Vragen over accesoires kleine vlakvandiktebank?

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Hallo allemaal,
ben toch overstag gegaan en heb 2e hands een kleine vlakvandiktebank aangeschaft. Ik kan er nog niet mee spelen want zal er eerst nog een tafel oid voor willen fabriceren en een goede afzuiging voor aanschaffen.
Daarom de volgende vragen:

1) Ik zoek een soort van tafelconstructie die verrijdbaar is, compact is maar toch als een rots op de vloer staat (als ik dus dik hout in de vvdb stop). Heeft iemand hier dit al zelf gebouwd (tekeningen/foto's e.d.)?

2) Welke afzuiging heb ik nodig voor een 10" vlakvandiktebank? Hoeveel m3/uur? Merken, types hou ik me voor aanbevolen, ik heb zelf de Scheppach al gezien en de HBM100 van Buitelaar maar wellicht zijn er meer soorten voor een zelfde bedrag?

alvast hartelijk bedankt voor de reacties,
Groeten Wicher
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi dat je er eentje hebt gevonden. Zou je misschien wat foto's van de machine willen plaatsen? En wat specificaties en dergelijke? Ik ben erg benieuwd wat voor machine het is.

Wat betreft de onderkast, met een paar 5 bij 7 balken en wat driekhoekcontructies kom je toch aardig ver, dacht ik.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je kan best alvast spelen zonder afzuiging. De vlak/vandiktebank maakt vrij weinig stof, maar meest schilfers. Die kan je nog wel met een stoffer en blik opruimen. Voor de dagelijkse praktijk niet aan te bevelen natuurlijk.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
De schilfers/spaanders die loskomen in het schaafproces kunnen zonder afzuiging op het hout terugvallen en daar door de laatste aandruk/doorvoerwals in het hout gedrukt worden waardoor het hout er uit kan gaat zien alsof iemand er met hamertjes op heeft gehamerd.
Een afzuiger is zeer aan te raden. Koop goed gereedschap anders betaal je extra voor een 'leerproces'. De prijs van goed gereedschap 'vergeet' je, het werken met slecht gereedschap waarschijnlijk nooit.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de prijs van goed gereedschap vergeet je, werken met slecht gereedschap waarschijnlijk nooit!!!!!

dit wordt mijn lijfspreuk wanneer ik mijn vrouw weer probeer te overtuigen dat ik andere machines nodig heb. helemaal super, dopeling!!

koop inderdaad zo goed mogelijk gereedschap, koopt NOOIT goedkope rommel !!

rick
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Woodworker zei:
Mooi dat je er eentje hebt gevonden. Zou je misschien wat foto's van de machine willen plaatsen? En wat specificaties en dergelijke? Ik ben erg benieuwd wat voor machine het is.
Inca 510 op 380V 3,2A, 10 1/4" cutter width, van dikte tafellengte 400mm hoogte max 160mm, tafellengte vlakken1040mm ,max 3mm per cut, 6000rpm, feed 0, 3,5 of 5m/min
2 messen en 2 reservemessen (wel belangrijk bij deze machine die niet meer gemaakt wordt).
Verder denk ik wel bekend, en op internet genoeg over te vinden.
Ik ben momenteel bezig om een onderkast te bouwen (simpel doch effectief), ik ben ook bezig de machine eens grondig te reinigen en hier en daar te onderhouden (smeren van de onderdelen, schuren en schilderen van verroeste metalen stangen). Daarna eens kijken naar de messen en wellicht laten herslijpen of zelf slijpen alhoewel ik bij dit soort lengtes dit liever door een bedrijf laat doen. Stekker nog vervangen van een peralex naar een ceelec en zo blijft er nog genoeg werk over voor ik ermee aan de gang kan maar dat is voor mij ook de helft van de lol.

dopeling zei:
Een afzuiger is zeer aan te raden. Koop goed gereedschap anders betaal je extra voor een 'leerproces'. De prijs van goed gereedschap 'vergeet' je, het werken met slecht gereedschap waarschijnlijk nooit.
Een van de redenen dat ik voor deze Inca vvdb heb gekozen ipv een nieuwe uit China voor een soortgelijk bedrag. Ik ben een liefhebber van goede kwaliteit gereedschap, elektrisch koop ik veel Festool. Deze kwam op het internet ook zeer goed uit de test, vooral dat de machine uit aluminium is gemaakt is al een voordeel bij zo'n oudje uit de jaren 80 ;) Jammer dat deze machines niet meer gemaakt worden en dat de onderdelen schaars zijn.

