roest op beitels en gutsen

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
hallo forumleden,

Beitels en gutsen kunnen roesten. Bij mij valt dat heel erg mee moet ik zeggen, ook al zijn ze niet allemaal behandeld tegen roest en niet ingevet , geolied opgeborgen.. Andere hebben minder geluk, hun gereedschappen dragen na enkele maanden sporen van roest ( soms aardig veel). Ik kan zo op het eerste zicht twee oorzaken hiervoor bedenken: meer zweten via de handen (eventueel een corrosiever zweet) en mogelijk het vochtig stockeren van het gereedschap, zelfs voor enkele weken.
Ik heb vroeger mijn houtsnijgereedschappen wel eens preventief behandeld met in petroleum opgeloste paraffine. Dit gebeurde op een kookplaat in een "bain - marie".Het kan dus niet meer dan 100 graden, ik hou het rond de 70 graden. worden Opgepast doe dit niet op een gasvuur. Het is brandbaar. Het wordt warm op de beitels aangebracht. Het lukt best in de zomer met beitels die " warm zijn". In een onverwarmd lokaal zal in de winter het mengsel te vlug stollen ( schrikken) op het koude staal. Men kan dan het lemmet onderdompelen in het het mengsel en het op deze manier wat verwarmen. na een nacht gaat men er even met een doekje over. Resultaat is een uiterst dunne, onzichtbare laag, die zeer lang stand houdt, niet vettig aanvoelt en niet vlekt.

Iemand vertelde mij ooit dat die reuzel gebruikt. Ook dit voelt niet vettig aan en is kleurloos. Zelf heb ik dat niet uitgeprobeerd op gereedschappen. Kost weinig en is in de supermarkt te kopen. Niet giftig, zelfs eetbaar.

Weet iemand of reuzel inderdaad beschermd, heeft iemand er ervaring mee?
Of er nog andere (al dan niet traditionele) behandelende of preventieve middelen tegen roest bestaan en of die vlekken of niet?

groeten,
Ornament,
www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
dank je,
ziet er aantrekkelijk uit.
Wat is de ervaring? Voelt het vettig aan ? vlekt het ? Haal je het eraf wanneer je er terug mee gaat werken of laat je het erop zitten?

groeten,
Ornament,
www.houtsnijden.eu
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
WD40 werkt perfect voor dit doel. Is mestal bij de Action voor een paar euro te koop, maar ook bij alle bouwmarkten.
Pieter
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wat is de ervaring? Voelt het vettig aan ? vlekt het ? Haal je het eraf wanneer je er terug mee gaat werken of laat je het erop zitten?
Goed, nee, nee, nee ja:rolleyes:

Ik heb zelf nooit wd40 gebruikt (althans voor bescherming van gereedschappen) maar heb gelezen dat dit problemen kan geven met de afwerking van het hout.
 

kodama

Actieve deelnemer
dank je,
ziet er aantrekkelijk uit.
Wat is de ervaring? Voelt het vettig aan ? vlekt het ? Haal je het eraf wanneer je er terug mee gaat werken of laat je het erop zitten?
www.houtsnijden.eu

Camille olie vlekt niet alhoewel je kan zien waar het is aangebracht hoef je het niet te verwijderen. Het is inderdaad vettig. Ik gebruik het vaak als ik kopshout moet afsteken om het hiermee te verzadigen. Zo steekt het hout veel gemakelijker af. Je snijd er moeiteloos door en dan zorgt voor meer precisie. Bij zachthout gebruik ik hier water voor maar dat doe ik niet graag bij Eik of hardere houtsoorten. Een klein beetje water kan dan soms genoeg zijn om het te laten trekken.
Ik laat het er altijd opzitten. Als er toch nog iets van te zien is ga ik eens snel over het stuk met wat citrusolie waardoor alles weer egaal is van kleur.
Uiteraard gebruik ik het ook op mijn gereedschap. De beste methode tegen roest is intensief gebruik en veel aanscherpen, dan roest je gereedschap ook nauwelijks.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb sinds kort een microvezeldoekje met flink wat camellia-olie erop aan een spijkertje bij m'n werkbank hangen. Het hangt net op schouderhoogte, een stap rechts van de bank. Sindsdien is het veel makkelijker om een beitel of schaaf er even snel langs te halen en doe ik dat ook vaker.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
dank voor alle reacties.


