Festool krijgt € 8,2 miljoen boete

A.N

Actieve deelnemer
Festool heeft van het Bundeskartellamt in Duitsland een boete gekregen van € 8,2 miljoen voor het maken van verboden prijsafspraken.

Handelaren hadden geklaagd over de prijspolitiek van Festool. Als de voorgeschreven prijzen niet werden nagekomen dreigde Festool de dealers zelfs met beëindiging van de leveranciers cq handelsovereenkomst of kregen ze te maken met mindere condities qua inkoop

Link naar het artikel van het Bundeskartellamt is in het Duits

http://www.bundeskartellamt.de/wDeutsch/aktuelles/presse/2012_08_20.php

Zal mij benieuwen hoe snel de prijzen nu worden vrijgelaten en handelaren daar op in spelen
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Oei dat zijn een heleboel apparaten... Ik weet niet wat ik er van vind. Merken moeten wel hun prijs overeind kunnen houden en om een groot merk te zijn en blijven heb je de vakhandel wel nodig. Als die geen geld kunnen verdienen doordat internet handelaren ver onder de prijs verkopen dan maak je uiteindelijk de markt en dus het merk kapot. Als je ervan uitgast dat de vakhandel geen rol speelt in het bestaansrecht van je merk dan is je prijs loslaten geen probleem. De markt maakt dan zelf wel uit wat de prijs wordt.

Die uvp is dus meer om de traditionele handel te beschermen dan de fabrikant.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Het heeft denk ik alles te maken met de bescherming van de vakhandel.
Ondanks dat ik zelf regelmatig op internet koop moet ik toch wel toegeven dat dit medium ook veel stuk maakt waar ik dus ook aan mee help. Zelf werk ik bij een groothandel in telecom accessoires en zie dat de vakhandel echt te lijden heeft. Voor ons als groothandel maakt het theoretisch niet uit aan wie ik verkoop, mijn marge blijft gelijk maar ik erger mij wel aan de onwetendheid van enkele internet dealers. Als ik wat koop waar ik informatie over wil hebben ga ik toch echt naar de vakhandel en betaal dan wat extra
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Prima zaak! De verkoper van welk product dan ook moet zelf kunnen bepalen voor welke prijs een product verkocht wordt. Het feit dat de dealers zelf bij het Kartellamt hadden geklaagd geeft aan dat ze de situatie (eindelijk) meer dan zat waren. In deze tijd is het ongehoord dat een fabrikant bepaalt wie zijn product mag verkopen en zeker tegen welke prijs (het komt helaas nog te vaak voor).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wie gaat hier beter van worden? De consument? De vakhandelaar? Waarschijnlijk gaan enkele internetwinkels de markt kopen met bodemprijzen, en als ze eenmaal de markt hebben kunnen ze dankzij voordelige inkoopvoorwaarden toch een behoorlijke winst maken. De consument gaat dan enkel nog naar de vakhandel om te kijken en te vergelijken, of als problemen zijn. En dan klagen dat reparaties veel geld kosten.
Voor mijn tuinmachines ga ik naar een vakhandel in de buurt. Hij is zeker niet de goedkoopste en de korting is beperkt. Maar op de levensduur van de machine wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de service (kwaliteit en kostprijs). Ik vind het oneerlijk tegenover een handelaar om diens te tijd te gebruiken en dan met een smoes te vertrekken zonder machine om dan ze op een ander die geen uitleg kan geven te kopen aan een betere prijs.
 

WR1944

Oud hout
Als Festool z'n service-niveau op peil wil houden en een tevreden klantenkring zal men over moeten gaan om zelf een Europa-wijd net op te zetten van door Festool beheerde verkooppunten met uitsluitend TTL producten.
In Amerika, het land van de vrijheid en het kapitalisme, is wel een vaste prijs mogelijk. De service van de diverse dealers is dan ook legendarisch. Ook het Festool-USA hoofdkwartier is zeer service-gericht. Die laten je niet in de kou staan, zelfs als een apparaat bijvoorbeeld in Canada gekocht is zijn ze erg soepel.
Ik ben benieuwd of en wanneer we er iets van zullen merken. Zou afdingen in de winkel nu al kunnen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik ben benieuwd of en wanneer we er iets van zullen merken. Zou afdingen in de winkel nu al kunnen?

