Zaagblad verstellen pk 300

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Beste medeforummers,

Ik ben al een tijdje lid (meer een lezer dan een poster), en zit nu met de volgende vraag. Ik heb ongeveer een jaar geleden een 2ehands elektra beckum pk300 bj94 gekocht en heb de handleiding van internet kunnen downloaden. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is waar ik de instelling van het zaagblad kan wijzigen om het blad parallel aan de gleuven te kunnen instellen. Volgens de handleiding moet ik aan een bepaalde schroef draaien, als ik dat doe bij mijn machine gebeurt er niets. Ik denk dus dat ik de verkeerde schroef te pakken heb.
Heeft er iemand ervaring met deze machine en kan mij vertellen welke schroef moet ik hebben?

Alvast bedankt.
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
misschien is de handleiding van de metabo pk300 duidelijker ik heb geen idee het enigste wat ik er uit op kan maken is dat je de tafel schuin moet zetten naar achteren
en dan via de onderkant 2 bouten maat m12 een halve slag los moet draaien. En dat je daarna de inlegplaat los moet maken en daar zou dan een m6 boutje zitten waarmee je het zaagblad kan verstellen.

De zaag zelf heb ik niet dus ik kan je er verder niet mee helpen.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Beste Houtenplank, Je bedoelt dat de groeven die in het tafelblad zitten niet parrallel lopen aan het zaagblad? Om dit te stellen maak je meestal de bouten die het tafelblad bevestigen aan het onderstel een beetje los. Daarna met een schuifmaat de afstand meten aan de voor en achterkant van het blad en je kunt de boel stellen. In dit filmpje kun je het zien vanaf 3.15 min http://www.youtube.com/watch?v=6Yg599GoGrs&feature=plcp
Die schroef die jij hebt gevonden is vermoedelijk voor het afstellen van de hoek van het zaagblad zodat deze bij 0 graden ook echt haaks op de tafel staat.
Succes!
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Bedankt voor de antwoorden.

@noobzr, dat wat je gelezen hebt heb ik dus ook gelezen. Dat is dus precies het probleem waar ik tegenaan loop. Plaatje is voor mij wat onduidelijk.

@samvg, ik heb ook de afleveringen van de woodwhisperer gekeken. Daarin verteld hij hoe je de tafel paralel aan je zaagblad stelt. Helaas gaat dat voor mijn pk300 niet op. De schroeven om het blad exact 45 graden of 0 graden te kunnen zetten zijn mij duidelijk.

Ik ben deze week helaas op reis, ik zal vrijdag a.s. wat foto's posten. Misschien dat het dan wat duidelijker wordt.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ik heb een PK200, zal vanbinnen wel min of meer tzelfde mechaniek zijn. Als je bij jou machine de hele bovenplaat eraf sleutelt en wat fotos maakt van de binnenkant dan kunnen we meekijken.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Bijna 2 maanden geleden zag het er naar uit dat ik tijd zou hebben om mijn zaagtafel eens grondig onder handen te nemen. Het is er pas 2 weken geleden van gekomen. Ik heb inmiddels de zijdelings instelling gevonden en het is daadwerkelijk gelukt. Het zaagblad loopt nu parallel aan de sleuven in de tafel. Verder heb ik m stofvrij gemaakt en eens grondig gesmeerd.

Ik heb de tafel getest, en hij doet het goed. Ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van deze 2ehandse tafel. Wat ik wel jammer vind is dat ik de aanslag bij elke verstelling moet controleren of hij nog wel parallel loopt aan de sleuven. Ik heb namelijk gemerkt dat hij vooraan bijvoorbeeld op 20 cm staat. dat dat achteraan de aanslag 20,4 kan zijn. Eens kijken of ik dat ook nog kan aanpassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.