Even voorstellen, Restauratie project Forslund

Luc-winters

Nieuw lid
28 aug 2012
9
0
Hallo Allemaal,

Ik lees al geruime tijd de berichtjes (met name het restauratieverslag van Paulv) met belangstelling door.
Nu had ik een paar vragen in het verslag van paul gezet, maar bedacht me dat het waarschijnlijk verstandig was om zelf een draadje te openen,
mede om te voorkomen dat ik zijn verslag ga "vervuilen" met al mijn vragen:)
Ik heb dus een zweedse Forslund gekocht met de bedoeling deze op te knappen, en er dan lekker mee te gaan varen.
Het is een project van meerdere jaren (denk ik in alle eerlijkheid)
Eerst maar eens even een fototje om te laten zien waar het over gaat :)

2012-07-05T16-52-50.jpg
Dit is hem dus..

Nu heb ik de volgende vragen waar misschien iemand van jullie al ervaring mee heeft.

Het dichttrekken van de romp:
Mijn boot is van 1938,en heeft misschien de meeste werking in het hout wel verloren,
Daarbij komt nog dathij al een jaar of 8-10 op de wal ligt.
Ik wil eigenlijk deromp niet uit elkaar halen, omdat deze verder nog mooi is.
De ruimte tussen degangen is nergens groter als 3mm, op de meeste plaatsen kan er nog geen papiertje tussen door.
Misschien weet iemandop dit forum uit ervaring of dit goed gaat, ik heb inmiddels al wel veel gelezen, maar dichtsmeren wordt sterk afgeraden
en ik wil hem zeker niet in de polyester zetten.
Onder de waterlijn, zitten ook wat beschadigingen van het ergens overheen varen, kan ik deze (vaak midden in een gang) beschadegingen het beste met een kit of een plamuur dichten?
Ik weet kit en verf gaat niet samen, maar misschien sicaflex oid? het zit iig onder de waterlijn en zal daardoor ook blauw geschilderd worden met een speciale verf voor onder de waterlijn.
(ik heb nu onder de waterlijn wel een paar plaatsen gevonden waar een soort kit zit)

Wat is een goede manier om kleine beschadigingen weg te werken.
Er zit een lelijke plek van een aanvaring op de romp (boven de waterlijn)
Ik heb wel verhalen gelezen die beweren dat je schuursel met lak moet mengen en dit vervolgens als plamuur kunt gebruiken, wat onzichtbaar zou zijn omdat het materiaal hetzelfde is.

Mijn plan is om de boot net als paulv in de CPES te zetten, mede naar aanleiding van het lezen van het boek van Danenberg.
wat mij over het algemeen opvalt is dat er veel verschillende meningen op het internet rondgaan,
Nooit je boot van binnen en buiten behandelen want dan kan het hout niet meer ademen.......
Ik ben zelf echter nog nooit een boot tegen gekomen die niet van binnen en van buiten is gelakt/geschilderd..
Lak zou toch ook het hout afsluiten?

Nou dit lijkt me eerst wel even genoeg:confused:

 

Bijlagen

  • 2012-07-05T16-52-50 (Small).jpg
    2012-07-05T16-52-50 (Small).jpg
    41,4 KB · Weergaven: 292

Luc-winters

Nieuw lid
28 aug 2012
9
0
Nog even een paar plaatjes dan.......

IMG_0026.jpg Zo stond hij er bij de verkoper bij.


IMG_0006.jpg een paar avonden schuren verder.... lijkt het al een stuk mooier

Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden gaandeweg het project,
en hoogst waarschijnlijk zal ik ook nog wel tientallen vragen gaan stellen...