Zal mij benieuwen hoe snel de prijzen nu worden vrijgelaten en handelaren daar op in spelen

Hey mannen dit gaat over duitsland he..... al enige tijd is dit hier gewoon weer nederland. Denk niet dat we er in nederland direct iets van gaan merken. Eerst zal Duitsland moetn komen en daarna de rest, maar ik sluit niet uit dat festool gewoon 8.2M aftikt en gewoon doorgaat. Loslaten gaat ze veel meer kosten denk ik.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste dergelijke boete die ze krijgen, dat zit nu al waarschijnlijk in de prijs berekend :p

Ik ben blij dat de reacties nogal doordacht zijn, afgesproken of "aanbevolen" prijzen openlijk (zoals Festool) of onder de tafel (zoals bij de meeste andere merken) zijn er in de eerste plaats om de concurrentie tussen verkopers te verschuiven van prijs naar service. Als één grote keten alle lokale vakhandels de sleutel onder de mat doet leggen, dan zijn er steeds minder verkooppunten waar de fabrikanten hun spul kwijt kunnen, en is de service steeds slechter en onpersoonlijker.

Heb zelf al 2 maal bij gerschwitz festool spullen gekocht via internet enkel voor de lager prijs, de eerste keer zat er iets niet bij, en hebben ze mij nooit willen geloven, was een ding van € 3-4 dus heb ik het opgegeven, de tweede bestelling heb ik bijna 3 weken op gewacht.
Bij dat soort handels ben je blij als het goed gaat, maar als er iets mis is, dan is het een hele lijdensweg die begint.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als Festool z'n service-niveau op peil wil houden en een tevreden klantenkring zal men over moeten gaan om zelf een Europa-wijd net op te zetten van door Festool beheerde verkooppunten met uitsluitend TTL producten.
Niet zeker dat Europa dit zal aanvaarden. In principe moet een fabrikant leveren aan iedereen die er om vraagt. Enkele jaren geleden is daaromtrent nog een uitspraak geweest over de concessiehouders bij de autofabrikanten .
www.europa.eu/pol/comp/index_nl.htm
www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DST30092003_096
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is natuurlijk de vraag of de grote (via internet verkopende) of de kleine dealers geklaagd hebben. Als je via internet verkoopt, is de prijs, cq korting en leveringssnelheid bijna je enige verkoopargument. Als kleine dealer, die de lokale markt voorziet, is het advies, het hebben van voorraad, een vervangend apparaat bij storing, het persoonlijke contact, minstens even belangrijk. Bij ons in het dorp zie je tussen de middag en na 4 uur de aannemersbusjes voor de deur staan, voor allerlei spullen, van spijkers, schroeven, schuurpapier tot een extra machientje, reparatie halen/brengen etc. De kleinere leverancier moet wel in staat zijn een gezonde marge te maken om ook een redelijke boterham te kunnen eten (en zorgt voor lokale werkgelegenheid). Festool heeft deze dealers altijd erg beschermd met haar prijspolitiek en het is jammer dat dat zo afgestraft wordt. Je kunt stellen dat de wederverkoper vrijheid moet hebben, maar waarom zou een fabrikant dat niet mogen hebben. Je bent tenslotte niet verplicht om Festool te kopen. Al die regels zorgen voor een geregelde markt, waar het vrije ondernemerschap in een corset wordt geduwd, waarvan het maar de vraag is of het op termijn leidt tot een betere markt voor de klant. Persoonlijk zou ik het erg betreuren dat gereedschap alleen nog via een paar grote internetbedrijven geleverd wordt en alle persoonlijke contacten beperkt blijven tot email verkeer met een mailrobot. Als fabrikanten een kartel vormen om zo de prijzen hoog te houden, dan moet de overheid gaan reguleren, maar in een markt waarbij elke fabrikant zijn sterke kanten probeert te belichten moet er ook voldoende ruimte zijn om dat te kunnen doen.... althans, dat is mijn persoonlijke mening.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
In aanvulling op hierboven van Jaap, er is concurrentie genoeg dus waarom zou dit de Festool prijspolitiek de markt belemmeren... niemand wordt gedwongen om festool te kopen. Het zou anders zijn als Festool het enige gereedschap zou zijn wat er te koop is. Op elk nivo in de markt is er voldoende concurrentie. Op deze manier wordt een gezonde markt juist niet bevorderd maar kapot gemaakt door de vrije marktwerking. Dit is dus juist geen vrije markt maar een gereguleerde markt, het omgekeerde van wat men wil bereiken. De markt bepaald zelf wel of ze de prijzen willen betalen, keuze genoeg en gereedschap is geen eerste levensbehoefte dus doe als fabrikant wat je zelf goed vind.!

