Plankjes zagen met forumlid GAV

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forumlid GAV heeft een mooie lintzaag staan, daar hebben we voor 2 weken geleden wat plankjes meegezaagd uit allerlei kleine stammetjes..

IMG_4106.jpg

IMG_4109.jpg

IMG_4108.jpg

We hebben een mooie middag gehad en echt allerlei verschillende stammetjes verzaagd. Erg leuk om uit "brandhout" allerlei bruikbare plankjes te halen. Echt een kwestie van een bruikbare slede maken, daar het hout in fixeren , 2 x zagen zodat je een enigzins haakse hoek hebt en dan kan je planken zagen!!!

Binnenkort wil ik een doosje gaan maken met een deel van dit hout.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick
"Echt een kwestie van een bruikbare slede maken" ik heb sinds kort ook een lintzaag maar loop nog een beetje te kijken naar zo'n slede. heb je een paar mooie foto's of kan je er wat over schrijven?

Hartelijke groet Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dit is de slede die we gemaakt hebben voor het zagen van het pokhout. Een vergelijkbaar geheel heb ik dit keer gebruikt voor de kleinere stammetjes!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dit is de slede die we gemaakt hebben voor het zagen van het pokhout. Een vergelijkbaar geheel heb ik dit keer gebruikt voor de kleinere stammetjes!
Begrijp ik het goed dat hierbij elke keer ook een stukje van de bodem wordt weg gezaagd?
En dat je voor elke nieuwe te zagen stam een andere slede moet maken?
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat is niet direct nodig, we hebben de stammetjes zo verzaagd dat we een "haakse" hoek eraan kregen. Toen de aanslag gebruikt van de lintzaag om planken te zagen
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
AHA het is nu wel duidelijke, Rick verzaagt de eerste keer een stuk van de grondplaat. Ik moet eerlijk zeggen dat de constructie van Fons mij meer wat lijkt. Hoewel het iedere keer verplaatsen van de pijpklem mij best veel werk lijkt. Ik heb nog niet het gevoel de gouden oplossing te hebben gezien. Maar misschien is die er eigenlijk helemaal niet. Een van mijn eerste aankopen die ik deed om met echt HOUT te gaan werken is een TAXUS stam van 1,5 meter. Deze staat er nog steeds. Maar met mijn nieuwe lintzaag moet het er echt een keer van komen.
 
Laatst bewerkt:

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Het was inderdaad een gezellige, leuke, productieve en voor mij zeer leerzame middag! Het was voor mij de eerste keer dat ik stammetjes zo heb verzaagd. Het is heel leuk en spannend wat voor mooi hout je aantreft als je de plankjes wegkantelt!!

Ben net terug van vakantie en heb nog wat stammetjes liggen welke waarschijnlijk ook nog verzaagd gaan worden. Ben zeer benieuwd wat voor moois hieruit zal voortkomen!! Ik laat de foto's hier dan natuurlijk zien!

Gr. G.A.V.
 
A

Athanor

Guest
In de praktijk komt de werking van mijn hulpstuk op hetzelfde neer. Ik maak de eerste zaagsnede door de stam in de pijpklem onder de zaag door te halen. De volgende zaagsneden maak ik met een geleider op de lintzaag. Het voordeel van mijn oplossing is dat stammen met variabele lengte snel zijn in te klemmen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.