Tafel wiebelt

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Hallo,

Ik heb met resthout een tafelblad gemaakt van L:170 cm x B:70 cm x D: 2 cm.
Daarna heb ik 4 tafelpoten gekocht van 2,5 cm dikte. Maar de tafel wiebelt heel erg.
Ik dacht dit op te lossen met dikkere tafelpoten (6 x 4 cm dikte), ook gemaakt uit restjes hout, maar de tafel wiebelt nog steeds.
Hoe los ik dat best op?

Vriendelijke groeten,
Gitta
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Kan je een paar foto's plaatsen van de tafel? Dit zal het zoeken naar de oorzaak sterk vereenvoudigen.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
En wat wiebelt er dan?
Het blad tov de poten -> niet strak genoeg gemonteerd (denk ik)
De hele tafel op de vloer -> Blad niet vlak (of poten niet even lang)
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Het ligt niet aan een oneffen vloer.
Het leek eerder dat de poten te dun waren om stabiel te zijn, maar nu heb ik dikkere gebruikt. Ze wiebelt minder, maar toch nog te veel.
Ik kan niet onmiddellijk een foto plaatsen want ik ben niet thuis.
Het is natuurlijk gewoon een tafelblad (zonder regels) met 4 losse poten eronder gemonteerd.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Het ligt hem aan de poten die té minimalistisch zijn. Ben ook wel benieuwd naar de verbinding tussen poot en blad. Hangt het blad trouwens niet gigantisch door?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Als de poten allemaal dezelfde lengte hebben en het blad recht is dan staan ze niet in de goede hoek onder het blad. Gebruik een winkelhaak om voor alle poten dezelfde hoek te creëren of maak een mal. Wat ook wel eens wil helpen is de laatste poot pas echt vastdraaien als ie al op 4 poten staat. Wat ook een oorzaak kan zijn is de houtsoort; kromtrekken. Wordt het blad ondersteund? Is het een tafel voor buiten of binnen?
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je het blad van massief hout hebt gemaakt dat +/- 20 dik is een afmeting heeft van 700 x 1700 en geen regel of andersoortige maatregel hebt genomen om de werking van het hout te ondervangen trekt het blad een (of twee) poot/poten omhoog, de dikte van de poten maakt dan weinig uit.
De werking hoeft maar een paar millimeter te zijn maar is voldoende om de tafel te laten wiebelen.

Bepaalde constructies zijn technisch niet mogelijk met massief hout, als je de poten rechtstreeks plaatst onder het blad moet je de werking van het blad zoveel mogelijk ondervangen.
Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van dit soort systemen http://www.meyer-systeme.ch/html/Produkte/Beschlaege/fixissimo.html
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
tafelpoot.jpg
Dit waren de eerste poten die ik heb gebruikt.
En ik zal proberen vanavond een filmpje te maken van hoe de tafel wiebelt.
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Ja zou wel kunnen Robin, door het dunne tafelblad zitten er inderdaad korte schroeven in.
Er moeten nog definitieve poten onder komen, maar ik wilde eerst wat advies inwinnen vooraleer ik er nieuwe koop/maak. Maar momenteel ziet het er zo uit:
IMG_1556.jpg
IMG_1555.jpg
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Je kan m.i. twee dingen doen:
1) De bevestiging met hoekijzers wordt waarschijnlijk nooit stevig, en ook niet erg mooi. Je eerste tafelpoten zouden in principe moeten werken, ze zijn er tenslotte voor gemaakt, maar misschien moet je ter plekke van de poten het blad verdikken (bijv. 18mm) door er een plankje onder te schroeven en lijmen ter grootte van de bevestigingsplaat. Dan kun je langere schroeven gebruiken, van zo'n 35mm, en zouden de poten goed vast moeten zitten. Mogelijk buigt het blad dan nog wel door.
2) Om te voorkomen dat je blad door gaat hangen en om je pootbevestiging op te lossen regels plaatsen onder het blad. En dan de klassieke montage van je houten tafelpoten:
hoekverbinder 40mm.jpg.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gewoon bij een klein tafeltje kleine blokjes plex op de kopse kant schroeven en dan monteren onder de tafel. En anders zoals Roald zegt. In plaats van ijzer kan je ook onder 45 graden een plank zetten en een houtdraadbout.
 

Bijlagen

  • Salontafeltje.jpg
    Salontafeltje.jpg
    31,9 KB · Weergaven: 163
Laatst bewerkt:

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Wat denk je van het beroemde bierviltje? Met het weekend in zicht geeft dat best goede resultaten. Leg er gelijk één op tafel en je hebt geen kringen!

Moeilijke oplossingen zijn er altijd, de makkelijke bedenk je niet snel.

Succes,Hemmo
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik denk dat je de vraag niet helemaal begrepen hebt Hemmo, of misschien al te veel van de geneugten van het weekend genoten?;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@ hemmo, er wordt gezegd dat hij wiebelt, niet dat hij wankelt. En dan nog... En wankelende tafel, niet-wankelend maken door middel van een bierviltje?! Wat worden je stoelen dan, op elkaar gestapelde bierkratten?
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Dank je voor de reacties, ik probeer deze week om er plankjes/blokjes onder te plakken zodat ik langere schroeven kan gebruiken. Ik hou jullie op de hoogte!
Groeten,
Gitta
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De constructie werk alleen met een heel dik tafelblad, waar geen beweging in zit, en dikke massieve poten. Met dit dunne spul moet je de sterkte in de constructie zoeken en in dit geval zou ik het zoeken in schoren om de poten op 3 punten aan het blad te bevestigen, de poot zelf en 2 schoren (schuine balkjes die onder een hoek van 45 graden de poten met de tafel verbinden; b.v. zo'n 30 cm vanaf de bovenkant van de poot). De stijfheid die je daarmee krijgt, zit anders in de pen-gat verbindingen van de rails met de poten.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.