Blijven de volgende vragen:
1) Welke afzuiger (merk,type) kunnen jullie me aanraden?

2) Ik zag in de handleiding onderstaande hulpstuk om de outfeed tafel af te stellen.
Ik heb dit hulpstuk niet maar kan deze wel zelf maken uit beukenhout. Of zijn deze van een ander merk los te koop?
Echter, hoe werkt dit precies? Stel je hem op 0 af op een rechte tafel en plaats je dan het haakse houtje op de messen en draai je dan de outfeed tafel tot hij weer op 0 staat of ?????
Hoe stellen jullie je outfeed tafel af? Dit is mijn eerste vvdb dus ik zal nog wel wat willen leren.

alvast bedankt,
groeten Wicher

Attached files
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo Wicher

Afstellen afvoerblad :?:

Tijdens het schaven worden de houtvezels samengedrukt en naar het passeren van de beitels veren ze weer iets terug.Deze terugvering is afhankelijk van de houtsoort en het vochtgehalte van het hout,maar bedraagt ongeveer 0.04 mm.Het afvoerblad moet daarom voor vlak schaafwerk iets onder de snijcirkel van de beitels worden gesteld,wil er een gelijk matige afnamen worden verkregen.Staat het afvoerblad te laag ,dan vertoont het geschaafde hout aan de achterkant een extra versmalling :!: Deze versmalling ontstaat doordat het hout als het het aanvoerblad verlaat,geen steun meer heeft en naar beneden in de beitel zakt.Staat het afvoer blad te hoog ,dan is het mogelijk dat het hout na het passeren van de beitels tegen het afvoer blad stoot.Als het afvoerblad maar heel weinig te hoog staat,is de doorvoer van het hout nog wel mogelijk maar de spaanafname wordt naar mate het hout verder wordt door gevoerd steeds minder .Hierdoor ontstaat uiteindelijk bol schaafwerk.Vooral bij schaven van sponningen is dit niet aanvaardbaar,omdat de sponningen niet overal even diep worden :!:
Met een paar keer proef schaven moet het zeker lukken.Veel succes ermee ;)

mvg Geurt.



-----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------------
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
@Geurt: hartelijk bedankt, dat verklaart een hoop, zodra het onderhoud voltooid is ga ik er mee aan de slag.

@woodworker: bedankt voor het meezoeken, ik snap alleen niet precies wat dat is, lijkt wel een gewone pijp met een paar klemmen. Wellicht om voor die vvdb de messen er goed in te zetten ofzo.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hoe bevalt de machine tot nu toe? Ik ben namelijk ook van plan om zo'n machine te gaan kopen. Het enige waar ik voor terugschrik is de zeldzaamheid van de onderdelen, met name de schaafbeitels.

PS: Wat bedoel je met het bouwen van de onderkast? Op internet zie ik allemaal foto's van dezelfde machine, en daar staat de machine op een tafel, en de motor zit onder de tafel, verbonden met een lage v-snaar. Weet iemand het nut daarvan? Of is dat normaal bij dit type?
 

tuoh

Oud hout
Woodworker zei:
Hoe bevalt de machine tot nu toe? Ik ben namelijk ook van plan om zo'n machine te gaan kopen. Het enige waar ik voor terugschrik is de zeldzaamheid van de onderdelen, met name de schaafbeitels.

PS: Wat bedoel je met het bouwen van de onderkast? Op internet zie ik allemaal foto's van dezelfde machine, en daar staat de machine op een tafel, en de motor zit onder de tafel, verbonden met een lage v-snaar. Weet iemand het nut daarvan? Of is dat normaal bij dit type?

Schaafbeitels kan je steeds bestellen bij de gangbare leveranciers zoals Leitz, Leuco, etc.....
dus ook voor zeldzame machines geen probleem.

