Frezen langs een rei of lat met de bovenfrees.

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Van een oom van mij heb ik de volgende tip.

Wanneer je freeswerk uitvoert met de bovenfrees langs een geleidelat en je gebruikt daarbij de rechte zijkant van de bovenfrees om langs de geleider te laten lopen, heb je altijd kans dat hij aan de voor of achterkant loskomt.
Gebruik je de ronde kant die aan de meeste bovenfrezen zit dan is de kans op weglopen vd geleider kleiner omdat je de frees niet recht hoeft te houden, alleen maar tegen de rail aan drukken.

Ik freesde eerst altijd met de rechte kant langs de geleider, later toen mijn oom me dat vertelt had met de ronde kant langs de geleider, beviel me beter.
Had al lang een festool bovenfrees, later een invalzaag met rails, dus tegenwoordig gebruik ik de geleiderails , dat gaat het beste.
Heb je geen festoolbovenfrees of geleiderails dan heb je misschien wat aan bovenstaande tip of misschien is het wel een algemeen bekend gegeven.

Mvg, bjorn
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heb je geen festoolbovenfrees of geleiderails dan heb je misschien wat aan bovenstaande tip of misschien is het wel een algemeen bekend gegeven.

Mvg, bjorn

Ook ik frees met de ronde kant van de voetplaat van mijn Elu de tegen een geleidende lat, voor dezelfde reden. Inderdaad een aanrader. Ik weet niet of het een veel gebruikte techniek is.
Naar analogie: een kopieerring is trouwens altijd rond, ook indien die gebruikt wordt om rechte stukjes te frezen, met een rechte mal.

ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.