workshop in het Museum voor Oude Technieken in Grimbergen

kodama

Actieve deelnemer
Een tijdje terug vroeg het Museum voor Oude Technieken (MOT) mij of het mogelijk was om een workshop ineen te steken omtrent een stuk Japans gereedschap. Zij hebben zelf een prachtige collectie zeer uniek Japans gereedschap en hopen hier de tentoonstelling nog mee aan te vullen in de nabije toekomst.

De workshop die op 8 september plaatsvind is niet enkel bedoeld voor deelnemers met ervaring maar ook voor leken in het vak. Alhoewel het voor houtbewerkers nog steeds een interessante aangelegenheid kan zijn. Gisteren draaide we een proef voor de werknemers zelf, waarvan enkele hobbyist houtbewerkers zijn, ook voor hen bleek het nog een uitdaging. Daarmee dacht ik om het hier ook even te vermelden misschien is er wel interesse voor.

Even een overzicht.
De workshop gaat enkel over de Japanse trekzaag en meer specifiek over het gebruik van de ryoba en de maebiki. De ryoba is een universele zaag met twee verschillende vertandingen die zowel voor het afkorten als schulpen gebruikt kan worden. Hier wordt het correct gebruik gedemonstreerd en enkele subtiele details uitgelegd waarna men de kans krijgt om ermee te oefenen. Uiteindelijk wordt er dan geprobeerd om een houtverbinding te snijden waar hoofdzakelijk zaagwerk bij komt kijken en deze wordt dan eventueel met een schaaf afgewerkt. De houtverbinding is een een schuine las met vier schuine inwendige zijden, het lijkt eenvoudig maar vereist zeer precies zaagwerk om tot een aanvaardbaar resultaat te komen.
De maebiki is een grote zaag om stammen tot planken te verzagen en er staat een opstelling waar deze ook geoefend kan worden. Zo krijgt men idee over hoe arbeidsintensief het vroeger was om stock voor te berieden.

Het MOT heeft ook een mooie collectie houtbewerkers-gereedschap en er zijn verschillende ambachten geïllustreerd waar ik best nog wel wat van kon leren. Enkel het Museum is al en bezoek waard.


Hier vindt je de link naar de pagina van het MOT.
http://www.mot.be/w/1/index.php/Flash/Flash004

Om een plaats te reserveren kan je enkel rechtstreeks met hen contact opnemen.
De prijs voor de workshop is 30 euro.
Vragen zijn uiteraard altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb dat museum ( MOT in Grimbergen) een aantal keren bezocht. Ze hebben inderdaad een interessante collectie gereedschappen. Daarnaast hebben ze zeer interessante oude filmen over hoe men het vroeger in hout werkte. Het ambachtelijk klompen maken in contrast met een oude fabriek waarbij de klompen machinaal gemaakt worden, herinner ik mij goed. Ik weet niet meer of dit in één of in twee verschillende documentaires getoond werden maar dat is niet belangrijk.

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

kodama

Actieve deelnemer
Ja het bier is goed. Het is een iteressante zaag die we nog wel regelmatig gebruiken. Als je niet over een lintzaag beschikt om bomen mee te herzagen en genoeg tijd en zweet wil investeren zijn ze best handig. Het slijpen van de tanden is ook redelijk eenvoudig wat men niet over andere Japanse zagen kan zeggen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De maebiki is een grote zaag om stammen tot planken te verzagen en er staat een opstelling waar deze ook geoefend kan worden. Zo krijgt men idee over hoe arbeidsintensief het vroeger was om stock voor te bereiden.

Tot hoe dun kunnen de planken gezaagd worden door een houtzager die erg veel mee geoefend heeft met een maebiki?

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

kodama

Actieve deelnemer
Tot hoe dun kunnen de planken gezaagd worden door een houtzager die erg veel mee geoefend heeft met een maebiki?
[/URL]

Hmm. Dat is een interesante vraag. Ik durf er moeilijk een cijfer op plakken maar ik denk dat je met een maebiki wel zonder al te veel expertise, maar wel een goede dosis ervaring tot 2cm. kan gaan. Het is een wilde gok want ik heb het nog niet geprobeerd. Als de stam genoeg breedte heeft is er een groot draagvlak om de zaag te begeleiden en een rechte snede te bevorderen. Als ze goed geslepen is zaagt ze zonder veel moeite heel recht. Met een tatebiki, schulpzaag, kan je grote planken heel erg dun verzagen.

