clamps

flevobiker

Nieuw lid
21 jul 2012
24
0
Dieren
He HE HE
het is dan toch gelukt danks zij de vrindin van mijn zoon.
toch nog iemand in huis die even de tijd had om mij wat uit teleggen:p
Dit isdan de tekening van de klemmen die op de foto's stond van mijn werk plaats
ik hoop dat het duidelijk is
er zit geen beschrijviing bij en de maten zijn in inches dus even omzetten
veel plezier er mee
Gr
tHeo


Naamloos.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kan iemand mij vertellen of de uitvoering zoals getoond zinvol is: met de twee 'barrel nuts' in een en dezelfde bek en de draadeinden tegengesteld gemonteerd (waarbij de bovenste intern gestuit wordt in de andere bek) werkt de klem als een 'fulcrum' klem, waarbij het onderste draadeind in feite als scharnierpunt werkt en de klemkracht m.n. (mechanische 'overbrenging') door het bovenste draadeind wordt geleverd. Persoonlijk zou ik beide draadeinden als klemmend uitvoeren, dus of met beide barrel nuts in een en dezelfde bek (zoals getoond) en dan beide draadeinden 'aan dezelfde kant' gemonteerd, of met beide draadeinden tegengesteld gemonteerd (zoals getoond) maar dan beide barrel nuts in verschillende bekken (deze laatste optie is wellicht handiger omdat de handvatten dan niet in elkaars weg zitten).

???

Henk
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Kan iemand mij vertellen of de uitvoering zoals getoond zinvol is:
...???
Voordeel van deze uitvoering lijkt mij dat je de bekken parallel kunt houden waardoor je gelijkmatige druk op je werkstuk verkrijgt.
Beide draadeinden laten persen zorgt ervoor dat de klem scheef samengeknepen wordt (het is hout, een relatief zacht materiaal, dus de gaten voor de draadeinden lubberen snel uit en de draadeinden zelf kunnen vrij gemakkelijk buigen). De rand van je werkstuk is dan het scharnierpunt van de scheefstand, met alleen daar dus druk.

Zowel de gaten in het hout als de draadeinden zelf kunnen niet zo veel zijwaartse kracht/torsie opvangen, de geschetste trek- en druk-uitvoering gebruikt alleen druk of trek in de lengterichting van de draadeinden en daar zijn ze wel voor geschikt, als de draadeinden tenminste dik genoeg zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.