De meubelmaker in Oeganda

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Afgelopen maand ben ik voor drie weken in Oeganda geweest voor vrijwilligerswerk. Mijn hobby zou natuurlijk geen houtbewerking zijn geweest als ik in het dorp waar ik verbleef niet de lokale meubelmaker had opgezocht.

Ik kan je vertellen dat het je wel aan het relativeren zet. Ze maken prachtige meubels in de mooiste lokale houtsoorten, met in onze ogen het meest erbarmelijke gereedschap. De schaaf die je op de foto ziet, heeft geen voorhandvat meer, en het achterhandvat was een stuk aangelaste pijp. Vlakke zool? Nog nooit van gehoord. Vlakke, rechte beitel? In de beitel zat een flinke s-kromming en het blad was bij het schroefoog gescheurd. Maar hij was vlijmscherp, en ze konden ermee schaven als de beste. Toen ik de beste man in een gesprek vertelde dat we hier als hobbyisten €450 betalen (1350000 Oegandese Shilling) voor een schaaf betalen, en dan nog moeite hebben met schaven, viel hij bijna van z'n stoel. Voor dat bedrag zou hij een jaar moeten werken.

Planken worden uit de bomen gezaagd met een kettingzaag, wat een zeer ruw oppervlak achterlaat. Machines hebben ze niet, dus dat wordt met pijnlijke precisie vlak geschaaft met diezelfde schaaf. Beitels heb ik niet gezien. Meterslange planken worden geschulpt met een zo goed als botte zaag. En toch maken ze prachtige meubels, waar wij nog een puntje aan kunnen zuigen.

We hebben op dit forum toch een discussie gehad of het topgereedschap zijn prijs waard is? Die timmerman weet het antwoord wel... ;-)
 

Bijlagen

  • Timmerman Oeganda.jpg
    Timmerman Oeganda.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 496
A

Athanor

Guest
Mijn complimenten, Wilco met je betrokkenheid bij de medemens, goed dat je als vrijwilliger een bijdrage levert aan een menswaardige wereld. Ook goed dat je deze relativerende ervaringen met ons deelt. Geeft maar weer aan hoe rijk we zijn, dat we misschien ook wel met wat minder tevreden kunnen zijn en wat eerlijker gaan delen met respect voor milieu en natuur! Gelukkig is dit forum al een voorbeeld van belangeloos delen van kennis en ervaring meestal met respect voor de ander!

Hartelijke groet van Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's grappig.....Hebben we elkaar net hierover gesproken en nu heb ik dan ook even beeld bij het verhaal. Het is erg mooi inderdaad om te zien hoe mensen met minimale middelen de mooiste dingen kunnen maken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco

Ik ben altijd nieuwsgierig naar buitenlands timmerwerk, Heb jij nog meer foto's. Wil je ook wat meer over het vrijwilligerswerk vertellen?

HG Hugo
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
mooie bijdragen weer .
ja ja dan zitten wij eens te zeuren over welke schaaf we nu weer eens moeten kopen of welke slijp methode we toe moeten passen
mischien eens oud gereedschap inzamelen voor je volgende reis ?
gr leroy
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat gaaf Wilco, dat je je zo inzet voor onze medemens. En een mooie relativerende gedachte naar een forumpost. Afrika is het land van de toekomst, het gaat toch ook wel de groei doormaken die je hier in Azie ziet, o.a. de Chinezen kopen zich helemaal klem in Afrika, want het land is rijk aan grondstoffen en het is een potentieel groot afzetgebied. Over 10 of 20 jaar, kan jouw meubelmaker met dit gereedschap niet meer concurrerend werken en als hij mee kan groeien heeft hij wat machinerien etc. Misschien dat hij dan nog eens met weemoed terugdenkt aan jouw bezoek, maar of hij dan denk dat "vroeger alles beter was"....
Heb je niet nog wat meer foto's en mooie verhalen, het moet toch een geweldige belevenis zijn! Ik weet dat in Lemmer een groepje altijd bezig is met het verzamelen van oud maar nog bruikbaar gereedschap voor hergebruik in Afrika.

jaap
 

kodama

Actieve deelnemer
Over 10 of 20 jaar, kan jouw meubelmaker met dit gereedschap niet meer concurrerend werken en als hij mee kan groeien heeft hij wat machinerien etc. Misschien dat hij dan nog eens met weemoed terugdenkt aan jouw bezoek, maar of hij dan denk dat "vroeger alles beter was"....
jaap

Of misschien zijn over 10 of 20 jaar brandstof prijzen en elektriciteit hier ook niet meer te permitteren en zullen diegenen die in een professionele omgeving met handgereedschap overweg kunnen de vlag zwaaien en is onze Afrikaanse collega in staat om nog steeds te leven van zijn ambacht. Als ik rondom mij kijk en naar de actuele economische situatie kijk denk ik dat we al een hele tijd op de neerwaartse helling van de curve zitten en dat er niet veel reden bestaat om te geloven dat we er over enkele decennia beter voor staan, integendeel.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben de laatste tijd wat afwezig geweest op dit forum, zodoende heb ik ook nog niet opnieuw gereageerd op deze post. Ik heb helaas niet veel extra foto's die wat met houtbewerking te maken hebben. Ik ben niet echt een enthousiaste fotograaf, en kijk liever door mijn bril naar alles wat dan op mijn pad komt dan door een telelens ;-). Maar uiteraard kan ik nog wel wat meer vertellen over de aard van het vrijwilligerswerk.

