Mooie ouderdom

Recht en Hoekig

Nieuw lid
16 jul 2012
7
0
Breda
www.rechtenhoekig.nl
Mensen en spullen

De box van de kleine is eruit. Maar zijn speelgoed ligt door het hele huis verspreid. Dat is rommelig.

Het idee is een kast te maken van het pallet en sloop hout wat ik heb liggen. Maar dan de vraag.

Het hout nu is grijs uitgeslagen, wat mooi is en we graag zou willen houden. Maar om het glad te krijgen moet ik het schuren en mogelijk zelf vlakken. dan is het hout vlak en blank. Wit gelig ipv het gewenste grijze.

Wat voor coating of wassing kan ik aanbrengen om het effect te krijgen, te verspoedigen of verkleurd het hout weer met de tijd?

Tevens de vraag hoe geschaafd hout mooi blank te houden. Heb vorig jaar een blad gemaakt voor buiten van douglas en meer naaldbomenspul. Gaf een leuk effect met de verschillende kleuren. Nu een winter en bijna zomer buiten en het blad is egaal grijs. Dat doet hout, maar is er een middel om dat te voorkomen?

Zo veel nog te leren, maar wat is het fijn om zaagsel van je bolletje te plukken! En wat ruikt het lekker dat hout!!!

Mvg

Bart te Breda
 

tuoh

Oud hout
Onbehandeld hout buiten geplaatst krijgt binnen enkele maanden een grijs patine, dat gebeurt met elke houtsoort, bruin, rood, geel, etc. elke natuurlijke kleur word zilvergrijs eens het zonder enige bescherming buiten geplaatst word.

Dir geeft meteen ook antwoord op je tweede vraag. Wil je de oorspronkelijke kleuren behouden dan moet het hout afgewerkt worden met een geschikt (= water- en UV bestendig product) Maar zelfs dan ga je toch nog een verkleuring krijgen, naaldhoutsoorten en sommige loofboomsoorten gaan dan sterk vergelen.

Ga er maar vanuit dat je de kleur van vers bewerkt hout nooit kan vasthouden, je kan het hele proces enkel vertragen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.