Weet iemand iets over de bescherming met reuzel of nog andere middelen tegen roestvorming?
Die Camellia olie is alvast zeer aantrekkelijk en eenvoudig in het gebruiken. Ga ik ook eens proberen. Toen ik met houtsnijden begon was dit product hier niet bekend.

Zijn er nog meer middelen?

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik heb hier een fase eerder; flinke roest op gutsjes en beitels. Hoe haal ik dat eraf zonder beschadiging? en daarna wil ik de beitels wetten, als nodig is, de gutsen ook, maar dat is waarschijnlijk weer een andere handeling/methode?
graag hoor ik van jullie.
 
ik zou eens met fijne staalwol proberen

was zelf pas een werkstuk in een natte stam aan het maken
was vergeten een guts van/uit de stam te halen en toen ik de volgende dag verder wilde gaan zat ie al vol met roest
even staalwol eroverheen gedaan en toen afgewet
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
ik heb hier een fase eerder; flinke roest op gutsjes en beitels. Hoe haal ik dat eraf zonder beschadiging? en daarna wil ik de beitels wetten, als nodig is, de gutsen ook, maar dat is waarschijnlijk weer een andere handeling/methode?
graag hoor ik van jullie.

Over het verwijderen van roest is een mooi topic te vinden: hier dus
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik ga de staalwol proberen, ben bang dat citroenzuur niet kan ivm het houten heft.

dank voor jullie antwoord, hat dat topic nog niet gezien..
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.817
883
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou idd gewoon WD40 gebruiken (da's daar voor ontwikkeld). Paraffine hecht slecht en heeft een relatief laag vochtwerend vermogen. Reuzel is denk ik nog slechter, dat kan namelijk oxideren/rans worden, en de afbraakproducten die daarbij ontstaan zijn van zichzelf corrosief. Vergelijkbaar met hen die vroeger 'neusvet' (letterlijk; het talg dat je van de buitenkant van je neus kan afvegen) gebruikten om de metalen (messing, nieuwzilver) bussen op hun klassieke (werp)hengels in te vetten. Uiteindelijk zorgt dat voor corrosie en vastzitten van de bussen.

Wat het voordeel van camelia-olie is ten opzichte van WD40 heb ik nooit zo goed begrepen, maar het wordt in bepaalde kringen veel gebruikt, en het zal dus wel werken. Ook camelia-olie kan, als plantaardige olie, overigens oxideren...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
ik heb hier een fase eerder; flinke roest op gutsjes en beitels. Hoe haal ik dat eraf zonder beschadiging?
graag hoor ik van jullie.

Bij Dictum hebben ze Rust Remover. Dat wordt op dezelfde manier als het reeds vernoemde citroenzuur gebruikt. Ze hebben er ook in vorm van gel, dan heb je geen recipiënt nodig. Het is niet giftig en het tast hout, rubber en plastics niet aan. Ideaal dus om je gutsen te ontroesten met het hanvat er nog aan. Bij erge roest zou ik persoonlijk het handvat er wel even afhalen om de roest op de arend te controleren en eventueel te behandelen. Roest laat het metaal zetten en een geroeste arend resulteert in een opengespleten handvat. Bij een zelfgemaakte, traditionele, octagonale handvat, werd er onderaan normaal geen ringen geplaatst.

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ah nog meer tips, handig, en dank.

ik moest even denken wat er met arend bedoeld is, maar weet het nu. octagonaal... ehm achthoekig?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Inderdaad met octagonaal werd achthoekig bedoeld. Het traditionele model handvat voor een guts voor houtsnijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.