Tafelzaag

harrie

Nieuw lid
11 aug 2012
1
0
Beste allen, ik ben opzoek voor naar een goede tafelzaag.. Heeft iemand van jullie ervaringen met de Bosch Blauw GTS 10 XC + de bijbehorende tafel GTA 60 W. Mijn hobby is voornamelijk het maken van meubels, bovenstaande machine leek mij een goede investering.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Kijk ook eens hier.
Als je ruimte hebt kun je ook een (tweedehands) formaatzaagtafel overwegen, bijvoorbeeld de Elektra Beckum PK200.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ja, ik heb beide. ik heb de zaag ongeveer 4 jaar geleden tweede hands gekocht en de tafel uit america geimporteerd (toen was dat ding in europa nog niet te verkrijgen)

Ik heb ook naast deze combinatie een EB PKF255

de Bosch zaag is een geweldig goede machine, en door hem op de tafel te zetten komt het op een geweldige goede werkhoogte.

ik heb ontzentend veel plezier van de zaag en heb niet vaak het gevoel dat de zaag te klein of niet volwassen genoeg is

Ik gebruik de zaag voor allerhande werkzaamheden. omdat hij zeer portable is kan ik hem door het hele huis heen gebruiken. ik kan hem zelfs de trap op slepen (wij hebben een brede trap)

Helaas is de tafel niet erg lang dus voor lange stukken niet erg geschikt omdat er dan geen ondersteuning is. de zaag is erg nauwkeurig. maar dan ik zet altijd elke zaag doormiddel van de tapemeasure en nooit via de geleide tapemeasure

Ik heb de zaag flink gebruik, en heb tot nu toe maar een probleem er mee gehad, en dat was het eindlager (vastgelopen), gelukkig kan je hem kompleet uitelkaar halen

Ik kan de zaag van harte aanbevelen

http://www.ukworkshop.co.uk/forums/repair-bosch-gts-10-table-saw-t56530.html
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Hallo Harrie.
Ik kan je alleen maar aanraden om niet te bezuinigen op je tafelzaag. Ik had vroeger een Ferm zaagtafeltje, waar ik als de dood voor was. Zaagblad was volgens mij bij aanschaf al niet heel erg scherp, ding stond niet stevig en ik had het idee dat er speling op de zaag zat. Al met al durfde ik er niet bij in de buurt te komen. Na flink wat sparen heb ik uiteindelijk maar de Mafell Erika 85 gekocht, echt een klein monstertje. Heerlijk nauwkeurig en met trekfunctie.. Wat wil je nog meer?
Het kost wat, maar dan heb je ook een mooi zaagtafeltje..
( http://www.gereedschappro.nl/product/152/combi-zaagmachine-erika-85-ec.html )

MvG
Rian
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Ik weet niet of het aan mij ligt maar de laatste 2/3 maand zie ik regelmatig berichten voorbij komen van mensen die voor het eerst wat posten (of al met al nog geen 5 berichten hebben geplaatst) en vol lof spreken over Mafell om vervolgens te verwijzen naar Gereedschappro. Het maakt mij verder niks uit maar ik vind het wel een beetje flauw over komen.

Verder kan ik je over de Bosch zaagtafel niet veel wijs maken, ik heb zelf een Festool CS 70 waar ik uitermate tevreden mee ben maar dat is natuurlijk van een geheel andere prijsklasse als de Bosch.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Hoi,

Ik ben het toch helemaal eens met Swart wat betreft de machine, de Mafell Erika 85 is een beest van een machine en die trekfunctie werkt heerlijk vooral als er wat langere of bredere stukken hout af gekort moeten worden.

Werkt lekkerder en scheelt gewoon ruimte rondom de machine zodat je niet die hele plank hoeft te verschuiven.Alleen de acc zijn best prijzig dus gebruik de aanslag zowel voor afkort als langs geleider.

Ik heb hem gelukkig 2e hands kunnen kopen want anders ha dik het denk ik niet gedaan gezien de prijs en moest wel zo iets kopen daar me ruimte beperkt is.

En wat betreft de verwijzing naar GP, tja als je het over Mafell zijn er niet zo heel veel zaken die je er iets van kunnen vertellen of kunnen alleen maar bestellen dus kom je daar snel terecht

Daar kwam ik zelf achter toen ik nog de div. zaagtafels naast elkaar zette om te vergelijken.( maar ja een link naar de site van Mafell was misschien wat beter geweest)

Gr Berton
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Dat de Mafell een geweldige machine is dat geloof ik direct. Het ging mij meer om de manier waarop er de laatste tijd berichten voorbij komen van mensen die vaak net lid zijn, en in hun eerste bericht gelijk vol lof over iets praten. Dat komt bij mij een beetje over als reclame. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar dat is het gevoel wat ik er bij krijg. Zelf plaats ik ook niet veel (ik mag graag dingen lezen, plaatsen is niet echt mijn ding) maar ik wou dit toch even kwijt.

Marco
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
@MarcoZ: Was al eerder ingeschreven bij woodworking, maar kon mijn wachtwoord niet meer terugkrijgen.. Dus ja, dan maar weer junior-member. En tsja, kan er niets aan doen dat ik de mijne daar gekocht heb..
@Harrie: Ik kan niet zoveel zeggen over de Bosch, buiten het feit om dat je ze eigenlijk gewoon zelf in levende lijve moet zien. Als je de bosch vergelijkt met festool, dan wint festool. Zelf te ik te twijfelen tussen de CS70 en de Erika85 en heb uiteindelijk gekozen voor de Erika omdat de tafelblad daarvan wat robuuster aanvoelde (oja, en omdat je 1,5 cm dieper kunt zagen).
@Berton: Als ik mijn tafel 2de hands had kunnen krijgen, had ik het gelijk gedaan (hou je tenminste nog wat geld over voor ander andere "investeringen")..

Al met al, alle gekheid op een stokje, probeer verschillende zagen gewoon zelf een keertje te bekijken.. Draai een keer aan de knoppen, hoor m een keertje al ie aanstaat en beslis dan zelf hoeveel geld het jou waard is. Ik blijf bij mijn vorige standpunt dat een zaagtafel wel een stuk gereedschap is dat de moeite waard is om een goeie te kopen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.