Waarom wil je dat weten? Heb je een stuk dat dun verzaagd moet worden? Dan kunnen we het eens proberen.

Ik zal heteens voorleggen aan mijn collegas en het zelf eens uitproberen. Nu ben ik er wel nieuwsgierig naar.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hmm. Dat is een interesante vraag. Ik durf er moeilijk een cijfer op plakken maar ik denk dat je met een maebiki wel zonder al te veel expertise, maar wel een goede dosis ervaring tot 2cm. kan gaan. Het is een wilde gok want ik heb het nog niet geprobeerd. Als de stam genoeg breedte heeft is er een groot draagvlak om de zaag te begeleiden en een rechte snede te bevorderen. Als ze goed geslepen is zaagt ze zonder veel moeite heel recht. Met een tatebiki, schulpzaag, kan je grote planken heel erg dun verzagen.

Waarom wil je dat weten? Heb je een stuk dat dun verzaagd moet worden? Dan kunnen we het eens proberen.

Ik zal het eens voorleggen aan mijn collega's en het zelf eens uitproberen. Nu ben ik er wel nieuwsgierig naar.

Wel ik vraag het uit nieuwsgierigheid. Ik dacht het volgende: stel dat er planken uit een boom met een maximale diameter (met betrekking tot de te gebruiken zaag) gezaagd worden door een geoefende zager met veel expertise. Dan zal de mogelijkheid tot precies werken met het gereedschap, de controleerbaarheid dus, zich uiten in de minimale dikte van de planken ( hoe dunner men de planken kan zagen, hoe beter het gereedschap te controleren is ) .
Het is zoiets als peilen naar de kwaliteit, inzetbaarheid, mogelijkheid, karakteristieken, controleerbaarheid, efficiëntie, van het gereedschap. Het uitgangspunt was natuurlijk dat een geoefend persoon ermee werkt.
Ben nieuwsgierig. Jammer dat ik die dag niet vrij ben.
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ook ingeschreven.
Mathieu, ik heb wel nog geen Ryoba. Welke is volgens jou een geschikte zaag bij Dieter Schmidt of Dictum?

Mathieu
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dieter Schmid maakt het wel spannend, We are moving! we are closed from Friday 24th August 3 p.m. to Friday 31st August. Plan B: mijn Dyston en veel vijlwerk?
 
Laatst bewerkt:

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo allemaal,

Dat is goed nieuws. Dat is voor maar halfuurtje rijden voor mij. @Sam: Al vervoer?
Ik werk al een tijdje met een Dozuki en dat was echt wel wennen en veel oefenen om iets haaks af te zaken, maar het begint nu beter en beter te gaan.

Tot dan en groeten,
Donald
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Kodama, hoe zit-staat het met de zaagpositie? Wordt er laag bij de gronds gewerkt, zo ja dan moet ik mogelijks met een alternatief (workmate?) aankomen, ik heb ooit mijn knie gescheurd met japanse kniel oefeningen en toen was ik nog 'sportief' en 20 kilo lichter.
 

kodama

Actieve deelnemer
Er wordt gewerkt aan tafels waarmee met behulp van sergeanten het stuk wordt vastgeklemd. Dit omdat de meesten niet gewoon zijn om laag bij de grond te werken. Ikzelf heb een paar lage schragen bij maar ik weet uit ervaring dat het vaak moeilijk is om een werkstuk met je lichaam te fixeren als je dat niet gewoon bent. Een werkbank zoals wij die kennen met klemmen en dergelijke is in Japan compleet onbekend. Men gebruikt het lichaam om het hout te fixeren dat is erg snel en efficiënt maar vereist de nodige lenigheid.
Een workmate heb je niet nodig.
 

kodama

Actieve deelnemer
Vorig weekend was het dan weeral zover. De workshop was een succes, mijn collega Ante en ik hebbenn er zeker plezier aan beleefd en we ontvingen veel positieve reacties. Ook het MOT zelf war erg positief en ze vroegen me dan ook om nog meer dergelijke evenementen met hen te organiseren. Plannen worden reeds gemaakt.

Er waren ook enkele getrouwe forumleden/workshop-volgers die hebben deelgenomen en ik hoop dat ze er iets aan hebben gehad. Het enigste minpuntje was het tijdsbestek en eigenlijk was er te weinig tijd om uitgebreid te kunnen uitwijden over alle vragen en aspecten van de Japanse zaag. Volgende keer dus een hele dag.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.