Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Bekleden betonnen trap

Ik ben vorig jaar begonnen met avondonderwijs hout en heb een aantal inbouwkasten gemaakt voor in mijn woning. Dit schooljaar zou ik mijn betonnen trap willen bekleden met massief hout. Hiervoor zou ik gebruik willen maken van de overschot van mijn parket. Dit zijn teak planken van 120 mm breedt X 15 mm dik in verschillende lengtes en zijn voorzien van tand en groef. De onderzijde is eveneens voorzien van groeven.

De trap is een recht model waarvan enkel de op- en tegentrede bekleed moet worden, eventueel in "zigzag" model. Is het een goed idee om de parket te lijmen op een watervaste multiplex (18 mm) om zo een dikkere trede te bekomen? Wat doe ik het beste, de trap eerst bekleden met de multiplex en daarna de op maat gemaakte trede's van 15 mm teak er op bevestigen of lijm ik eerst de multiplex op de parket zodat ik een plank bekom van 32 mm dewelke op maat gemaakt kan worden?

IMG_0584.jpgIMG_0585.jpg

Massief parket word bijna uitsluitend geplaatst op een onderlaag. Deze onderlaag kan gelijmd of geschroefd worden. Het parket moeten vol verlijmd worden met een geschikte parketlijm, bij een gelijmde onderlaag moet gebruik gemaakt worden van dezelfde parketlijm.
    Multiplex van 15 of 18mm is een heel goede onderlaag wegens zijn stabiliteit en je kan alle eventuele maatafwijkingen van de betonnen trap met deze platen opvangen. Dat vergemakkelijkt het plaatsen van het eigenlijke parket.

Dus eerst onderlaag aanbrengen, daarna het parket plaatsen.

Mvg,

André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 01-09-12 om 18:30.

Eens met tuoh.
    Gewoon spaanplaat wordt ook veel gebruikt als onderlaag, is een stuk goedkoper.
    Evt kan je de parket laag ook nog aan de ondervloer nagelen. Vereist wel wat meer werk.

Messing en groef van je planken afzagen. De vellingrand kan je laten zitten als je dit mooi vindt.
    Voor meer info zou je is moeten zoeken op tapis parket.

succes

Ok bedankt voor de reactie. Ik ga de optrede bekleden met multiplex en uitvullen op de juiste hoogte. Ik was wel nog vergeten te vermelden dat het een trap is die maar aan 1 kant tegen de muur komt. Ik zal dus de randen moeten "opdikken" om een massiever uitzicht te krijgen. Ik zou graag het effect krijgen zoals op de voorbeeldfoto.

Schermafbeelding 2012-09-02 om 09.53.01.jpg

Ik zou eerst de trap uitvullen met multiplex. Daarna de parketplanken aan elkaar verlijmen en op maat zagen tot een op- of tegentrede. De zichtbare rand "opdikken". Vervolgens per trede de tegen- en optrede aan elkaar verlijmen met de "neus" in verstek. Daarna alle trede's op de multiplex verlijmen.
    Laatst gewijzigd door H_L; 02-09-12 om 09:12.

Als ik het zou maken, denk ik dat ik eerst het parket op de multiplex zou lijmen. Maar dan beginnen met groter platen, of stroken. Dus meerdere treden tegelijk. En daarna deze panelen verzagen op de gewenste afmetingen. Dan kan het volledige zaagwerk in de werkplaats gebeuren. Of zie ik het verkeerd en gaan er andere problemen opduiken?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Als ik het zou maken, denk ik dat ik eerst het parket op de multiplex zou lijmen. Maar dan beginnen met groter platen, of stroken. Dus meerdere treden tegelijk. En daarna deze panelen verzagen op de gewenste afmetingen. Dan kan het volledige zaagwerk in de werkplaats gebeuren. Of zie ik het verkeerd en gaan er andere problemen opduiken?
    Dat is volgens mij ook een optie. Dat was eigenlijk mijn eerste gedacht om een trede te maken van teak verlijmd op multiplex. Deze op maat te zagen en dan te lijmen op de mulitplex waarbij de trap is uitgevuld? Of kunnen deze trede rechtstreeks op de beton vast gemaakt worden?
    Laatst gewijzigd door H_L; 02-09-12 om 13:17.

Een kennis heeft zijn treden vastgezet met TEC 7. De trap is wel gechapt (dus glad afgewerkt). Het chappen was nodig omdat bij het uitzetten van de betonnen trap een klassieke fout gemaakt was: er was gerekend van het dek van het gelijkvloers tot het dek van het verdiep, en niet van afgewerkte hoogte tot afgewerkte hoogte op etage. Hierdoor was de eerste trede te laag, en de laatste trede te hoog. De zijkanten ga je moeten afwerken met een latje om de multiplex te verbergen. Dit kan het mooiste als je in verstek werkt. Dat wordt moeilijk als het parket op de reeds bevestigde multiplex wordt verlijmd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Jawel, je krijgt af te rekenen met één groot probleem bij deze manier van werken, de opgelijmde plaat gaat zeer snel en gegarandeerd krom trekken. Daarom ook de vereiste om de onderplaat eerst zeer degelijk te bevestigen op de ondergrond en dan pas de parket stroken te lijmen op deze onderplaat. Kromtrekken word op deze manier buitenspel gezet.

Mvg,

André

Ja, inderdaad.
    Kromtrekken is dan een reeël risico.

Als de traptreden verhoogd met 32 mm zult je die ook bemerken met het betreden,de op aantreden is namelijk 32 mm hoger.
    De aftreden dus de laatse tree ligt nu gelijk met je overloop. Bij het verhogen zal deze tree dus ook 32 mm hoger worden als je overloop.

Forum Rechten