Advies: Badkamermeubel

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Beste forumleden,

Graag vraag ik om advies voor het volgende:

Ik wil van gerookt/gestoomd eikenhout een badkamermeubel maken. De planken zijn 2 cm dik en 19 cm breed. Het meubel wordt opgebouwd met 2 zijkanten en onderkant. Aan de voorzijde komen 2 smallere delen ("latten) waartegen uiteindelijk de lades tegenaan vallen, doordat ik gebruik maak van griploze fronten moet ik wel ruimte hebben om je vingers er in te steken dus vandaar die "latten" om het gat op te vullen zeg maar. Aan de achterzijde wil ik bredere delen maken, maar niet over de hele zijde. Dus boven een brede plank en onder ook. Deze zal dan tevens gebruikt worden om het meubel op te hangen.

Met andere woorden, alleen de zijkanten en onderkant (en uiteindelijk de ladefronten) zijn hele panelen (dus opgebouwd uit meerdere planken, zijkant kopsekant boven/onder). De maten zijn circa 58 cm bij 50 cm (h * b) voor de zijkant en 50 bij 80 voor de onderkant. Verbindingen worden gemaakt met de domino. Uiteindelijk moet er ook nog een ander kastje komen die wordt hoger (80 cm) maar wel veel smaller, wellicht maar 1 plank breed.

Aan jullie de vraag, moet ik de planken eerst halveren om het werken tegen te gaan? Of hoeft dit niet omdat ze gerookt/gestoomd zijn???

Omdat ik alleen een invalzaag heb, wordt het halveren wat lastiger omdat de geleiderail dan niet meer volledig op de plank ligt.

Zie ook http://www.woodworking.nl/showthread.php?5652-Hout-kopen-in-de-buurt-van-noord-limburg/page2 voor foto's van de planken.


Hoor graag van jullie.
Alvast bedankt.

Groeten
Dave
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Kleine tip voor het halveren: Als je 2 planken naast elkaar legt kan je geleiderail ook op de andere plank steunen zodat je er 1 kunt halveren.;)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Kleine tip voor het halveren: Als je 2 planken naast elkaar legt kan je geleiderail ook op de andere plank steunen zodat je er 1 kunt halveren.;)
Wat je dan wel kunt hebben is dat de zaagsnede niet helemaal haaks is doordat het zaagstuk kan kantelen, zie dit plaatje:
Guide Rail Profile1.jpg
Je kunt, om dit te voorkomen een extra plaat op de twee planken leggen. Wel alles goed vastklemmen op je tafel, ook je rail. Je bent dan wel de anti-splinterfunctie kwijt. Een echte zaagtafel is uiteindelijk beter geschikt voor het schulpen van smalle planken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Is er niemand met een zaagtafel bij jou in de buurt ? Mocht je in de buurt van zwolle wonen dan mag je hier de zaagtafel wel even gebruiken bv
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt voor jullie tips, maar het gaat er mij meer om Of ik de planken moet halveren?!?! Hoe is wellicht dan de volgende vraag :)
Die zaagtafel komt wel goed, maar het niet halveren is natuurlijk makkelijker! dus als het niet nodig is, ga ik het ook niet doen (ook om risico's zoals niet haaks enz te voorkomen!)
 

tuoh

Oud hout
Of je ze moet halveren hangt van drie factoren af, het houtvochtgehalte (rv) de zaagwijze, kwartiers of dosse, en de afwerking.
Droog hout met een rv waarde van 10 à 13% en kwartiers gezaagd moet je niet opdelen. Tenminste toch niet als het eindresultaat rondom word afgewerkt met een geschikt produkt. In dit geval een waterbestendig produkt.

Ongeacht of het hout droog of vochtig is, rondom word afgewerkt word of niet, bij dosse gezaagd hout best altijd met smallere delen werken. Max breedte bij dunnere delen ongeveer 120 à 130mm.


Mvg,

André
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Of je ze moet halveren hangt van drie factoren af, het houtvochtgehalte (rv) de zaagwijze, kwartiers of dosse, en de afwerking.
Droog hout met een rv waarde van 10 à 13% en kwartiers gezaagd moet je niet opdelen. Tenminste toch niet als het eindresultaat rondom word afgewerkt met een geschikt produkt. In dit geval een waterbestendig produkt.