Ook uiteindelijk voor de internethandelaren want zij liften mee op de kennis, kunde en assortimenstbreedte van de vakhandel en van de innovatie die festool doet. Als er geen vakhandel met breed asoortiment meer is en voorraad zal de courantheid van het merk snel afnemen en valt er sdus voor de fabrikant minder te innoveren en investeren. Uiteindelijk minder breedte in het assortiment en dus minder te kiezen voor de klant.

Het is dus korte termijn politiek om de prijzen vrij te willen hebben, enige die er kortstondig van profiteren zijn internet handelaren en consumenten maar dat zal heel snel weg zijn en dan staan die kortstondig blije consumenten met lege handen beteuterd te kijken met een toko yoko machine uit china die toch minder fijn was als die goede oude Festool, Mafell of Blauwe Bosch.

Willen we dat?
 
Laatst bewerkt:

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Als je via internet verkoopt, is de prijs, cq korting en leveringssnelheid bijna je enige verkoopargument.
Gelukkig is dat al jaren niet meer het geval, ook bedrijven die (alleen) via internet verkopen zijn steeds beter in het verlenen van service (in al zijn aspecten). Op vele sites worden internetbedrijven beoordeeld door hun klanten, het is eenvoudig om voor de aanschaf een heel goede inschatting te maken van de prestaties op het gebied van service.

Al die regels zorgen voor een geregelde markt, waar het vrije ondernemerschap in een corset wordt geduwd
Klopt, de regels die Festool oplegt zorgen er inderdaad voor dat de ondernemer niet vrij is in zijn doen en laten;)

waarom zou dit de Festool prijspolitiek de markt belemmeren?
Omdat dealers niet vrij zijn om zelf hun verkoopprijzen te bepalen, dat is per definitie een belemmering van de markt.

enige die er kortstondig van profiteren zijn internet handelaren en consumenten
De enige die er nu van profiteren is Festool zelf én de dealers die naar hun pijpen dansen.

beteuterd te kijken met een toko yoko machine uit china die toch minder fijn was als die goede oude Festool, Mafell of Blauwe Bosch
Dwingen Mafell en Bosch hun dealers ook vaste prijzen te hanteren, of zijn zij wel in staat kwaliteit te leveren in een vrije markt?

Het leveren van goede kwaliteit en service staat kompleet los van het feit of de detailhandel wordt gedwongen vaste prijzen te hanteren. Ik werk zelf in een bedrijfstak waar de laatste jaren de (verkoop)prijzen enorm onder druk staan en vele procenten zijn gedaald. Desalniettemin zijn we in staat zeer goede kwaliteit en service te leveren én, in tegenstelling tot vele concurrenten, ieder jaar weer winstgevend af te sluiten. Dit wordt gerealiseerd door efficiënt te werken maar met name door klanten te binden door kwaliteit en service.