Het ging om een school in een klein dorpje, Budaada, zon 150 km oostwaarts van de hoofdstad Kampala. De school wordt daar geleid door een enthousiaste Oegandees, die zeker de drive heeft om vooruit te komen en zijn land te ontwikkelen door onderwijs. Hij heeft er dus voor gezorgd dat er een school kwam in het afgelegen dorpje, zodat de 90 dorpskinderen onderwijs kunnen krijgen. Hij heeft vier jaar moeten wachten en formaliteiten moeten afhandelen voordat hij Westerse hulp kreeg in de vorm van vrijwilligers en sponsoring. Iedere vrijwilliger nam een deel van de sponsoring voor zijn rekening, waar de bouwmaterialen en bouwlui van werden betaald. de taak van de vrijwilligers was dan om het omlopende werk te doen zoals de bouwplaats schoonhouden, stenen aangeven en cement en dergelijke maken, zodat de dure vaklui zo snel mogelijk konden werken en dus zo min mogelijk zouden kosten.
Verder hebben we met de groep nog enkele van de armste families bezocht om ze financieel en sociaal een hart onder de riem te steken. Alleen al de gedachte dat die rijke Mzungus (blanken) hun aandacht geven is al een enorme opsteker voor die mensen.

Verder ook nog een paar dagen toerist gespeeld in het nationaal park.

Voor wat foto's zie de volgende link: http://s930.photobucket.com/albums/ad147/hobbyhoutbewerking/Facebook/Oeganda%20augustus%202012/
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Het verhaal van Woodworker heeft me erg geraakt en aan het denken gezet over waar ik zelf in hemelsnaam mee bezig ben.

Gisteren kwam ik een kort videootje tegen wat mij diep heeft ontroerd : de houtdraaier van Marrakesh

Wellicht bekend filmpje voor de houtdraaiers hier, maar ik kon het niet laten om het te posten.

Bert
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Ik vind het een prestatie wat die mensen kunnen met heel weinig. En hier lukt het ons al niet meer als we er geen degelijk stuk gereedschap voor hebben.
Me oude gereedschap doe ik altijd in de bak van de gamma of praxis. Dan komt het vanzelf bij geredgereedschap.nl die het dan in Afrika weer gebruiken
voor projecten.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Voor degene die geïnteresseerd is: Ik ben dit jaar met de vliegende meubelmakers mee geweest. Ik heb 3,5 week in Kameroen meubeltjes gemaakt voor een moeder/kindcentrum. Ik heb nog een verslag die ik naar mijn sponsors heb gestuurd om te vertellen hoe het was. Zal ik deze op het forum posten?
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Het verhaal van Woodworker heeft me erg geraakt en aan het denken gezet over waar ik zelf in hemelsnaam mee bezig ben.

Gisteren kwam ik een kort videootje tegen wat mij diep heeft ontroerd : de houtdraaier van Marrakesh

Wellicht bekend filmpje voor de houtdraaiers hier, maar ik kon het niet laten om het te posten.

Bert

Ja die ken ik, deed mij ook wel even nadenken.

Ik dacht spontaan aan Tuoh zijn trap draaibank.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
l3nna3rt zijn verhaal

Voor degene die geïnteresseerd is: Ik ben dit jaar met de vliegende meubelmakers mee geweest. Ik heb 3,5 week in Kameroen meubeltjes gemaakt voor een moeder/kindcentrum. Ik heb nog een verslag die ik naar mijn sponsors heb gestuurd om te vertellen hoe het was. Zal ik deze op het forum posten?

Hallo Lennart

Ik ben best wel nieuwsgierig naar jouw avontuur., posten maar
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Ja die ken ik, deed mij ook wel even nadenken.

Ik dacht spontaan aan Tuoh zijn trap draaibank.

Wow, edjebel!

Ik ben pas lid van dit forum, dus heb die trapdraaibank-periode niet meegemaakt. Was al wel tot de conclusie gekomen dat André een hoogbegaafd wonderkind is, maar dit is echt subliem. Als ik zo'n bank zou maken zou die uit heel veel berken-multiplex bestaan, lelijk maar stevig en met mijn niveau van metaalbewerking en nauwkeurigheid zou een ingebouwde EHBO-doos noodzakelijk zijn...

Weet iemand wat er gebeurd is met de film-opnames van Steven Gauwberg ?
Het lijkt alsof de links verbroken zijn:

Code:
[URL="http://%3Ciframe%20class=%22restrain%22%20title=%22YouTube%20video%20player%22%20width=%22640%22%20height=%22390%22%20src=%22//www.youtube.com/embed/pKbC1mB3ksI?wmode=opaque%22%20frameborder=%220%22%3E%3C/iframe%3E"]http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>[/URL]

[URL="http://%3Ciframe%20class=%22restrain%22%20title=%22YouTube%20video%20player%22%20width=%22640%22%20height=%22390%22%20src=%22//www.youtube.com/embed/mtSSecq4-Ig?wmode=opaque%22%20frameborder=%220%22%3E%3C/iframe%3E"]http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>[/URL]

[URL="http://%3Ciframe%20class=%22restrain%22%20title=%22YouTube%20video%20player%22%20width=%22640%22%20height=%22390%22%20src=%22//www.youtube.com/embed/nu32Y6IIO38?wmode=opaque%22%20frameborder=%220%22%3E%3C/iframe%3E"]http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>[/URL]

[URL="http://%3Ciframe%20class=%22restrain%22%20title=%22YouTube%20video%20player%22%20width=%22640%22%20height=%22390%22%20src=%22//www.youtube.com/embed/H6jVqKruF58?wmode=opaque%22%20frameborder=%220%22%3E%3C/iframe%3E"]http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>[/URL]

MVG,
Bert
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.