balkondeuren(paneel) restaureren ja of nee?

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Wij hebben een huis uit 1900, de balkons en het terras hebben paneeldeuren.
Het huis, en helaas ook al het houtwerk, was zeer belabberd onderhouden.
De balkondeuren (paneeldeur) aan de zuidkant van het huis zijn in heel slechte staat en ik weet eigenlijk niet wat ik ermee aan moet.
Ik heb 1 van de deuren helemaal uit elkaar getrokken, zie foto's.
Het is nog een wonder hoe dit hout zich gehouden heeft in meer dan 100 jaar zon, regen en slecht onderhoud...geweldig hout.
Het hout zelf is behalve aan de uiterste onderkant(van voornamelijk 1 stijl) nog in behoorlijke staat, grootste probleem is dat door krimp en het ongelijkmatig open- of scheeftrekken van de paneelsponningen(heet dat zo?) het geheel niet meer mooi in elkaar past.
Ik heb de nodige schaven, bovenfrees, zaagtafel, kruishout. Ik ben redelijk handig met hout, enkele gitaren en instrumenten gebouwd maar ik ben geen vakman/restaurateur.
Mijn vraag is is dit in jullie ogen nog te herstellen en hoe, hetzij door mij hetzij door een vakman.
Of is dit al een geval van "als je het door een vakman laat doen laat maar hele nieuwe deuren maken" want dat dat kost hetzelfde.

20120827_114149.jpg20120827_115807.jpg20120827_115513.jpg20120827_115632.jpg20120827_115537.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Lijkt mij een hele mooie uitdaging. Je bent redelijk handig, kunt precies werken en hebt een voorbeeld waar je de maatvoering van kan afnemen. Dat moet lukken. Het hout is zo te zien grenen en in een 100 jaar oud huis zal dat nog het klassieke "gewaterde" grenen zijn. Daarom heeft het het ook 100 jaar uitgehouden ondanks enige mishandeling. Het moet (zeker met een zaagtafel en frees) goed zelf te doen zijn als je er zin in hebt.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
volgens mij ben je ook handig zat dus maak een nieuwe stijl of een nieuwe deur .
gr leroy .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kan er misschien een foto van het geheel bij? Die deur heeft wel een speciale vorm doordat de stijlen voor het bovenste stuk smaller zijn dan onderaan. Heb ik nooit gezien. Dat rotte stuk is te vervangen. Of je de ganse deur nieuw moet maken hangt af van wat je wil. Alles behoorlijk repareren/restaureren gaat ook behoorlijk wat werk zijn.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou er geen tijd insteken om daar nog iets van te proberen maken. Het is geen probleem om alle verbindingen en verstekken terug mooi sluitend te krijgen, er is wel een hele grote "maar" aan verbonden. Om alles terug mooi sluitend te krijgen zal je namelijk de penborsten, de verstekken en de pennen moeten bijwerken, hetgeen finaal gaat resulteren in te smalle en te lage deuren. Om daar een mouw aan te passen moet er dan weer een lat aan zij- en bovenkant gelijmd worden. Zo blijf je bezig. Ook de onderkanten van de stijlen moeten voorzien worden van nieuwe stukken, of ineens van nieuwe stijlen.

Veel beter is om eventueel uitgaand van het bestaand model een nieuw geheel te construeren. Een nieuwe deur die beter geproportioneerd is dan de oude. Zoals Mathieu al opmerkte, daar schort wel wat aan.

Het is dan ook het moment om de constructiedetails in overeenstemming te brengen met de hedendaagse normen, zonder afbreuk te doen aan het klassieke uitzicht. Een mooie deur is wel fijn, maar als het er door regent ben je er niet veel mee. Een voorbeeldje hierbij, bij buitendeuren zitten de panelen best niet in een groef, maar beter in een sponning met ontwatering, de panelen worden dan aan de binnenzijde opgesloten door een soort geprofileerde glaslat. De panelen worden na plaatsing langs beide zijden afgekit, idem als bij de plaatsing van glas.

