nieuwe accuboormachine

Vandaag eens gaan kijken voor een nieuwe accuboormachine
al de vorige machines hadden oude nikkel-cadmium accu's en die waren echt flink versleten,alle 12 de accu's die bij 6 machines hoorden werken nog wel maar als je ze één dag vol laat staan zijn ze de dag erna alweer leeg
heb ook nog een 8 tal makita accu's maar die zijn ook al behoorlijk oud(jaartje of 15-20 schat ik)en de machines die bij deze accu's horen draaien me veel te langzaam
daarom eens bij verschillende zaken gaan kijken en toevallig lagen er bij de praxis b&d's in de uitverkoop
machine zag er perfect uit,het was een model voor zwaar gebruik inclusief 2 lithium-ion accu's
aangezien er maar liefs 50% korting opzat was dit natuurlijk leuk meegenomen
thuis aangekomen meteen de accu's in de lader gedaan maar hij wilde maar niet laden:s
terug naar de winkel en een andere lader gevraagd(het probleem deed zich voor bij beide accu's,wij dachten een kapotte lader)
in de winkel geprobeerd met de andere lader en weer deden ze het niet,wat bleek? beide accu's waren defect:s
2,5 uur verder en toen zijn ze ermee gestopt en hebben voor een degelijke makita gekozen
na zo'n 15 verschillende boormachines gehad te hebben werken de makita's nog steeds het beste,enkel nadeel is dat je voor een extra accu makkelijk 120-140 euro kwijt bent...
 
D

DervishD

Guest
Ik gebruik zelf al jaren accu boormachines van Panasonic. Daar kan Makita qua kracht en levensduur van de accu niet tegenop (ik bedoel hoe lang je op een volle lading kan werken). Ik heb zelf niet zo lang geleden het nieuwste model van Panasonic gekocht (lithion ion, 14,4v, 3,3ah) en ik kan een stuk langer met een accu doorwerken dan collega's die Makita gebruiken. Het enige nadeel is dat lithium ion accu's een beperkte levensduur hebben. Vanaf het moment dat ze geproduceerd zijn kun je er ongeveer 3 jaar mee werken, dan is de koek op.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Makita is ook wel een van de betere merken wat betreft accugereedschap, tenminste als je de testen in Klusvisie moet geloven. Groot voordeel van makita is dat er in enorm veel machines dezelfde accu gaat. Ze verkopen ook veel losse body's van machines zodat je de accu's voor meerdere machines kunt gebruiken. Zelf heb ik een 18 v volt protool, beest van een machine die ook enorm veel toeren kan draaien, haakse kop erbij, maar ook erg duur is. Maar is wel een machine die dagelijks gebruikt wordt.
Daarbij heb ik een 12v 3ah Milwaukee,voor het wat lichtere schroefwerk. Is goedkoper dan de 14,4 machines en heb er ook een oscilerende machine en een decoupeerzaag bij die op dezelfde accu's werken.

mvg, bjorn
 
dat probleem met die lithium-ion accu's speelt zich ook af bij de oudere accu's(ni-cd en die daarvoor ook nog)
de oudere exemplaren laden steeds minder op
het verschil met de panasonic accu's is dat ze wel langer meegaan maar ook langer moeten laden
in 1( minuten is de accu van makita vol en die van panasonic doet er 50 min over(afgaan op de tijden die op internet staan)
 

thomast

Actieve deelnemer
6 mei 2011
28
0
De makita boor en schroefmachientjes zijn supper! Ik heb net de 18V klopboor/schroefmachine en de slagschroevendraaier gekocht! nog geen moment spijt van gehad! Enkel de klopboorfunctie gaat soms wat moeizamer in vergelijking met de SDS+ boorhamer op 18V (dat gaat de volgende aankoop worden! boor van 12mm gaat vlotjes door 30cm steen...)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Vergeet niet dat alle accu varianten andere eigenschappen hebben.
In the end, elke accu slijt.
Als ik het mij goed herinner (ben wel al weer een tijdje uit de accu/elektronicahoek, dus kan verouderde info zijn).
NiCad, heeft vooral last van geheugen-effect. Als je een keer een half volle accu bijlaadt, heb je vanaf dat moment nog maar 50% van de accu capaciteit over.
Vandaar dat de acculaders eerst de accu leegtrekken en dan pas weer opladen. Daarnaast slijten ze dus, en zijn ze na een jaar of 4-5 (indien zeer zorgvuldig gebruik met laden/ontladen) wel redelijk op (als in, minder dan 50% van de capaciteit over).
NiMH heeft geen geheugeneffect, maar blijft in het algemeen 1000 keer laden goed, na die 1000 keer, merk je dat de capaciteit drastisch terugloopt.
LiIon, geen geheugen effect op welke manier takelen ze wel af? Nou, als je ze ongeladen bewaard in een koele omgeving verliest Li-Ion 10% per jaar aan capaciteit. Volgeladen in een warme omgeving 50% verlies per jaar. Varianten (warm en leeg, of vol en koud) zitten tussen de 20 en 30% verlies.