Consumenten zoeken zeker niet alleen naar de goedkoopste leverancier, ze nemen service wel degelijk mee in hun overweging. Een aantal posters hierboven geeft zelf aan dat ze voor bepaalde zaken naar de lokale vakhandel gaan, dat mag ook als de prijzen niet vastgesteld zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoewel ik persoonlijk geen bezwaar heb tegen vertikale prijsbinding in bepaalde segmenten/merken, ben ik het niet met je argumentatie eens dat zonder een dergelijk mechanisme geen plaats zou zijn voor de 'betere merken'; meer in het bijzonder denk ik dat je volgende argument niet klopt:
Als er geen vakhandel met breed asoortiment meer is en voorraad zal de courantheid van het merk snel afnemen en valt er sdus voor de fabrikant minder te innoveren en investeren.
Waarom zou verkoop van een 'beter merk' minder worden als het via de 'prijsbrekers' wordt aangeboden? Het wordt goedkoper (zonder dat dat noodzakelijk tot minder winst voor de fabrikant leidt - het gaat in deze discussie namelijk niet over prijs-eisen die de handel aan de fabrikant zou opleggen (hoewel dat bij grootafnemers een additionele overweging zou kunnen worden) maar over de vrijheid van een handelaar om, ongeacht wat hij zelf inkoop betaald heeft, een verkoopprijs vast te stellen), en waarschijnlijk beter/breder beschikbaar, en het merk wordt nu toch ook al alleen gekocht door mensen die op een bepaalde manier over gereedschap, en de aanschaf daarvan, nadenken. Met name die doelgroep zie ik niet hun overwegingen aanpassen als er geen vertikale prijsbinding is, en ook niet als er geen vakhandel meer is - ik zou eerder verwachten dat bij lagere prijzen er een concurrentievoordeel ontstaat. Tenzij er vervolgens weer gedacht wordt dat een lagere prijs wel zal betekenen dat de kwaliteit verminderd is, maar dan is het waarschijnlijk snel afgelopen met die prijsverlaging...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
In aanvulling op hierboven van Jaap, er is concurrentie genoeg dus waarom zou dit de Festool prijspolitiek de markt belemmeren... niemand wordt gedwongen om festool te kopen. Het zou anders zijn als Festool het enige gereedschap zou zijn wat er te koop is. Op elk nivo in de markt is er voldoende concurrentie. Op deze manier wordt een gezonde markt juist niet bevorderd maar kapot gemaakt door de vrije marktwerking. Dit is dus juist geen vrije markt maar een gereguleerde markt, het omgekeerde van wat men wil bereiken. De markt bepaald zelf wel of ze de prijzen willen betalen, keuze genoeg en gereedschap is geen eerste levensbehoefte dus doe als fabrikant wat je zelf goed vind.!

Ook uiteindelijk voor de internethandelaren want zij liften mee op de kennis, kunde en assortimenstbreedte van de vakhandel en van de innovatie die festool doet. Als er geen vakhandel met breed asoortiment meer is en voorraad zal de courantheid van het merk snel afnemen en valt er sdus voor de fabrikant minder te innoveren en investeren. Uiteindelijk minder breedte in het assortiment en dus minder te kiezen voor de klant.

Het is dus korte termijn politiek om de prijzen vrij te willen hebben, enige die er kortstondig van profiteren zijn internet handelaren en consumenten maar dat zal heel snel weg zijn en dan staan die kortstondig blije consumenten met lege handen beteuterd te kijken met een toko yoko machine uit china die toch minder fijn was als die goede oude Festool, Mafell of Blauwe Bosch.

Willen we dat?

Als een fabrikant ziet dat de courantheid van zijn product afneemt en dus ook de verkoop, zal diezelfde fabrikant een aantal keuzes hebben om dit recht te zetten. Voorbeelden (er zijn er uiteraard meer): innovatie waardoor het product beter wordt, reclame, promo-acties, ... allemaal middelen om de naamsbekendheid overeind te houden. Daarnaast is het zèèr onwaarschijnlijk dat festool in de vergetelheid zal vallen, het is en blijft al jaren een van de topmerken, allom gerenomeerd in de bouwsector (of dat terecht is, doet nu niet terzake). Trouwens, de beste innovaties gebeuren bijna altijd onder een bepaalde druk of samenloop van omstandigheden (oorlog, depressie, crisis, ...).

Om het kort te houden: Als Festool afhankelijk is van zijn prijsafspraken, die op zijn zachtst gezegd dubieus zijn, dan doen ze iets niet goed. Andere merken hebben deze tactiek niet nodig om concurrentieel te zijn, dus er zijn voorbeelden genoeg om aan te tonen dat je het ook op een faire manier kan spelen en toch rendabel zijn.

En zoals Henk al aangeeft, er is veel veranderd in de internethandel. Als je kijkt naar handgereedschap bvb... hoeveel % van dit forum haalt zijn spullen uit nederland, duitsland, engeland of de vs via een internetwinkel? En als een bepaalde internetstunter een slechte service geeft, zal deze zijn inkomsten zien afnemen.

