Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Festool krijgt € 8,2 miljoen boete

Festool heeft van het Bundeskartellamt in Duitsland een boete gekregen van € 8,2 miljoen voor het maken van verboden prijsafspraken.

Handelaren hadden geklaagd over de prijspolitiek van Festool. Als de voorgeschreven prijzen niet werden nagekomen dreigde Festool de dealers zelfs met beëindiging van de leveranciers cq handelsovereenkomst of kregen ze te maken met mindere condities qua inkoop

Link naar het artikel van het Bundeskartellamt is in het Duits

http://www.bundeskartellamt.de/wDeut...2012_08_20.php

Zal mij benieuwen hoe snel de prijzen nu worden vrijgelaten en handelaren daar op in spelen
    vriendelijke groet,
    Albert
    Website
    Meubelwas
    Waterbeitsen

Oei dat zijn een heleboel apparaten... Ik weet niet wat ik er van vind. Merken moeten wel hun prijs overeind kunnen houden en om een groot merk te zijn en blijven heb je de vakhandel wel nodig. Als die geen geld kunnen verdienen doordat internet handelaren ver onder de prijs verkopen dan maak je uiteindelijk de markt en dus het merk kapot. Als je ervan uitgast dat de vakhandel geen rol speelt in het bestaansrecht van je merk dan is je prijs loslaten geen probleem. De markt maakt dan zelf wel uit wat de prijs wordt.

Die uvp is dus meer om de traditionele handel te beschermen dan de fabrikant.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Het heeft denk ik alles te maken met de bescherming van de vakhandel.
    Ondanks dat ik zelf regelmatig op internet koop moet ik toch wel toegeven dat dit medium ook veel stuk maakt waar ik dus ook aan mee help. Zelf werk ik bij een groothandel in telecom accessoires en zie dat de vakhandel echt te lijden heeft. Voor ons als groothandel maakt het theoretisch niet uit aan wie ik verkoop, mijn marge blijft gelijk maar ik erger mij wel aan de onwetendheid van enkele internet dealers. Als ik wat koop waar ik informatie over wil hebben ga ik toch echt naar de vakhandel en betaal dan wat extra

Prima zaak! De verkoper van welk product dan ook moet zelf kunnen bepalen voor welke prijs een product verkocht wordt. Het feit dat de dealers zelf bij het Kartellamt hadden geklaagd geeft aan dat ze de situatie (eindelijk) meer dan zat waren. In deze tijd is het ongehoord dat een fabrikant bepaalt wie zijn product mag verkopen en zeker tegen welke prijs (het komt helaas nog te vaak voor).

Wie gaat hier beter van worden? De consument? De vakhandelaar? Waarschijnlijk gaan enkele internetwinkels de markt kopen met bodemprijzen, en als ze eenmaal de markt hebben kunnen ze dankzij voordelige inkoopvoorwaarden toch een behoorlijke winst maken. De consument gaat dan enkel nog naar de vakhandel om te kijken en te vergelijken, of als problemen zijn. En dan klagen dat reparaties veel geld kosten.
    Voor mijn tuinmachines ga ik naar een vakhandel in de buurt. Hij is zeker niet de goedkoopste en de korting is beperkt. Maar op de levensduur van de machine wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de service (kwaliteit en kostprijs). Ik vind het oneerlijk tegenover een handelaar om diens te tijd te gebruiken en dan met een smoes te vertrekken zonder machine om dan ze op een ander die geen uitleg kan geven te kopen aan een betere prijs.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als Festool z'n service-niveau op peil wil houden en een tevreden klantenkring zal men over moeten gaan om zelf een Europa-wijd net op te zetten van door Festool beheerde verkooppunten met uitsluitend TTL producten.
    In Amerika, het land van de vrijheid en het kapitalisme, is wel een vaste prijs mogelijk. De service van de diverse dealers is dan ook legendarisch. Ook het Festool-USA hoofdkwartier is zeer service-gericht. Die laten je niet in de kou staan, zelfs als een apparaat bijvoorbeeld in Canada gekocht is zijn ze erg soepel.
    Ik ben benieuwd of en wanneer we er iets van zullen merken. Zou afdingen in de winkel nu al kunnen?

