groen

Nieuw lid
11 sep 2012
10
0
Ziet er cool uit idd...
Ik zit zelf ook wel eens te kijken naar wat afval stukjes of ik er niet iets van kan maken, het ligt anders toch maar in de weg en weggooien is geen optie.

Toen ik hem voor het eerst zag moest ik even aan het testbeeld denken wat je vroeger op je TV zag...
Vooral door die ronde vorm die erin zit....
Mooi gedaan....
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Hij is vlak met afgeronde kanten.
Er zitten allemaal stekeltjes op die het overtollige hout weghalen in een rotvaart.
Hij is er in verschillende grofte,s.
Alleen op hout te gebruiken.
Je kan hem onder andere op een haakse slijper gebruiken.
Zoek maar op, saburr tooth, dan vind je op internet genoeg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.