Eerlijk gezegd is de vakhandel die het internet schuwt niet optimaal bezig in onze huidige maatschappij. Kijk bvb naar Baptist: prima vakhandel én prima internetwinkel. Hetzelfde kan gezegd worden voor Dieter Schmidt, Axminster, LeeValley, Dictum, ... Ik durf eigenlijk zelfs te stellen dat deze handelaren een betere service kunnen leveren dan dat de 'vakhandel' dat kan.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoewel ik persoonlijk geen bezwaar heb tegen vertikale prijsbinding in bepaalde segmenten/merken, ben ik het niet met je argumentatie eens dat zonder een dergelijk mechanisme geen plaats zou zijn voor de 'betere merken'; meer in het bijzonder denk ik dat je volgende argument niet klopt:
Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
Als er geen vakhandel met breed asoortiment meer is en voorraad zal de courantheid van het merk snel afnemen en valt er sdus voor de fabrikant minder te innoveren en investeren.
Waarom zou verkoop van een 'beter merk' minder worden als het via de 'prijsbrekers' wordt aangeboden? Het wordt goedkoper (zonder dat dat noodzakelijk tot minder winst voor de fabrikant leidt - het gaat in deze discussie namelijk niet over prijs-eisen die de handel aan de fabrikant zou opleggen (hoewel dat bij grootafnemers een additionele overweging zou kunnen worden) maar over de vrijheid van een handelaar om, ongeacht wat hij zelf inkoop betaald heeft, een verkoopprijs vast te stellen), en waarschijnlijk beter/breder beschikbaar, en het merk wordt nu toch ook al alleen gekocht door mensen die op een bepaalde manier over gereedschap, en de aanschaf daarvan, nadenken. Met name die doelgroep zie ik niet hun overwegingen aanpassen als er geen vertikale prijsbinding is, en ook niet als er geen vakhandel meer is - ik zou eerder verwachten dat bij lagere prijzen er een concurrentievoordeel ontstaat. Tenzij er vervolgens weer gedacht wordt dat een lagere prijs wel zal betekenen dat de kwaliteit verminderd is, maar dan is het waarschijnlijk snel afgelopen met die prijsverlaging...

Ik snap waarom jij denkt dat ie niet klopt maar volgens mij klopt ie wel, natuurlijk zal de eerste prijsdruk ontstaan bij de eindhandel die aan de gebruiker levert maar een natuurlijk gevolg daarvan is de daaropvolgende prijsdruk op de fabrikant. Van een stevig, hoger prijsniveau profiteren allen in de keten en natuurlijk ook de febrikant zelf. Als er grote prijsdruk zal ontstaan op de fabrikant dan zal dit zeker leiden tot een verschraling van het aanbod. De minder courante artikelen uit de catalogus worden geschrapt, zelf gemaakte onderdelen worden ingekocht, coulances worden afgeschaft, machines worden uiteindelijk als geheel in licentie gegeven of ingekocht en langzaamaan wordt de producent een handelaar. In dit soort markten verdwijnen innovatieve merken en wordt productaanbod platgeslagen tot ingekochte eenheidsworst.

Doe Festool dat als enige, nou zij doen het misschien meer strikt maar Mafell doet het ook en Blauwe Bosch weet ik niet maar daar praten we ook al over een heel ander merk dan die andere twee.

Eerlijk gezegd is de vakhandel die het internet schuwt niet optimaal bezig in onze huidige maatschappij. Kijk bvb naar Baptist: prima vakhandel én prima internetwinkel. Hetzelfde kan gezegd worden voor Dieter Schmidt, Axminster, LeeValley, Dictum, ... Ik durf eigenlijk zelfs te stellen dat deze handelaren een betere service kunnen leveren dan dat de 'vakhandel' dat kan.

Dit is een prima voorbeeld, dit werkt prima bij Baptist, maar vergis je niet, de internet verkoop prijs van baptist is gelijk aan de winkelprijs, alleen de manier van afleveren is anders. Dat is dus wat anders dan een prijsstunter, deze vergelijking gaat dus niet op.

Om het kort te houden: Als Festool afhankelijk is van zijn prijsafspraken, die op zijn zachtst gezegd dubieus zijn, dan doen ze iets niet goed. Andere merken hebben deze tactiek niet nodig om concurrentieel te zijn, dus er zijn voorbeelden genoeg om aan te tonen dat je het ook op een faire manier kan spelen en toch rendabel zijn.

Hoeveel merken bieden een produkt catalogus aan met de diversiteit van festool en hoeveel bedrijven leveren naast dat aanbod zowel daaromheen als festool? Niemand....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.