Bekleden betonnen trap

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Ik ben vorig jaar begonnen met avondonderwijs hout en heb een aantal inbouwkasten gemaakt voor in mijn woning. Dit schooljaar zou ik mijn betonnen trap willen bekleden met massief hout. Hiervoor zou ik gebruik willen maken van de overschot van mijn parket. Dit zijn teak planken van 120 mm breedt X 15 mm dik in verschillende lengtes en zijn voorzien van tand en groef. De onderzijde is eveneens voorzien van groeven.

De trap is een recht model waarvan enkel de op- en tegentrede bekleed moet worden, eventueel in "zigzag" model. Is het een goed idee om de parket te lijmen op een watervaste multiplex (18 mm) om zo een dikkere trede te bekomen? Wat doe ik het beste, de trap eerst bekleden met de multiplex en daarna de op maat gemaakte trede's van 15 mm teak er op bevestigen of lijm ik eerst de multiplex op de parket zodat ik een plank bekom van 32 mm dewelke op maat gemaakt kan worden?


IMG_0584.jpgIMG_0585.jpg
 

tuoh

Oud hout
Massief parket word bijna uitsluitend geplaatst op een onderlaag. Deze onderlaag kan gelijmd of geschroefd worden. Het parket moeten vol verlijmd worden met een geschikte parketlijm, bij een gelijmde onderlaag moet gebruik gemaakt worden van dezelfde parketlijm.
Multiplex van 15 of 18mm is een heel goede onderlaag wegens zijn stabiliteit en je kan alle eventuele maatafwijkingen van de betonnen trap met deze platen opvangen. Dat vergemakkelijkt het plaatsen van het eigenlijke parket.

Dus eerst onderlaag aanbrengen, daarna het parket plaatsen.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

klaaskootstra

Nieuw lid
21 feb 2010
9
1
Eens met tuoh.
Gewoon spaanplaat wordt ook veel gebruikt als onderlaag, is een stuk goedkoper.
Evt kan je de parket laag ook nog aan de ondervloer nagelen. Vereist wel wat meer werk.

Messing en groef van je planken afzagen. De vellingrand kan je laten zitten als je dit mooi vindt.
Voor meer info zou je is moeten zoeken op tapis parket.

succes
 

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Ok bedankt voor de reactie. Ik ga de optrede bekleden met multiplex en uitvullen op de juiste hoogte. Ik was wel nog vergeten te vermelden dat het een trap is die maar aan 1 kant tegen de muur komt. Ik zal dus de randen moeten "opdikken" om een massiever uitzicht te krijgen. Ik zou graag het effect krijgen zoals op de voorbeeldfoto.

Schermafbeelding 2012-09-02 om 09.53.01.jpg

Ik zou eerst de trap uitvullen met multiplex. Daarna de parketplanken aan elkaar verlijmen en op maat zagen tot een op- of tegentrede. De zichtbare rand "opdikken". Vervolgens per trede de tegen- en optrede aan elkaar verlijmen met de "neus" in verstek. Daarna alle trede's op de multiplex verlijmen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik het zou maken, denk ik dat ik eerst het parket op de multiplex zou lijmen. Maar dan beginnen met groter platen, of stroken. Dus meerdere treden tegelijk. En daarna deze panelen verzagen op de gewenste afmetingen. Dan kan het volledige zaagwerk in de werkplaats gebeuren. Of zie ik het verkeerd en gaan er andere problemen opduiken?
 

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Als ik het zou maken, denk ik dat ik eerst het parket op de multiplex zou lijmen. Maar dan beginnen met groter platen, of stroken. Dus meerdere treden tegelijk. En daarna deze panelen verzagen op de gewenste afmetingen. Dan kan het volledige zaagwerk in de werkplaats gebeuren. Of zie ik het verkeerd en gaan er andere problemen opduiken?

Dat is volgens mij ook een optie. Dat was eigenlijk mijn eerste gedacht om een trede te maken van teak verlijmd op multiplex. Deze op maat te zagen en dan te lijmen op de mulitplex waarbij de trap is uitgevuld? Of kunnen deze trede rechtstreeks op de beton vast gemaakt worden?
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een kennis heeft zijn treden vastgezet met TEC 7. De trap is wel gechapt (dus glad afgewerkt). Het chappen was nodig omdat bij het uitzetten van de betonnen trap een klassieke fout gemaakt was: er was gerekend van het dek van het gelijkvloers tot het dek van het verdiep, en niet van afgewerkte hoogte tot afgewerkte hoogte op etage. Hierdoor was de eerste trede te laag, en de laatste trede te hoog. De zijkanten ga je moeten afwerken met een latje om de multiplex te verbergen. Dit kan het mooiste als je in verstek werkt. Dat wordt moeilijk als het parket op de reeds bevestigde multiplex wordt verlijmd.
 

tuoh

Oud hout
Als ik het zou maken, denk ik dat ik eerst het parket op de multiplex zou lijmen. Maar dan beginnen met groter platen, of stroken. Dus meerdere treden tegelijk. En daarna deze panelen verzagen op de gewenste afmetingen. Dan kan het volledige zaagwerk in de werkplaats gebeuren. Of zie ik het verkeerd en gaan er andere problemen opduiken?