Mvg,

André
 

Hoefhout

Nieuw lid
18 mei 2009
2
0
Ik heb voor een Kity 439 dit onderstel gemaakt met als basis een oude magazijnwagen, als je de machine zo plaatst dat de invoerrichting dwars op de vaste voorwielen staat dan is het voor de afmetingen die de machine kan hebben vast genoeg. Het behoorlijke gewicht van de platen die er ook op staan en evt een blokje achter de stuurwielen maken het nog stabieler.

het gat bovenin was om makkelijk de boutjes van de langgatboor op te kunnen vissen, die vallen er nog wel eens uit en dan is het verdraaid lastig om ze weer te pakken te krijgen als je de machine net vast gezet hebt op het onderstel,

de kity is ondertussen de deur uit, toen ik voor de derde keer een nieuwe kon ophalen door allerlei problemen met de eerste en de tweede heb ik een deel van mijn geld teruggekregen en de machine laten staan,

Attached files
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Woodworker zei:
Hoe bevalt de machine tot nu toe? Ik ben namelijk ook van plan om zo'n machine te gaan kopen. Het enige waar ik voor terugschrik is de zeldzaamheid van de onderdelen, met name de schaafbeitels.
PS: Wat bedoel je met het bouwen van de onderkast? Op internet zie ik allemaal foto's van dezelfde machine, en daar staat de machine op een tafel, en de motor zit onder de tafel, verbonden met een lage v-snaar. Weet iemand het nut daarvan? Of is dat normaal bij dit type?
Hij beviel de eerste 2 uur erg goed :D Daarna liep om de 4 minuten de snaar eraf, ik moet daar nog een oplossing voor bedenken, geen idee waarom deze snaar er elke keer afspringt, zal wel met de positie van de motor ofzo te maken hebben, als iemand hier nog een tip voor heeft heel graag. Het zijn namelijk twee metalen ronde schijven zonder gleuf of andere obstructie om de snaar tegen te houden eraf te lopen. Ook zie ik niet 1,2,3 een afstelmogelijkheid (zoals bv bij een lintzaag wel zit) maar ik heb er al een tijdje neit naar gekeken vanwege andere bezigheden en zeer drukke agenda.


Met de onderkast bedoel ik een verrijdbaar kast(je) waar je de vlakvandiktebank op monteert zodat het voor jou makkelijk voeden van het hout is en niet dat je krom staat of te sterk gebogen. Ik ben nogal lang (1m98) dus wilde een vrij hoog kastje maken. Dat is inmiddels gelukt alleen nu die snaar dus nog.

Moeilijke onderdelen valt volgens mij mee want er zijn nog genoeg bedrijven die ze verkopen maar weet niet of dit origineel of nagemaakt is.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
@ Tuoh: Zijn dat dan standaard beitels? En passen die dan op zo'n oude machine die al jaren niet meer gemaakt wordt? En wat is de site van Leitz?

@ Kjelt: Het probleem van een aflopende riem heb ik ook gehad op mijn vlakbank. Ik had de tandwielen en kettingen gesmeerd met vet, maar daardoor kleefde er allemaal vet aan de overbrenging, waardoor deze zo stroef ging, dat de riem het niet trok, en er dus afliep. Nadat ik alle onderdelen grondig had schoongemaakt, werkte hij weer perfect. Weet je ook welke bedrijven onderdelen maken voor deze machine?

Ik kan de inca 510 kopen voor beneden de 160 euro. Is dat een redelijke prijs?

PS: Is het een optie om de schaafas te vervangen door een Tersa schaafas? Daar zijn genoeg beitels voor te koop.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Bedankt voor de tip van het schoonmaken, zal er nog eens naar kijken en de boel verder poetsen ;)

Weet je ook welke bedrijven onderdelen maken voor deze machine?
even googlen op inca en spare parts en je kunt je lol op, vooral in duitsland zitten er enkelen.
Ik zal het weer moeten nakijken maar was er zo een aantal tegengekomen.

Ik kan de inca 510 kopen voor beneden de 160 euro. Is dat een redelijke prijs?
Dat is spotgoedkoop ben je geen 0'tje vergeten :D In Amerika is er verleden jaar eentje via ebay voor $1500 weggegaan, ik heb er zelf ruim 500 euro voor betaald. Meteen doen tenzij hij defect is natuurlijk.

Is het een optie om de schaafas te vervangen door een Tersa schaafas? Daar zijn genoeg beitels voor te koop.
Ik kan je daar niets zinnigs over zeggen wellicht dat er anderen meer weten? Ik heb er zelf een tweede set beitels bij en ze zijn dubbelzijdig dus ik kan wel even vooruit, zodra hij het weer doet ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.