Mvg,

André
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Hier alvast de gevraagde foto's van de hele deur(en), foto zoals toen we kochten en een foto van een snelle tijdelijke oplossing om nog een winter door te komen zonder er al te veel tijd in te stoppen...dus plamuur/kit/grondverf
deur.jpgdeur3.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik was die stijl met verloop al wel eens tegengekomen: een 'gunstock stile'. Of je het mooi vindt is een tweede, maar het laat je wel een grotere ruit plaatsen. Op Wikipedia staat er zelfs een plaatje van op de pagina over deuren.
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Ik zou er geen tijd insteken om daar nog iets van te proberen maken. Het is geen probleem om alle verbindingen en verstekken terug mooi sluitend te krijgen, er is wel een hele grote "maar" aan verbonden. Om alles terug mooi sluitend te krijgen zal je namelijk de penborsten, de verstekken en de pennen moeten bijwerken, hetgeen finaal gaat resulteren in te smalle en te lage deuren. Om daar een mouw aan te passen moet er dan weer een lat aan zij- en bovenkant gelijmd worden. Zo blijf je bezig. Ook de onderkanten van de stijlen moeten voorzien worden van nieuwe stukken, of ineens van nieuwe stijlen.
Ik zat hetzelfde te denken toen ik vanmiddag een uur naar alles heb staan staren om te bedenken hoe nu verder. De enige andere optie leek me de 3 dwarsliggers allemaal geheel nieuw te maken en die aan te passen aan de twee stijlen. Bij de twee stijlen alleen het rotte onderstuk vervangen. Maar met die 3 dwarsstukken heb ik al een halve deur...en daarnaast is die groef van de stijlen ook niet meer helemaal haaks dus de dwarsliggers daarop aanpassen is een pijnlijke klus denk ik. En de panelen moeten zowiezo al nieuw gemaakt worden.

Veel beter is om eventueel uitgaand van het bestaand model een nieuw geheel te construeren. Een nieuwe deur die beter geproportioneerd is dan de oude. Zoals Mathieu al opmerkte, daar schort wel wat aan.
Ik kan aan de proporties eigenlijk niet veel veranderen zonder dat het gaat vloeken met de andere terras- en balkondeuren (allemaal hetzelfde). Daarnaast kan de deur niet dikker worden dan 41mm (tenzij ik het hele kozijn ga aanpassen). Dubbelglas gaat dus ook niet lukken (opgelegde glaslatten vind ik zelf spuuglelijk).

Het is dan ook het moment om de constructiedetails in overeenstemming te brengen met de hedendaagse normen, zonder afbreuk te doen aan het klassieke uitzicht. Een mooie deur is wel fijn, maar als het er door regent ben je er niet veel mee. Een voorbeeldje hierbij, bij buitendeuren zitten de panelen best niet in een groef, maar beter in een sponning met ontwatering, de panelen worden dan aan de binnenzijde opgesloten door een soort geprofileerde glaslat. De panelen worden na plaatsing langs beide zijden afgekit, idem als bij de plaatsing van glas.

Constructiedetails veranderen is inderdaad een heel goed idee. Hoe beter het technisch in elkaar zit hoe liever het me is zolang het uiterlijk maar hetzelfde blijft.
Jammer genoeg denk ik dat het geheel zelf maken van dit soort deuren me niet gaat lukken. Daar is bijvoorbeeld te tafelzaag niet precies genoeg voor. Kleinere dingen gaan prima...maar met langere lengtes zoals de stijlen haal ik niet de preciesie.
Voor het geval het nog niet duidelijk was het zijn stolpdeuren naar binnen opengaand met een "hol-bol" sluiting en beslag is een espagnolet).
Daarnaast zit er aan de kozijnzijde links en rechts een waterslot (zie foto, rechterdeur op voorgrond waterslot, op de achtergrond de deur met het "hol" van de stolp).
IMAG1143.jpgIMAG1149.jpg
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
als ik het geheel zo zie is alles nog best in orde
ik zou alle verbindingen schoonmaken en alles weer lekker in elkaar lijmen en evetueel het rotte deel zo goed mogelijk repareren .
ik denk dat een nieuwe deur best prijzig zal zijn .
of je moet een aantal dingen prefab laten maken .
dat je zelf de verbindingen maakt .
het is maar een idee .gr leroy
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
late late reactie, had twee sets deuren. De ene set ligt nog te wachten op bewerking...omdat ik geen werkplaats heb en eigenlijk alles buiten moet doen is het nu onmogelijk verder te gaan :(
De andere set deuren die iets minder slecht was ben ik uiteindelijk te lijf gegaan met een stuk red ceder bij de hand. Origineel is gewaterd grenen, ceder leek me voor dit werk prima. Geen idee of je nog gewaterd grenen kunt kopen. Hier allemaal passtukjes van gemaakt en tussen gelijmd, bewerkt, geschuurd, alles op zo'n manier dat ik uiteindelijk bijna geen plamuur nodig had. De hoekenverbindingen met RVS schroeven van binnenuit vastgezet en oude roestige spijkers voor zover mogelijk verwijderd. Nou moet er alleen nog Ruisdaal glas, weet niet of ik dat zelf ga doen of laat doen.
IMAG1156.jpg
IMAG1160.jpg
IMAG1163.jpg
IMAG1165.jpg
IMAG1168.jpg
IMAG1173.jpg
IMAG1182.jpg
IMAG1191.jpg
IMAG1193.jpg
IMAG1194.jpg
 

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
En uiteindelijk, oude glas met blokjes vastgezet zodat straks het nieuwe glas er zonder gedoe in kan.
IMAG1569.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.