Hoe moet ik het hout bewerken en wat voor soort hout?

Jochem Noorland

Nieuw lid
31 aug 2012
1
0
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, ik ben 16 jaar en wil met krukjes gaan maken van boomstammen voor bij ons thuis.
Nu denk ik dat ik niet zomaar een boom door de midden zaag en mijn krukjes heb, want ik denk dat het hout grote kans heeft om te splijten?


images


Deze foto kwam ik tegen op google zo moeten ze er ongeveer uit gaan zien de schors wil ik er wel om laten zitten. Wil er een paar voor binnen en een paar voor buiten. Weet iemand mischien of de schors er mischien af komt zetten als de krukjes binnen staan en warm worden?

Welk soort hout kan ik het beste gebruiken hiervoor? De ene boomsoort is mischien beter te bewerken dan de ander in verband met boren voor de wieltjes die eronder komen.
Zou het erg fijn vinden als jullie mee willen denken en mischien wel tips hebben?

Alvst bedankt!

Jochem Noorland
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Probeer te voorkomen dat je hout hebt met al te veel hars, dus geen naaldbomen. Plakt nogal...
 
e kunt het beste droog hout nemen op stam
meestal zijn de kopse kanten al niet meer bruikbaar maar als je een redelijk lange neemt heb je binnenin nog wel wat goed hout
of de schors erop blijft hangt volgens mij gewoon af van de staat en sterkte van de schors
eiken laat niet snel zijn schors vallen heb ik zelf ervaren,verder is dit ook een best mooie houtsoort voor dit werk denk ik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.