Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Stellen tafel vandiktebank

Ik heb een Dewalt DW1150 vlakvandiktebank. Nu doet het probleem zich voor dat de tafel van de vandiktebank niet meer parallel is aan de schaafas. Ik krijg dus planken die over breedte in dikte verlopen.
    De vandiktetafel wordt in hoogte verplaatst door vierspindels met schroefdraad. In de behuizing van de machine zit aan elke spindel een tandwiel die met elkaar verbonden zijn door een ketting. Een vijfde tandwiel die verbonden is aan een handwiel beweegt de ketting voort.
    Ik heb de ketting losgemaakt om de spindels individueel van elkaar te kunnen stellen zodat de tafel weer parallel is aan de schaafas. Zodra ik de ketting weer erop willen leggen moet ik de spindels weer een kleine hoeveelheid verdraaien om de tandjes van de tandwielen in de ketting te laten vallen; met als resultaat dat de tafel niet meer parallel is.
    Is zie dus iets over het hoofd, weet iemand wat wel de goede manier is om dit probleem op te lossen.
    Ik hoor het graag (of mocht mijn uitleg niet te begrijpen zijn dan hoor ik het ook graag)?

Vriendelijke groeten, Sam

Versleten lager van de schaafas?
    Ik neem aan dat de afwijking die je beschrijft klein is.
    't Is maar een gedachte

Suc6

Bedankt "pme001" voor je reactie maar ik verwacht dat daar het probleem niet zit. Ik denk dat met het stellen van de tafel het probleem goed op te lossen is alleen zit ik dan met het probleem van de ketting.
    Er zou een simpele oplossing voor moeten zijn want veel mensen hebben dit soort vandiktebanken.

Misschien een open deur, maar zijn de messen goed gesteld?

Peter

Opnieuw bedankt voor je antwoord, de messen zijn goed gesteld.
    Het probleem zit hem zonder twijfel in de tafel. Deze is ook te stellen zoals ik beschreef door de spindels individueel van elkaar te verdraaien maar zo gauw ik de ketting er weer op wil leggen moet ik de spindels een kleine hoeveelheid verdraaien om de ketting in de tanden van de tandwielen te laten vallen.
    Een systeem met vier spindels waarmee een tafel beweegt wordt in veel machines toegepast, bijvoorbeeld simpele 3d printers, ik ken alleen niet de manier waarop deze juist gesteld worden.
    Dus als iemand iets weet hoor ik het graag.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Bij mij op de vandiktebank staan merktekens op de tandwielen en op het frame die allen gelijk moeten staan als de ketting erom gelegd wordt b.v. bij het vervangen van de ketting.
    De vandikte tafel staat daarbij in zijn hoogste stand, waarschijnlijk moet dat na jou afstellen ook?
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Er lijkt me maar 1 manier en dat is handmatig de spindels 1 voor 1 in de juiste stand zetten en dan de ketting er weer op leggen. Lijkt mij ook niet het probleem kunnen zijn dat je tafel schaaf wordt door je spindels klein beetje te verdraaien voor de ketting. Ik neem tenminste niet aan dat de spoed zo grof is dat er een grote verplaatsing van de tafels plaatsvind bij een geringe draaiing?

Voor de zekerheid, heb je de messen opnieuw gesteld nadat je de tafel goedgezet hebt? als je ze namelijk hebt gesteld in de oude situatie staan ze nu natuurlijk verkeerd.

En anders moet je denk ik toch eens wat foto's gaan plaatsen, misschien brengen die een nieuw inzicht.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik ben geen ervaringsdeskundige op het gebied van vandiktebankjes. Ik hoop dat de tandwielen t.o.v. de schroefspindels niet bewogen zijn. Ik weet niet hoe de tandwielen aan de spindels vastzitten maar daar moet je niet aan rommelen.
    Omdat er altijd een klein beetje speling tussen de schroefspindels en de moeren zit, hoe klein ook, moet je bij het op hoogte stellen de tandwielen altijd in dezelfde richting bewegen om de speling naar één kant te krijgen. Bij het terug draaien van een tandwiel heb je dan altijd een klein stukje loze slag.
    Stel dat je een spoed hebt van 2 mm en 18 tanden op het wiel. Als je één tand verspringt dan is dat een hoogte verschil van 0,1 mm. Ik ben bang dat je dat niet terugziet in het hout. En als je moet kiezen of je een halve tand voor- of achteruit moet zit je op 0,05 mm. Dat merk je helemaal niet.

@WR1944 Mooi beredeneerd uitgelegd, dat is wat ik bedoelde bij mijn voorgaande post.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Voor de zekerheid, heb je de messen opnieuw gesteld nadat je de tafel goedgezet hebt? als je ze namelijk hebt gesteld in de oude situatie staan ze nu natuurlijk verkeerd.
    de messen stel je goed t.o.v de vlaktafels , we hebben het hier over de vandiktetafel die stel je met de spindels .

Forum Rechten