Ik ben trouwens niet geheel een leek,
Mijn andere bootje, ook zweeds, een Monark uit 1963,
heerlijk bootje, zeker om bij mij in de buurt te varen (Giethoorn)
maar wilde toch graag wat groter, en een boot volledig van hout :)

Van deze boot heb ik de gehele opbouw vernieuwd uit mahonie.
voor 1e lak1.jpg
Monark_2.jpg

Met deze boot kan ik in ieder geval nog lekker varen, zolang de restauratie van de Forslund duurt.
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Luc, kun je beschadiging boven de waterlijn niet gewoon eruit schuren? Mits hij niet erg diep is en de rompdikte voldoende is?
Erg kleine beschadigingen, putjes, heb ik soms gewoon uitgeboord met 8 mm en een propje in gelijmd.
De ruimte tussen de gangen kun je ook dicht maken door elke naad met de bovenfrees met 3 of 4 mm uit te frezen en een latje er in te lijmen.
zoals je in onderstaande foto van een pampus restauratie ziet.
pampus.jpg

Ik begrijp je afweging om je romp te laten zitten. Echter ik heb de mijne er helemaal af gehaald en tijdens de demontage merkte ik dat de destijds gebruikte
beenderlijm weinig hechtende kracht meer had. Ook de schroeven hadden meestal ruimte gekregen. De werking van de romp heeft hier natuurlijk wel onder te leiden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige boot Luc! Eerste vraag is natuurlijk of er ook rotte plekken in zitten, of is alles nog hard?
Over je vragen: hout is nooit uitgewerkt en mits goed bewaard behoudt het zijn goede eigenschappen. Hout van 3500 jaar oud wat in bv. de pyramides gevonden is, heeft nog uitstekende mechanische eigenschappen. Het werken van hout wordt veroorzaakt door het opnemen en afstaan van vocht. Een houten boot moest vroeger dichttrekken, dwz zich volzuigen met water. Houten wedstrijdzeilboten (ondanks dat ze dik in de lak zitten) worden om die reden na elke wedstrijd uit het water gehaald, anders worden ze te zwaar. Dit geldt alleen voor massief houten boten, niet voor multiplex (wel voor spaanplaat en mdf, maar dat is geen gebruikelijk bootbouw materiaal).
Het lijkt er op dat je boot al lange tijd (jaren) op het droge ligt en het hout dus goed droog is en de boot zo lek al wat. Een ideaal moment om hem in de epoxy te zetten, van buiten met een glasmatje en van binnen zonder of een 80gr. of zo. De hele methode is wat uitgebreider, goed plamuren eerst en voorstrijken/impregneren. Als je alleen de buitenkant zou doen en de boot wordt nat van binnen (en dat wordt ie) dan gaat het hout weer zwellen en krijg je barsten, kleine lekkages, water in je hout etc. Hout wat de droog is gaat verpulveren (zal je in Nederland niet gauw gebeuren) en hout wat te nat is gaat schimmelen, rotten; en het verschil in vochtigheid zorgt voor werking van het hout. Als je het nu rondom insluit, gebeurt er niks mee.
Een goede bron voor spullen en advies is Polyservice in Amsterdam, ze geven ook een handig boek uit. Het standaardwerk voor hout/epoxy botenbouwers is van de Gougeon Brothers, de oprichters van West Epoxy. Houd ons op de hoogte van de prachtige project!

jaap
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Wat een leuk model, en een mooie klus. ben benieuwd naar het eind resultaat

gr placebo
 

Luc-winters

Nieuw lid
28 aug 2012
9
0
@paulv mijn romp is geklonken, dus om lijm hoef ik me niet druk te maken.
De beschadiging is te diep om uit te schuren, misschien kan ik met bondo oid
de boel wat vullen. Schijnt ook in mahony kleur te zijn.
Heb jij trouwens duidelijke foto's van de delen die je heb behandeld met ontweringswater?
(liefst voor en na de behandeling)

@jaap hier ben ik nog lang niet over uit, zoveel verschillende meningen,
ik moet hier nog eens rustig wat info over zoeken.
Dit zal nog een moeilijke keuze worden.
Maar ik heb de tijd, voorlopig denk ik eerst nog een jaartje bezig te zijn met kaalhalen,
buitenkant gaat wel, binnenkant wordt nog een hele klus.
 
Laatst bewerkt:

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Leuk project Luc

Je bent niet echt een leek dus het zal wel lukken toch?

Ga maar alvast je armen trainen want dat word een een hoop schuurwerk ;)

Ik be benieuwd naar het eindresultaat.

Gr Ernst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.