Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Advies: Badkamermeubel

Beste forumleden,

Graag vraag ik om advies voor het volgende:

Ik wil van gerookt/gestoomd eikenhout een badkamermeubel maken. De planken zijn 2 cm dik en 19 cm breed. Het meubel wordt opgebouwd met 2 zijkanten en onderkant. Aan de voorzijde komen 2 smallere delen ("latten) waartegen uiteindelijk de lades tegenaan vallen, doordat ik gebruik maak van griploze fronten moet ik wel ruimte hebben om je vingers er in te steken dus vandaar die "latten" om het gat op te vullen zeg maar. Aan de achterzijde wil ik bredere delen maken, maar niet over de hele zijde. Dus boven een brede plank en onder ook. Deze zal dan tevens gebruikt worden om het meubel op te hangen.

Met andere woorden, alleen de zijkanten en onderkant (en uiteindelijk de ladefronten) zijn hele panelen (dus opgebouwd uit meerdere planken, zijkant kopsekant boven/onder). De maten zijn circa 58 cm bij 50 cm (h * b) voor de zijkant en 50 bij 80 voor de onderkant. Verbindingen worden gemaakt met de domino. Uiteindelijk moet er ook nog een ander kastje komen die wordt hoger (80 cm) maar wel veel smaller, wellicht maar 1 plank breed.

Aan jullie de vraag, moet ik de planken eerst halveren om het werken tegen te gaan? Of hoeft dit niet omdat ze gerookt/gestoomd zijn???

Omdat ik alleen een invalzaag heb, wordt het halveren wat lastiger omdat de geleiderail dan niet meer volledig op de plank ligt.

Zie ook http://www.woodworking.nl/showthread...-limburg/page2 voor foto's van de planken.

Hoor graag van jullie.
    Alvast bedankt.

Groeten
    Dave

Kleine tip voor het halveren: Als je 2 planken naast elkaar legt kan je geleiderail ook op de andere plank steunen zodat je er 1 kunt halveren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcoZ Bekijk Berichten
    Kleine tip voor het halveren: Als je 2 planken naast elkaar legt kan je geleiderail ook op de andere plank steunen zodat je er 1 kunt halveren.
    Wat je dan wel kunt hebben is dat de zaagsnede niet helemaal haaks is doordat het zaagstuk kan kantelen, zie dit plaatje:
    Guide Rail Profile1.jpg
    Je kunt, om dit te voorkomen een extra plaat op de twee planken leggen. Wel alles goed vastklemmen op je tafel, ook je rail. Je bent dan wel de anti-splinterfunctie kwijt. Een echte zaagtafel is uiteindelijk beter geschikt voor het schulpen van smalle planken.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Is er niemand met een zaagtafel bij jou in de buurt ? Mocht je in de buurt van zwolle wonen dan mag je hier de zaagtafel wel even gebruiken bv
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Bedankt voor jullie tips, maar het gaat er mij meer om Of ik de planken moet halveren?!?! Hoe is wellicht dan de volgende vraag :-)
    Die zaagtafel komt wel goed, maar het niet halveren is natuurlijk makkelijker! dus als het niet nodig is, ga ik het ook niet doen (ook om risico's zoals niet haaks enz te voorkomen!)

Of je ze moet halveren hangt van drie factoren af, het houtvochtgehalte (rv) de zaagwijze, kwartiers of dosse, en de afwerking.
    Droog hout met een rv waarde van 10 à 13% en kwartiers gezaagd moet je niet opdelen. Tenminste toch niet als het eindresultaat rondom word afgewerkt met een geschikt produkt. In dit geval een waterbestendig produkt.

Ongeacht of het hout droog of vochtig is, rondom word afgewerkt word of niet, bij dosse gezaagd hout best altijd met smallere delen werken. Max breedte bij dunnere delen ongeveer 120 à 130mm.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Of je ze moet halveren hangt van drie factoren af, het houtvochtgehalte (rv) de zaagwijze, kwartiers of dosse, en de afwerking.
    Droog hout met een rv waarde van 10 à 13% en kwartiers gezaagd moet je niet opdelen. Tenminste toch niet als het eindresultaat rondom word afgewerkt met een geschikt produkt. In dit geval een waterbestendig produkt.

Ongeacht of het hout droog of vochtig is, rondom word afgewerkt word of niet, bij dosse gezaagd hout best altijd met smallere delen werken. Max breedte bij dunnere delen ongeveer 120 à 130mm.

Mvg,

André
    André bedankt voor je info.
    Houtvochtgehalte: die weet ik niet en kan deze ook niet meten. maar het lijkt mij dat het erg laag zal zijn omdat ze gestoomd zijn?!
    zaagwijze: gezien de houttekening lijkt het op dosse omdat het hart in het midden zit?! maar dat kan ik ook fout hebben omdat ik er nog niet veel verstand van heb;
    afwerking: osmo hardwax, schijnt goede afwerking te zijn voor oa in de badkamer.

Lijkt erop dat ik het niet ga wagen om de 19 cm brede planken niet te halveren, zou zonde zijn als het dan toch gaat werken en het meubel naar de knoppen gaat! Moet tenslotte het pronk stuk worden in de badkamer :-)
    Wellicht ook het pronkstuk wat mij meerdere opdrachten zal binnen brengen voor familie :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davee Bekijk Berichten
    ...
    zaagwijze: gezien de houttekening lijkt het op dosse omdat het hart in het midden zit?!
    ...
    Ja, alhoewel je de kopse kant van je planken niet kan zien op de foto's lijkt het inderdaad dosse gezaagd, je ziet zowel een 'gevlamde' tekening als de meer parallelle lopende lijnen van de jaarringen in dezelfde plank:
    41004_DOSSE_1.jpg

Valt me een beetje tegen met de reacties

Niemand meer tips? ervaringen?

Davee,

er zijn honderden tips te geven over houtbewerken, maar het werkt makkelijker als je eventuele problemen of vragen zelf al aangeeft, dan krijg je meer "to the point" reacties.

Mvg,

André

Forum Rechten