Help: Goed afsluitende lade maken.

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Hallo allemaal,

Ik heb een kast project waarbij ik een lade wil maken die zo sluit dat de inhoud niet door elkaar raakt.

Ik wil een soort ladekastje maken voor mijn chainmail hobby. Hiervoor wil ik in de bovenste ondiepe lades bakjes hebben die ik eruit kan pakken om op mijn werkplaats neer te zetten. Deze bakjes zijn dan aan de bovenkant open en er zitten metalen ringentjes in in verschillende maten.
Sommige ringentjes zijn minder dan een milimeter dik en in de meeste opbergdoosjes die ik heb kunnen deze dus van het ene naar het andere bakje "springen".

Ik zou een systeem willen maken zodat wanneer de lades dicht zijn er een soort deksel op komt waardoor de bakjes zo worden afgesloten dat dit niet kan gebeuren (omdat dit ook een verplaatsbaar kastje/kattetje wordt).
Ook zijn de ringetjes niet netjes gesloten (als ze net zijn gezaagd) waardoor ze aan een deksel van foam zouden kunnen blijven plakken.

Hoe zou ik deze lades kunnen maken zonder dat ik aparte deksels op de bakjes moet maken.

Moet alles nog gaan maken dus kan nog geen foto's plaatsen. Alle ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie tijd.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Omdat ik makkelijk bij de ringentjes wil kunnen als ik de lade open trek en er een paar nodig heb. en de plasic bakjes die ik in de winkel heb gevonden sluiten meestal niet strak genoeg. Heb wel een paar bakjes die voor visartikelen worden gebruikt en die goed sluiten (al gaan de kleine ringentjes zelfs daar tussendoor) maar zo'n systeem is niet wat ik zoek.

Ik zoek niet naar een makkelijke maar naar een goed werkende en praktische oplossing. Ik moet de hele kast en lade nog maken dus kan alles op maat maken :).

Ik zat aan een soort deksel (van triplex ofzo) te denken die over de lade schuift als deze in de kast schuift maar dan zou er een soort veer of klem in de kast moeten zitten die deze naar beneden drukt als de lade volledig is gesloten. Een soort aparte doos met een schuifdeksel waarbij de delksel dus aan de kast zit en de doos als lade uit de kast schuift. Misschien moet ik mijn technische lego eens pakken om wat uit te proberen :).
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Een klep op de lade die achteraan scharniert, met een veer die de klep omhoog zet als de lade open gaat?
Onderkant van de klep bekleden met foam met daarover wat dun leer tegen het 'plakken'.
Leer moet je aan kunnen komen als je je met chainmail bezig houdt. :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Als je geen extra bewegende delen wilt kan je de lade net voor het diepste punt omhoog laten komen door een verzetje in de geleiders te maken.

Ladegeleider met verzet.jpg
Zo sluit de gesloten lade netjes aan bij de bovenkant zonder tijdens de beweging wrijving te ondervinden. Bij de plaatsing van het frontje uiteraard wel rekening houden met het hupje.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
En het kan nog simpeler:
Lade onder schuin dek.jpg
Wigvormige lade in dito ruimte. Loopt vanzelf tegen het dak, zelfs geen hupje meer nodig. Eenvoud is het kenmerk van het ware :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik had vele onderdelen van cilindersloten in sortimo bakken zitten. Deze zaten in ladekasten. Niet goedkoop maar wel top.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Bedankt voor de reactie Kor en Ad Beumer. Geeft me zeker weer een nieuw perspectief om over na te denken. De schuine la lijkt idd de makkelijkste oplossing maar dan zouden de bakjes die in de la zitten ook allemaal op maat gemaakt moeten zijn en niet in een andere volgorde in de la passen. Misschien de onderkant van de lade schuin laten lopen, of de geleiders schuin laten lopen in een rechte lade en iets van schuim in de lade onder de bakjes om deze onder druk te houden?
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Nog niet. Wil eerst alles in sketchup uitwerken.
En omdat ik ook geen echte werkplek heb, schuur/kelder/garage, moet ik wachten op beter weer om in de tuin te klussen.

Maar als ik iets heb gemaakt zal die zeker gepost worden.
Laatste poging tot zwaluwstaarten, voor de laden, was mislukt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.