Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Vragen over accesoires kleine vlakvandiktebank?

Hallo allemaal,
    ben toch overstag gegaan en heb 2e hands een kleine vlakvandiktebank aangeschaft. Ik kan er nog niet mee spelen want zal er eerst nog een tafel oid voor willen fabriceren en een goede afzuiging voor aanschaffen.
    Daarom de volgende vragen:

1) Ik zoek een soort van tafelconstructie die verrijdbaar is, compact is maar toch als een rots op de vloer staat (als ik dus dik hout in de vvdb stop). Heeft iemand hier dit al zelf gebouwd (tekeningen/foto's e.d.)?

2) Welke afzuiging heb ik nodig voor een 10" vlakvandiktebank? Hoeveel m3/uur? Merken, types hou ik me voor aanbevolen, ik heb zelf de Scheppach al gezien en de HBM100 van Buitelaar maar wellicht zijn er meer soorten voor een zelfde bedrag?

alvast hartelijk bedankt voor de reacties,
    Groeten Wicher

Re: Vragen over accesoires kleine vlakvandiktebank?

Mooi dat je er eentje hebt gevonden. Zou je misschien wat foto's van de machine willen plaatsen? En wat specificaties en dergelijke? Ik ben erg benieuwd wat voor machine het is.

Wat betreft de onderkast, met een paar 5 bij 7 balken en wat driekhoekcontructies kom je toch aardig ver, dacht ik.

Je kan best alvast spelen zonder afzuiging. De vlak/vandiktebank maakt vrij weinig stof, maar meest schilfers. Die kan je nog wel met een stoffer en blik opruimen. Voor de dagelijkse praktijk niet aan te bevelen natuurlijk.

De schilfers/spaanders die loskomen in het schaafproces kunnen zonder afzuiging op het hout terugvallen en daar door de laatste aandruk/doorvoerwals in het hout gedrukt worden waardoor het hout er uit kan gaat zien alsof iemand er met hamertjes op heeft gehamerd.
    Een afzuiger is zeer aan te raden. Koop goed gereedschap anders betaal je extra voor een 'leerproces'. De prijs van goed gereedschap 'vergeet' je, het werken met slecht gereedschap waarschijnlijk nooit.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

de prijs van goed gereedschap vergeet je, werken met slecht gereedschap waarschijnlijk nooit!!!!!

dit wordt mijn lijfspreuk wanneer ik mijn vrouw weer probeer te overtuigen dat ik andere machines nodig heb. helemaal super, dopeling!!

koop inderdaad zo goed mogelijk gereedschap, koopt NOOIT goedkope rommel !!

rick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker
    Mooi dat je er eentje hebt gevonden. Zou je misschien wat foto's van de machine willen plaatsen? En wat specificaties en dergelijke? Ik ben erg benieuwd wat voor machine het is.
    Inca 510 op 380V 3,2A, 10 1/4" cutter width, van dikte tafellengte 400mm hoogte max 160mm, tafellengte vlakken1040mm ,max 3mm per cut, 6000rpm, feed 0, 3,5 of 5m/min
    2 messen en 2 reservemessen (wel belangrijk bij deze machine die niet meer gemaakt wordt).
    Verder denk ik wel bekend, en op internet genoeg over te vinden.
    Ik ben momenteel bezig om een onderkast te bouwen (simpel doch effectief), ik ben ook bezig de machine eens grondig te reinigen en hier en daar te onderhouden (smeren van de onderdelen, schuren en schilderen van verroeste metalen stangen). Daarna eens kijken naar de messen en wellicht laten herslijpen of zelf slijpen alhoewel ik bij dit soort lengtes dit liever door een bedrijf laat doen. Stekker nog vervangen van een peralex naar een ceelec en zo blijft er nog genoeg werk over voor ik ermee aan de gang kan maar dat is voor mij ook de helft van de lol.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dopeling
    Een afzuiger is zeer aan te raden. Koop goed gereedschap anders betaal je extra voor een 'leerproces'. De prijs van goed gereedschap 'vergeet' je, het werken met slecht gereedschap waarschijnlijk nooit.
    Een van de redenen dat ik voor deze Inca vvdb heb gekozen ipv een nieuwe uit China voor een soortgelijk bedrag. Ik ben een liefhebber van goede kwaliteit gereedschap, elektrisch koop ik veel Festool. Deze kwam op het internet ook zeer goed uit de test, vooral dat de machine uit aluminium is gemaakt is al een voordeel bij zo'n oudje uit de jaren 80 Jammer dat deze machines niet meer gemaakt worden en dat de onderdelen schaars zijn.

