Zaagtafel reviseren?

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Vrienden,
Vandaag kocht ik een prachtige Elektra Beckum PK 200 zaagtafel. Tweedehands, 1997 gebouwd.
Hij ziet er helemaal keurig uit, behalve dat de hendel waarmee je de zaagbladhelling kunt vergrendelen is afgebroken, en dat het verstellen van de zaagbladhelling zo ontzettend stroef gaat dat het pijn doet.
Nu heb ik het idee opgevat om de machine toch maar even te laten nakijken, ik wil wel veilig en goed werken.
Heeft een van jullie tips voor me?
Dank,
Hans
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
De zaagbladhelling wordt ingesteld met een draaiknop, en kan daarna worden vergrendeld. Ik ga m eerst eens uit elkaar halen en kijken wat er aan mankeert.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Na een uurtje sleutelen voel ik me echt een werktuigbouwer. Eerlijk is eerlijk, toen ik de handleiding op internet had gevonden, en daarin beschreven zag welke duizelingwekkende capriolen ik zou moeten uithalen om mijn zaagblad echt goed haaks in te stellen, zonk de moed mij in de met klam zweet doordrenkte schoenen.
Maar het voordeel van een oude machine is dan weer wel dat je met gewoon mensengereedschap alles uit elkaar kunt sleutelen. Niks gepopnageld, gepuntlast of spuug en plaksel, nee, eerlijke boutjes.

Eerst maar eens het paneeltje verwijderd uit het tafelblad. Toen doorgepakt en het hele tafelblad verwijderd zodat ik goed bij het inwendige mechanisme kon. Een kwestie van 8 boutjes losdraaien. Appeltje eitje.
Toen werd mij ook de magische werking van het zwarte schuifje duidelijk, waarmee je kunt kiezen of het zaagblad van 0-45 graden draait, of van -1,5 tot 47,5. Gewoon een kantelblokje met stelschroefjes, en als het stelmechanisme tegen het schroefje aanloopt, kan het zaagblad niet verder gedraaid worden. Opeens werden de magische schema's uit de handleiding mij duidelijk, en overwon de moed het van de angst: ik zou zelf mijn zaagblad goed kunnen instellen!

Maar eerst het grootste euvel oplossen: het veel te stroef lopende mechanisme weer gangbaar maken. Het hele kantelmechanisme loopt langs een metalen plaatje aan de binnenzijde van de kast, dat met een schroefhendel strak kan worden aangetrokken. Dat is om te voorkomen dat een onder een hoek ingestelde zaag tijdens het zagen uit de hoek loopt. Maar bij mij is het hendeltje waarmee je dit mechanisme bedient dus afgebroken, en zit de boel aardig vast.
Je mag bij machines nooit geweld gebruiken, maar nood breekt wet: met de waterpomptang heb ik uiteindelijk het hendelmechanisme wat losser weten te krijgen, waardoor de boel in elk geval weer loopt.

Ik heb meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de afdekplaat van de draaiknop los te maken, zodat ik de tanden van de tandwielen even goed in het vet kon zetten. Een van de dochters krijgt vanavond een nieuwe tandenborstel, beloofd.

Daarna alles weer netjes teruggemonteerd, en met de stelschroefjes netjes het zaagblad haaks ingesteld bij de ene aanslag, daarna de schaalverdeling goed afgesteld, en vervolgens de 45 graden aanslag ook netjes ingesteld.

Blijft over het hendelmechanisme. Ga nu eens op de site van Kruis kijken of ik die als losse onderdelen kan bestellen, dat zou wel zo fijn zijn.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Vandaag kwamen de onderdelen binnen van Kruis uit Rotterdam die ik nodig had om mijn zaagtafel weer helemaal in orde te krijgen. Nieuwe slotbout en draaihendel, en het oude ringetje roestvrij gemaakt, en het klemmechanisme van de kantelinrichting werkt weer prima.
Photo 01-09-12 14 40 13.jpgPhoto 01-09-12 14 40 29.jpg
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Ziet er weer op en top uit. Daar zal je veel plezier aan beleven. Spullen zijn ook snel binnen gekomen nou nog even helemaal afstellen of heb je dat al gedaan.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ja, ik heb het zaagblad met een blokhaakje precies recht gezet, en de aanslag aangepast met de stelschroef. Daarna de schaalverdeling iets verschoven zodat hij bij nul ook nul aangeeft.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Volgens mij is dat ook waar zo'n forum voor bedoeld is, toch? Kennis en ervaring delen en elkaar helpen. Deze was in elk geval geslaagd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.