effe voorstellen en meteen een vraag..

boomwerk

Nieuw lid
21 mei 2009
4
0
www.boom-werk.nl
Leuk forum, ik ben eerst effe een paar items aan het doorlezen geweest en denk dat ik met mijn brandende vraag hier wel terecht kan.

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben wouter van den dungen, fanatiek zelfstandig boomverzorger en werk graag met eigen gezaagd hout. Daarvan maak ik tot op heden, tafels, kasten, bedden en nog zo wat. Ik verzaag de bomen zelf d.m.v. een aanbouwelement op de zwaarste motorkettingzaag (zeer tijdrovend maar prachtig mooi om te doen).
Dan werk ik met een oude KITTY combimachine de schaaldelen af en kan met schaaf, vandiktebank en pennegatbank een en ander exact maken zoals ik het wil, namelijk oude pen-gat verbindingen en klassieke houtverbindingen.

Wil je wat foto's zien, moet je kijken op het "dutch chainsaw carving forum" waar een aparte groep met meubelmakers is gemaakt. Daar staan wat foto's tussen.
Link : http://www.carvingtoolshop.eu/forum/


Nu ben ik met een vers project gestart :
namelijk het maken van een hoogslaper voor mijn zoontje van 5 waarbij ik geschilde metasequoia takken gebruik. Ik ben al enkele hoofdbrekers verder en heb al verschillende technieken geprobeerd, maar kom niet echt op een mooie houtverbinding uit.

Nu wil ik hier eigenlijk vragen, want jullie weten als houtbewerkers vast veel meer over verbindingen en technieken dan ik als boomklimmer.
Wat is de beste manier om 2 natuurlijk gevormde en geschilde takken aan elkaar te verbinden. en welke hulpmiddelen zijn hiervoor op de markt. Want als ik zelf ga googlen kom ik er echt niet uit.

Heel erg bedankt voor iedere input, want mijn zoontje staat net als ikzelf te springen om het bed af te maken, maar ik kom er nu effe niet meer uit.

boomvriendelijke groeten ;)

wouter
boom-werk.nl
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
he wouter-

de makkelijkste manier(en sterk) is een pen en gat verbinding.eenvoudig te maken met een boor(bvb 16mm) voor het gat .de pen kan je maken met hulp van een haalmes en een spookschaafje.
als je het stuk hout met de pen iets meer laat drogen dan het stuk met het gat en ze dan in elkaar lijmt krijg je een supersterke verbinding(pen zet uit).

sucess!
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

boomwerk

Nieuw lid
21 mei 2009
4
0
www.boom-werk.nl
Allemaal geweldig bedankt voor jullie tips, ik ga er direct weer mee aan de gang en heb weer wat nieuwe mogelijkheden ontdekt.

thanks. :lol:

grtn wouter
 

boomwerk

Nieuw lid
21 mei 2009
4
0
www.boom-werk.nl
Heb zojuist mijn nieuwe tenoncutter in gebruik genomen. kostbaar apparaat en je moet ook een zwaardere boormachine hebben (echo gas powered drill, had ik al voor boomverzorging) en dan kan je perfecte pennen maken.

Wel lastig aan te komen in nederland.
maar de diverse links van jullie hebben wonderen gedaan !!

grtn wouter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.