Ik ben benieuwd of en wanneer we er iets van zullen merken. Zou afdingen in de winkel nu al kunnen?
    Zal mij benieuwen hoe snel de prijzen nu worden vrijgelaten en handelaren daar op in spelen
    Hey mannen dit gaat over duitsland he..... al enige tijd is dit hier gewoon weer nederland. Denk niet dat we er in nederland direct iets van gaan merken. Eerst zal Duitsland moetn komen en daarna de rest, maar ik sluit niet uit dat festool gewoon 8.2M aftikt en gewoon doorgaat. Loslaten gaat ze veel meer kosten denk ik.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het is niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste dergelijke boete die ze krijgen, dat zit nu al waarschijnlijk in de prijs berekend

Ik ben blij dat de reacties nogal doordacht zijn, afgesproken of "aanbevolen" prijzen openlijk (zoals Festool) of onder de tafel (zoals bij de meeste andere merken) zijn er in de eerste plaats om de concurrentie tussen verkopers te verschuiven van prijs naar service. Als één grote keten alle lokale vakhandels de sleutel onder de mat doet leggen, dan zijn er steeds minder verkooppunten waar de fabrikanten hun spul kwijt kunnen, en is de service steeds slechter en onpersoonlijker.

Heb zelf al 2 maal bij gerschwitz festool spullen gekocht via internet enkel voor de lager prijs, de eerste keer zat er iets niet bij, en hebben ze mij nooit willen geloven, was een ding van € 3-4 dus heb ik het opgegeven, de tweede bestelling heb ik bijna 3 weken op gewacht.
    Bij dat soort handels ben je blij als het goed gaat, maar als er iets mis is, dan is het een hele lijdensweg die begint.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Als Festool z'n service-niveau op peil wil houden en een tevreden klantenkring zal men over moeten gaan om zelf een Europa-wijd net op te zetten van door Festool beheerde verkooppunten met uitsluitend TTL producten.
    Niet zeker dat Europa dit zal aanvaarden. In principe moet een fabrikant leveren aan iedereen die er om vraagt. Enkele jaren geleden is daaromtrent nog een uitspraak geweest over de concessiehouders bij de autofabrikanten .
    www.europa.eu/pol/comp/index_nl.htm
    http://www.standaard.be/artikel/deta...ST30092003_096
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Het is natuurlijk de vraag of de grote (via internet verkopende) of de kleine dealers geklaagd hebben. Als je via internet verkoopt, is de prijs, cq korting en leveringssnelheid bijna je enige verkoopargument. Als kleine dealer, die de lokale markt voorziet, is het advies, het hebben van voorraad, een vervangend apparaat bij storing, het persoonlijke contact, minstens even belangrijk. Bij ons in het dorp zie je tussen de middag en na 4 uur de aannemersbusjes voor de deur staan, voor allerlei spullen, van spijkers, schroeven, schuurpapier tot een extra machientje, reparatie halen/brengen etc. De kleinere leverancier moet wel in staat zijn een gezonde marge te maken om ook een redelijke boterham te kunnen eten (en zorgt voor lokale werkgelegenheid). Festool heeft deze dealers altijd erg beschermd met haar prijspolitiek en het is jammer dat dat zo afgestraft wordt. Je kunt stellen dat de wederverkoper vrijheid moet hebben, maar waarom zou een fabrikant dat niet mogen hebben. Je bent tenslotte niet verplicht om Festool te kopen. Al die regels zorgen voor een geregelde markt, waar het vrije ondernemerschap in een corset wordt geduwd, waarvan het maar de vraag is of het op termijn leidt tot een betere markt voor de klant. Persoonlijk zou ik het erg betreuren dat gereedschap alleen nog via een paar grote internetbedrijven geleverd wordt en alle persoonlijke contacten beperkt blijven tot email verkeer met een mailrobot. Als fabrikanten een kartel vormen om zo de prijzen hoog te houden, dan moet de overheid gaan reguleren, maar in een markt waarbij elke fabrikant zijn sterke kanten probeert te belichten moet er ook voldoende ruimte zijn om dat te kunnen doen.... althans, dat is mijn persoonlijke mening.

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 23-08-12 om 07:40.

Forum Rechten