Nederlandse naam voor push stick en waar te koop?

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Duwstok lijkt me een goede vertaling voor de push stick die je moet gebruiken bij een zaagtafel om het werkstuk veilig door de zaag te duwen.
Maar ik kan daarover niets tot weinig vinden op het internet.

Daarom de vraag aan jullie: hoe heet zo'n ding?
En: bestaat er een overzicht van de types/soorten?
En: waar kun je die dingen kopen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
of gewoon even zelf maken, die dingen die zaag je nogal eens kapot, ff de decoupeer , mooi figuurtje zagen en je hebt een push stick, as easy as that toch?
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
In de gebruiksaanwijzing van mijn zaagmachine noemen ze het een houtduwer.
Dat is dus een ding, en geen beroep (net als "peniskoker") 😊
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik gebruikte ook het meegeleverde duwstokje bij mijn zaagtafel, dit stukje gereedschap was van plastic. Op zich ging dat allemaal best goed maar nu heb ik een stapeltje duwhoutjes gemaakt uit restanten multiplex. Wanneer de ene versleten is dan pak ik de volgende. Zoals Armadaman al liet zien in de link kan je er de meeste gave figuren van maken.
 
Het verschijnsel duimstok ken ik. Ik ken er ook de gevolgen van. de duimstok schiet vrij makkelijk van het hout af. Ik ken een paar timmerlieden die daardoor minder dan 10 vingers hebben. Niet echt gezellig om mee te maken. Overigens Joop heb ik je een pb gestuurd aangaande een pb van jou in juni.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.