Blijven de volgende vragen:
    1) Welke afzuiger (merk,type) kunnen jullie me aanraden?

2) Ik zag in de handleiding onderstaande hulpstuk om de outfeed tafel af te stellen.
    Ik heb dit hulpstuk niet maar kan deze wel zelf maken uit beukenhout. Of zijn deze van een ander merk los te koop?
    Echter, hoe werkt dit precies? Stel je hem op 0 af op een rechte tafel en plaats je dan het haakse houtje op de messen en draai je dan de outfeed tafel tot hij weer op 0 staat of ?????
    Hoe stellen jullie je outfeed tafel af? Dit is mijn eerste vvdb dus ik zal nog wel wat willen leren.

alvast bedankt,
    groeten Wicher

Attached files

Hallo Wicher

Afstellen afvoerblad :?:

Tijdens het schaven worden de houtvezels samengedrukt en naar het passeren van de beitels veren ze weer iets terug.Deze terugvering is afhankelijk van de houtsoort en het vochtgehalte van het hout,maar bedraagt ongeveer 0.04 mm.Het afvoerblad moet daarom voor vlak schaafwerk iets onder de snijcirkel van de beitels worden gesteld,wil er een gelijk matige afnamen worden verkregen.Staat het afvoerblad te laag ,dan vertoont het geschaafde hout aan de achterkant een extra versmalling :!: Deze versmalling ontstaat doordat het hout als het het aanvoerblad verlaat,geen steun meer heeft en naar beneden in de beitel zakt.Staat het afvoer blad te hoog ,dan is het mogelijk dat het hout na het passeren van de beitels tegen het afvoer blad stoot.Als het afvoerblad maar heel weinig te hoog staat,is de doorvoer van het hout nog wel mogelijk maar de spaanafname wordt naar mate het hout verder wordt door gevoerd steeds minder .Hierdoor ontstaat uiteindelijk bol schaafwerk.Vooral bij schaven van sponningen is dit niet aanvaardbaar,omdat de sponningen niet overal even diep worden :!:
    Met een paar keer proef schaven moet het zeker lukken.Veel succes ermee

mvg Geurt.

-----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------------

Mischien heb je hier iets aan?

Zoeken op marktplaats met: SCM beitelstel apparaat vandiktebank vlakbank

@Geurt: hartelijk bedankt, dat verklaart een hoop, zodra het onderhoud voltooid is ga ik er mee aan de slag.

@woodworker: bedankt voor het meezoeken, ik snap alleen niet precies wat dat is, lijkt wel een gewone pijp met een paar klemmen. Wellicht om voor die vvdb de messen er goed in te zetten ofzo.

Hoe bevalt de machine tot nu toe? Ik ben namelijk ook van plan om zo'n machine te gaan kopen. Het enige waar ik voor terugschrik is de zeldzaamheid van de onderdelen, met name de schaafbeitels.

PS: Wat bedoel je met het bouwen van de onderkast? Op internet zie ik allemaal foto's van dezelfde machine, en daar staat de machine op een tafel, en de motor zit onder de tafel, verbonden met een lage v-snaar. Weet iemand het nut daarvan? Of is dat normaal bij dit type?

Forum Rechten