Ongeacht of het hout droog of vochtig is, rondom word afgewerkt word of niet, bij dosse gezaagd hout best altijd met smallere delen werken. Max breedte bij dunnere delen ongeveer 120 à 130mm.


Mvg,

André

André bedankt voor je info.
Houtvochtgehalte: die weet ik niet en kan deze ook niet meten. maar het lijkt mij dat het erg laag zal zijn omdat ze gestoomd zijn?!
zaagwijze: gezien de houttekening lijkt het op dosse omdat het hart in het midden zit?! maar dat kan ik ook fout hebben omdat ik er nog niet veel verstand van heb;
afwerking: osmo hardwax, schijnt goede afwerking te zijn voor oa in de badkamer.

Lijkt erop dat ik het niet ga wagen om de 19 cm brede planken niet te halveren, zou zonde zijn als het dan toch gaat werken en het meubel naar de knoppen gaat! Moet tenslotte het pronk stuk worden in de badkamer :)
Wellicht ook het pronkstuk wat mij meerdere opdrachten zal binnen brengen voor familie :)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
zaagwijze: gezien de houttekening lijkt het op dosse omdat het hart in het midden zit?!
...
Ja, alhoewel je de kopse kant van je planken niet kan zien op de foto's lijkt het inderdaad dosse gezaagd, je ziet zowel een 'gevlamde' tekening als de meer parallelle lopende lijnen van de jaarringen in dezelfde plank:
41004_DOSSE_1.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je panelen lijmt, zorg dan dat de draadrichting van de verschillende in dezelfde richting ligt. Anders kan het zijn dat het schaven moeilijk wordt. De draadrichting zie je aan de sapkanalen. Die hebben de vorm van een druppel. De smalle kant (eigenlijk de richting waarop het kanaaltje uit het hout komt) is de draadrichting
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Davee,

er zijn honderden tips te geven over houtbewerken, maar het werkt makkelijker als je eventuele problemen of vragen zelf al aangeeft, dan krijg je meer "to the point" reacties.


Mvg,

André

Oké, ik weet niet wat ik dan fout doe in mijn vraag stelling maar bij deze nogmaals...

Moet ik perse houten planken, gerookt/gestoomd eiken, van 19 cm breed doormidden zagen wil ik het werken van een meubel voorkomen? Ik weet de vochtigheidswaarde niet, maar het is dosse gezaagd.

Of is het voldoende om ze om en om te verlijmen????
 

tuoh

Oud hout
Davee,

je hebt niks fout gedaan, maar ik dacht dat je voor wat je eerste vraag betreft je eruit was over wat te doen.

Als het hout op dosse gezaagd is, en je kent het vochtgehalte niet dan is er maar één antwoord mogelijk, doorzagen.
Doe je dit niet dan is de kans levensgroot aanwezig dat het hout gaat kromtrekken, dat is dan zonde van het geld en van de tijd die je erin hebt gestopt.
Daar doet ook het om en om leggen van de planken niks aan af. Dit helpt wel bij brede dosse gezaagde delen die al een eind gedroogd zijn maar waar toch nog wat werken te verwachten is.

Als je in de toekomst nog meer projecten wil gaan maken uit massief hout zou ik je willen aanraden om te investeren in een houtvochtmeter. Dat hoeft niet direct een duur model te zijn, maar "meten is weten"
Bij massieve houtbewerking binnenshuis zou dit op de lijst van prioritaire gereedschappen moeten staan, sterker nog, dit zou het eerste stuk gereedschap moeten zijn dat aangekocht word. Samen met de houtzaagwijze bepaald het vochtgehalte namelijk wat een stuk hout in bepaalde omstandigheden gaat doen.
Ken je deze beide parameters, dan kan je met bijna 100% zekerheid voorspellen wat dat hout gaat doen:D

Dat was vroeger geen probleem, elk bedrijf(je) had een (grote) stock hout waarvan men van elk stamdeel wist hoe lang het al lag te drogen, hoe het er vanbinnen uitzag, etc.
Door ervaring wist men wanneer een stamdeel geschikt was voor een bepaald gebruik. Dat is tegenwoordig wel anders.