Dus, denk goed na waar je de accu's voor gaat gebruiken en kies de juiste :) .
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Ik heb een bosch gsr 14,4 en ik heb li ion accu's van maar 1,3ah voor mij zat ik heb er 2 accu's bij en ze zijn niet zo sterves duur als ze kapot gaan 35 euries ongeveer
en het weegt niet zoveel.
Voor het zware werk een oudere dewalt met nimh accu's omdat ik daar de cellen zelf kan vervangen en dan kost het ook niet zoveel. Paar euro per cel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Soms lees ik dat sommigen hun NiCd of NiMh accu boor vervangen nadat ze 10-15 jaar is meegegaan op dezelfde accu's! Dan sta ik toch versteld en vraag ik me af of LiIon zoveel beter is, veel lichter dat zijn ze wel. Maar ik heb er nog geen gezien die meer dan 3 jaar vlot meegaat.
Had ook een Bosch gsr 14.4 met 1.3ah, bijna dagelijks gebruik en na 2 jaar voelde ik toch dat de accu het moeilijk had om 1 dag in constant gebruik mee te gaan, wat erg vervelend begint te worden als je erop wil rekenen. Dus heb ik ze maar verkocht voordat ze helemaal niets meer waard was.
Nu heb ik enkel Festool boormachines, CXS en T15. De accu's zijn indrukwekkend in het begin, de CXS ging op zijn eerste laadbeurt maar liefst meer dan 2 weken in dagelijks gebruik mee, en je kon tot op het laatste moment niet voelen dat er minder kracht was. Wanneer de accu leeg is dan stopt hij gewoon ineens. Nu bijna 2 jaar later is het wat geminderd en voel je wat minder kracht als de accu bijna leeg is, maar toch denk ik niet dat ik hem meer dan 1-2x per week moet opladen in dagelijks professioneel gebruik waar hij 80% van mijn schroefwerk doet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn eerste schroefmachine was een Hitachi. Die heb ik 10 jaar gehad voordat de batterij op was. De eerste batterij had het na een jaar of zeven begeven, de tweede was op dat ogenblik nog prima. Natuurlijk geen professioneel gebruik, maar toch regelmatig intensief gebruikt. Eigenlijk waren die nicad's veel beter dan de NiMh van de blauwe Bosch die ik nu heb. In omvang waren de NiCad's kleiner, maar gingen langer mee. Wel altijd gebruikt tot de machine stil viel.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hierbij en tip voor iedereen bij wie de accu's van hun gereedschap langzaam de geest geven, Google even op 'Miton'. Deze firma, gevestigd in Utrecht, kan je accu's voorzien van nieuwe cellen. Originele nieuwe accupacks zijn inderdaad belachelijk duur, maar voor een paar tientjes vervangt Miton de cellen en als je je lader ook meestuurt of afgeeft controleren ze die ook nog voor je. Bij een slechte en niet meer te repareren lader repareren ze je accu's uiteraard niet. Ik had op mijn werk een aantal machines met slechte accu's. Heb in totaal 4 laders met 8 accu's opgestuurd. Kreeg eerst een mail met de toestand van de verschillende items. 1 lader was ten dode opgeschreven en daarvan heb ik de accus dus niet laten repareren. De andere 3 zijn weer in orde gemaakt en werken nu alweer ruim 2 jaar probleemloos. Ik ben er heel tevreden over, doe er jullie voordeel mee!

Groet Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.