Opruimen van het hout werd ineens een projectje....Alweer....project "Ratatouille"

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Opruimen van het hout werd ineens een projectje....Alweer....project "Ratatouille"

Tja, zo lopen die dingen soms. Voorheen had ik wel vaker restanten aan elkaar geplakt en daar dan een snijplank van gemaakt maar hoeveel snijplanken wil je achter elkaar maken......

Ik ben begonnen met het verzamelen van alle restanten die een maat hadden die voor mij direct geen nut hadden. Natuurlijk had ik deze stukken allemaal kunnen bewaren totdat het juiste project zich aandiende maar ik wilde eens rigoreus opruimen. Na een half uurtje trekken in de houtstapel had ik toch een aardig stapel balkjes,planken en latten bij elkaar verzameld. Een deel was helaas nog ruw dus die moesten eerst maar eens geschaafd worden.

Alle delen afgekort op iets van 40 cm en toen ben ik begonnen met het samenstellen van de verschillende sets. Het idee is om eerst een blok van 400x400x90/100 te creeeren. Hieruit wil ik dan een bepaalde vorm gaan hakken,raspen,schuren enz enz. Het is nog niet exact duidelijk hoe het er uit moet komen te zien maar dat komt tijdens het verlijmen vast wel boven borrelen. Momenteel neig ik naar een soort van schaal uit kopshout dus......Gadver....ben ik toch weer een soort snijplank aan het maken.....Ik leer het maar niet af....

Er zit walnoot,esdoorn,kers,essen,douglas,wenge,purperhart,satinewood,louro faia,copaiba,nyangon,mutynye,beuk,gonzales alvez en framire tussen.Misschien ben ik een soort vergeten maar al met al dus een lekkere lijst houtsoorten.

Momenteel liggen alle verlijmde delen te drogen. Ik heb panelen gemaakt van 33mm ruw->geschaafd blijft er hopelijk iets van 28/29 over.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_4322.jpg
Dit zijn de 4 panelen.....

IMG_4324.jpg
Toen heb ik stroken gezaagd van 87mm en deze verlijmd tot 1 groot blok

Na het verlijmen heb ik eens rustig naar het blok zitten kijken.....Tja.....Wat moet het gaan worden ? Abstracte vorm ? Schaal ? Toch een snijplank ? Mmmm.....schaal ? Daar ga ik eens verder over nadenken.....
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ja, een schaal! dat lijkt me een prachtig plan.
Zaag er een cirkel uit en draai er een schaal van, dat lijkt me de moeite waar om te proberen :D

Maar... nu niet denken dat het moet omdat ik het zeg hé ;)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Jammer dat je het al hebt verlijmd :p, beetje plannen vooraf en je had een prachtige (grof gepixelde) Mona Lisa kunnen maken. Ligt er nog zo'n partijtje?
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ja dat denk ik ook jaap :) hij heeft t wel gedaan..

dank rick, leuke kleurtjes vind die panelen wel wat mooier, lekker rustig, ben nu weer benieuwd wat het gaat worden met die blokjes..

dat bovenste paneel lijkt gezichtsbedrog, voor is die plat en naar achter toe loopt ie omhoog?!?! :confused: 4/5e 'kleurtje' van links
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is inderdaad gezichtsbedrog...puur toeval hoor...geen geplande actie.

Vandaag is het blok helemaal geschuurd en de zijkant recht gemaakt. Misschien dat ik komende week nog ergens tijd vind om lekker bezig te gaan met dit project....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_4334.jpg

IMG_4335.jpg

IMG_4336.jpg

IMG_4337.jpg

IMG_4339.jpg

Vanmiddag ben ik even aan de slag geweest bij een vriend van mij. Ik had nog geen 5 minuten lawaai gemaakt of de eerste kwam even kijken. Natuurlijk wilde hij dit ook even proberen. Kwartiertje later stond de volgende al klaar....natuurlijk ook even proberen. Ik heb nog nooit zoveel werk gedaan zonder mijn handen vuil te maken...hahahaha....

Nadat de grove vorm er wel aangebracht was heb ik eerst weer een tijdje zitten staren naar het blok om te bekijken of ik nog een bepaalde vorm anders wilde hebben....Conclusie : Is het goed zo!! Toen de vormen wat "glooiender" gemaakt zodat de ene vorm in de andere "overloopt"......

Zaterdag wil ik weer verder gaan met dit geheel. Dan heb ik hopelijk mijn nieuwe spelle-dingetjes ook binnen die ik bij beeldhouwwinkel.nl besteld heb.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou.....de nieuwe spelle-dingetjes zijn binnen !!! Straks moet er eerst even boodschappen gedaan worden maar dan heb ik tijd om verder te gaan met dit geheel. Dat wordt schuren,schuren.....uhmmm schuren en dan nog meer schuren. Ik heb daar een lekker plekje in de buitenlucht waar ik ongestoord wat kan doen. Nou ja, ongestoord...er zijn altijd mensen die even komen kijken wie dat lawaai maakt. Altijd leuk om te vertellen over iets wat je aan het maken bent.

Nu maar eerst mijn kopje thee opdrinken!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Rene 13 : normaal doe ik dit werk inderdaad in de tuin maar dit keer werkt ons huis geschilderd.....niet echt een goede combi met stof...ik moest uitwijken naar de werkplaats van een bevriende houtkunstenaar.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou...het schuurwerk heb ik gisteren allemaal kunnen doen. Het was maar kort werk, 2 x 1/4 uur en rick was klaar. Daarna alles schoongemaakt en de schaal voorzien van 2 lagen impregneerolie van de Cokerij. Dit is een nieuw product, werkt erg prettig. Wat precies het verschil is met bv druivenpitolie weet ik zo niet maar soms probeer je eens iets nieuws he!!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hoi Rick, dat ziet er al mooi uit..
Ik had nog wel een vraagje over die slijptol waar je die schaal mee maakt. Is dat een soort van rasp voor op de slijptol?
Hoe heet zo'n ding en waar zijn die te halen. Ziet er wel mooi uit, en zo te zien werkt het ook perfect..
Passen die dan ook op elke slijptol (heb zelf een 125mm)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is inderdaad een soort van rasp. Het product is van het merk Saburr Tooth oa baptist en de beeldhouwwinkel verkopen dit product. ik heb bij baptist alweer een bestelling lopen voor een nieuwe schijf voor een goede kennis. ze passen op een 125mm machine inderdaad!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_4386.jpg

IMG_4387.jpg

IMG_4388.jpg

En we zijn klaar!!!! De schaal is nog even gepoetst met een lappennschijf en heeft nu een mooie zachte glans. Mocht iemand belangstelling voor deze schaal hebben dan hoor ik dat graag!!
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Geweldig mooie schaal, Rick. Ik krijg er meteen een idee bij: zou je op deze manier ook een wasbak kunnen maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.