Heb ik voor een bepaalde job droog hout nodig dan heb ik steeds een houtvochtmeter bij, elke plank die ik dan wil aankopen word eerst gemeten. Gewoon omdat cijfers niet liegen. Bij een houthandelaar is hout altijd droog als je er naar vraagt, maar eens ie een vochtmeter ziet verschijnen is die al heel wat minder zeker van zijn zaak:rolleyes:

Daarom, vertrouw voor delicaat werk enkel op harde cijfers, of een deugdelijk attest.


Mvg,

André
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hey André,

Zijn er dingen waar je op moet letten bij houtvochtmeters of maakt dat niet zo uit? En is het best om een meter voor enkel hout te kopen of maakt dat niet zo heel veel uit? Je hebt nl. ook multi-vochtmeters.

mvg,
Sam
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Davee ik zou ook zeggen door zagen en verlijmen zoals Mathieu voor stelt. Als ik je goed begrijp zul je toch moeten verzagen omdat je een kast breedte van 50 cm wild maken en je werkt met plank breedte van 19 cm. Een andere optie zou kunnen zijn een raamwerk met daarin een los paneel. Panelen kunnen wel een beetje werken.

mvg
marc
 

tuoh

Oud hout
Hey André,

Zijn er dingen waar je op moet letten bij houtvochtmeters of maakt dat niet zo uit? En is het best om een meter voor enkel hout te kopen of maakt dat niet zo heel veel uit? Je hebt nl. ook multi-vochtmeters.

mvg,
Sam

Houtvochtmeters, daar kan je al aardig wat pagina's over neerpennen. Maar heel kort kan ik stellen dat een echte houtvochtmeter meestal beter is dan een multifunctionele meter.
Wat je ook kan stellen, hoe duurder hoe beter, of juister gezegd hoe nauwkeuriger. Deze meters houden ook rekening met de omgevingstemperatuur tijdens het meten, en men moet ook de te meten houtsoort aangeven. De fabrikant heeft namelijk per houtsoort, of per groep houtsoorten een onderverdeling gemaakt. Dit komt de meetnauwkeurigheid zeer ten goede.
Voor de liefhebber zijn deze dingen meestal te duur, en ze zijn ook een beetje overkill.

Maar bij het zoeken naar een houtvochtmeter in een vriendelijkere prijscategorie kijk je best wel naar een exemplaar waarbij het toestel de keuze laat tussen twee of meer houtgroepen. Deze zijn nauwkeuriger. Ik heb dergelijke meters al zien staan voor een kleine 40€, de prijs van een houtbeitel;) De meetnauwkeurigheid schommelt bij deze exemplaren rond de 1%. Dit is werkbaar, je krijgt dan al een heel goede indicatie van het vochtgehalte van het hout.
Belangrijk is ook om de plank of schaal op meerdere plaatsen te meten en het kopshout te mijden, dit is namelijk meestal droger dan de rest van het hout.

Droog hout meten moet dan een cijfer laten zien 10 à 13%, en dit is perfect voor binnenshuis. Meet je waarden boven de 14% dan word het al tricky, nog hoger, 16% en meer is hopeloos voor binnen. Weet je eenmaal het vochtgehalte van het hout dan weet je ook wat je kan verwachten van het uiteindelijke werkstuk, het geeft duidelijkheid.


Mvg,

André
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Bedankt voor de vele reactie!
André fijn dat je een uitgebreid antwoord hebt gegeven en je tips van de vochtmeters staat genoteerd op mijn verlanglijstje :)
Zodra ik terug kom van een weekje Ierland ga ik aan de slag (naast het slopen van de oude badkamer....) met het meubel.
Hier maak ik wel een nieuwe topic van!

Groetjes
Dave
 

klaaskootstra

Nieuw lid
21 feb 2010
9
1
Ha Davee, gezien het feit dat je je meubel in de badkamer gaat ophangen en af wil werken met wax zou ik de planken zeker halveren.
De vochtigheid vand de omgeving zal namelijk met zekere regelmaat behoorlijk hoog worden, waardoor het hout zeker gaat werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.