Ruw voordraaien bowl

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ben bezig met een bowl uit esdoorn. De eerste keer dat ik esdoorn draai, maar dat bevalt me super goed. Erg fijn hout om te draaien.
Heb eerst een stuk esdoorn afgezaagd, en de bast verwijderd om het daarna rond te draaien.
Normaal werk ik van een ontwerp, en dus van tekening.
Hier wat fototjes van het ruw voordraaien, waarbij ik de wanddikte op ongeveer 10% van de diameter hou. Tijdens het drogen in een papieren zak kan het hout wat vervormen, hopelijk niet scheuren. Meestal gaat dit goed, zodat ik dit sijsteem aanhou om nat voorgedraaide dingen te laten drogen voor een aantal weken.
Ad






Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ziet er weer goed uit Ad, ook mooi dat je de moeite neemt om zo zorgvuldig te ontwerpen.

Esdoorn is inderdaad erg fijn om te draaien, een fijne, uniforme nerf, en wat nog fijner is, het is heel stabiel. Ik had een stuk esdoorn van rond 20 cm, net van de boom, maar nu is het droog, en geen enkel scheurtje. Mijn stam Perenhout van een meter daarentegen tordeerd zo verschrikkelijk, dat ik bang ben dat ik dat noodgedwongen maar moet degraderen tot brandhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.