extra schaafbeitels voor Veritas LA no 4

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey iedereen,

Ik ben aan het denken om een paar extra schaafbeitels te kopen voor mijn veritas low angle smooth plane (nummer 4).

Momenteel heb ik er een A2 beitel inzitten, van 25°.

Er zijn ook beitels beschikbaar van 38 en 50°, beide te verkrijgen in O1 en A2

linkje naar de schaaf en de uitleg erbij: http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=45864&cat=1,41182,48944

nu is mijn vraag, welke hoeken nuttig zouden kunnen zijn voor mij? Ik werk bijna uitsluitend met recuperatiehout. Dit is vnl. hardhout en hout met veel 'fouten'. Ik geloof dat een steilere aanvalshoek hiervoor beter geschikt is, juist?

Ik zit er ook aan te denken om een O1 beitel te kopen, omdat die vlotter uit de hand te slijpen zijn (zachter).
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Quansheng heeft deze schaven ook en op de website van workshopheaven geeft mathew de volgende uitleg, en ik zou het niet beter kunnen omschrijven:eek:

The Quangsheng Low Angle Jack is the Swiss army knife of planes. Since the whole point of a low angle jack is its versatility, we are supplying the Quangsheng No 62 with the 25 degree iron and including the 38 degree and the 50 degree iron free of charge.

With the 38 degree blade installed it functions in much the same way as any other common pitch jack plane. Its reasonably long sole means that you can take component sized pieces from sawn to four squared with a sensible degree of accuracy.

With the 25 degree blade installed the low effective pitch makes it a great choice for shooting edges and endgrain as well as planing quartersawn timber.

With the 50 degree blade installed you are getting much closer to a scraping action; using slow strokes and a very fine set, highly figured timber, burrs and patches of reversing grain will all give up their hidden beauty without any nonsense.



Hoop dat je hier wat aan hebt..
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Bedankt! die uitleg vond ik even niet :)

De 50° gaat er zeker komen.

Over de 38° geraak ik niet helemaal uit... wil ik dat de hoek dezelfde is als bij een normale nr4?

En is die 25° echt enkel voor kops en kanten geschikt?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt er zelfs een beitel instoppen die op 90 graden geslepen is, schijnt erg goed te werken al schraapschaaf.
Met die overige hoeken kun je gemakkelijk wat experimenteren, door er zelf een steilere hoek aan te slijpen. Het hoeft maar een paar tiende milimeter te zijn; dus als een 2e hoek maar dan wat meer graden.

jaap
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Sam,

Je kunt het beste een beitel van 25 graden kopen en er zelf een microfase aanslijpen in de gewenste hoek, dat scheelt je een hoop werk.

Deze schaaf heb ik zelf ook, en het meeste (hard)-hout kun je wel probleemloos (tegendraads) schaven met de 38 graden beitel. Voor de 3mm dikke beitel is 50 graden (of hoger) teveel van het goede, vaak last van chatter.

Succes met je schaaf

David
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dag David,

bedankt voor de aanvulling. Ik ga er nog even over nadenken dan.. een extra 25graden om mee te experimenteren is alvast geen verkeerd idee. Moest de 38 graden dan bevallen, is het op zich een kleintje om evt nog een extra beitel aan te kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.