Jawel, je krijgt af te rekenen met één groot probleem bij deze manier van werken, de opgelijmde plaat gaat zeer snel en gegarandeerd krom trekken. Daarom ook de vereiste om de onderplaat eerst zeer degelijk te bevestigen op de ondergrond en dan pas de parket stroken te lijmen op deze onderplaat. Kromtrekken word op deze manier buitenspel gezet.


Mvg,

André
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als de traptreden verhoogd met 32 mm zult je die ook bemerken met het betreden,de op aantreden is namelijk 32 mm hoger.
De aftreden dus de laatse tree ligt nu gelijk met je overloop. Bij het verhogen zal deze tree dus ook 32 mm hoger worden als je overloop.
 

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Volgende week ga ik beginnen aan de bekleding van de trap. Blijkbaar is het volgens de leerkrachten toch niet aan te raden om de trap uit te kleden met mijn parketplanken van 15 mm. Volgens hen gaat het te hard doorbuigen en gaat de teak loskomen van de multiplex?
Ik heb eens een tekening gemaakt van wat ik in mijn gedacht heb (twijfel nog tussen z-trap of een rechte). Ik zou eerst de trap uitvullen met multiplex (18mm of 22mm) en vast schroeven in de betonnen trap. Daarna de tredes lijmen op de multiplex met D4 constructielijm.

trap_bekleding.jpg
 

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Nu wil ik niet vervelend doen, maar is dat hout op je foto's echt teak hout?

Er zitten nogal rare plekken in.

mvg,

Bert

Ik heb misschien niet de mooiste planken laten zien maar het is wel degelijk echte teak. Komt van bij de Arnhemse houthandel.
Hieronder een foto van de vloer waarvoor de parket gebruikt is.
Wat denk je van de opbouw van de trapbekleding?

parket.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het eerste wat bij mij opkwam, bedenk wel hoeveel hoger je nu je eerste en laatste trede gaat maken. In je sketch-up heb je ook nog latjes onder de multiplex (waarom?) zo ga je wel een cm of 5 aanbrengen. Leg voor de aardigheid eens wat hout van deze dikte op beide treden en loop er dan eens over heen.
 

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
Het eerste wat bij mij opkwam, bedenk wel hoeveel hoger je nu je eerste en laatste trede gaat maken. In je sketch-up heb je ook nog latjes onder de multiplex (waarom?) zo ga je wel een cm of 5 aanbrengen. Leg voor de aardigheid eens wat hout van deze dikte op beide treden en loop er dan eens over heen.

De trap heb ik 2 jaar geleden al gegoten en hij is zo voorzien dat er 5cm "bekleding" nodig is om overal dezelfde optrede te hebben. De latjes onder de multiplex zijn er om de verschillen van de gegoten trap weg te werken (max 0,5cm). Het kan zijn dat de uitvullatjes nog vervangen worden door egaliseermortel, maar dan moet ik weer een bekisting gaan voorzien rond de tredes.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik weet niet of het mogelijk is om de lijm zo dik te leggen? Weet jij welke lijm eventueel hiervoor gebruikt kan worden?


Deze http://www.google.nl/search?hl=nl&s...jm-kit-en-purproducten%2Flijmkit.html;210;597

of een andere high tack kit. Maar om het alleen in de kit te leggen lijkt me geen goed idee voor een trap. ik weet niet hoe je hem af gaat werken maar als je hem lakt of schildert krijg je gegarandeerd scheurtjes. Omdat de kit steeds iets inveert als je er op loopt. dus je zou gewoon iedere tree afzonderlijk uit kunnen vullen met vulplaatjes en dan deze kit.
 

MrJens

Actieve deelnemer
19 nov 2012
27
0
hoi,

Ik gebruikte laag expansie schuim. Dit lijmt ook ineens de treden.

Dit wil niet zeggen dat je geen uitvulling meer moet gebruiken!

Eveneens moet je ook niet te veel schuim gebruiken omdat dit dan de treden naar boven kan drukken. Indien mogelijk kan je de treden met een lange panlat klemmen tussen trede en plafond/trap er boven...

jens
 
Laatst bewerkt:

H_L

Nieuw lid
11 jun 2012
19
0
hoi,

Ik gebruikte laag expansie schuim. Dit lijmt ook ineens de treden.

Dit wil niet zeggen dat je geen uitvulling meer moet gebruiken!

Eveneens moet je ook niet te veel schuim gebruiken omdat dit dan de treden naar boven kan drukken. Indien mogelijk kan je de treden met een lange panlat klemmen tussen trede en plafond/trap er boven...

jens

Ik was sowieso van plan om de holle ruimtes van het uitvullen op te vullen met PU schuim om doorbuiging zo veel mogelijk te beperken. De multiplex wordt vast geboord in de betonnen trap en daarna vul ik de holtes op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.