Festool rotex 150 zit vast, kaduuk??

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mijn Rotex liep gisteren vast, ik moest even snel wat schuren, hij stonk naar rubber en er kwamen ook wat slierten dun zwart rubber uit (dunner dan een schoenveter). Vandaag wat gewrikt en de schuurschijf er afgehaald. In de fijne stand doet hij het nog wel, maar op stand grof zit hij zo goed als vast. Mijn favoriete schuurmachine...:( Het is het nieuwe model, heb eerder ook het oude model gehad, maar heb die ooit verkocht en toen deze gekocht. Hij heeft hard gewerkt bij het bouwen van de boot 2 jaar geleden, maar toch. Forumlid Houtmannetje gebruikte het oude model 6 uur per dag en die was pas op na 10 jaar of zo! Heeft iemand anders ook zoiets gehad?

jaap
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je de zool eraf doet, zie je dan iets aan het mechanisme vanbinnen? Waar kwam die rubber uit, is het de zool rem niet (pad brake) die versleten is en zo tussen het mechanisme is geraakt?
Hier heb je ook de EKAT site van festool waar je alle onderdelen kan vinden.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik ben er niet zo zeker van of dit bij jou het probleem is maar ik geef je toch maar even de informatie.
Ik heb op mijn vorige werkplek ook wel tweemaal machines gehad die helemaal vast zaten. Het ging dan wel om Metabo machines en bij beide was het een lagerprobleem. Die waren gewoon helemaal op en de machines hadden bij het opstarten te weinig kracht om de stroeve lagers nog op gang te krijgen. Als je nauwkeurig werkt kun je rustig een machine helemaal uit elkaar halen. Gewoon niks forceren en goed opletten. Dan kun je meestal wel achterhalen waar het probleem zit.
Even terug naar de lagers, die zitten vaak op de assen geperst en zijn er dus niet zomaar af te halen. De ene machine was dus ook gewoon op (schaafmachine na 25 jaar regelmatig gebruik) de andere machine, een vlakschuurmachine, hebben we uiteindelijk als test gewoon eens een nacht met de lagers in de wd40 gelegd. Niet bepaald een volgens de regels goed oplossing maar de machine deed het weer jaren.
Ik hoop echter dat deze maatregelen niet voor je nodig zijn.
 

WR1944

Oud hout
Jaap, ik meen me te herinneren dat het zelfde probleem op de FOG-site een keer langs gekomen is. Het fijne weet ik er niet meer van maar het is blijven hangen omdat ik toen in de markt was voor een schuurmachine. Het kan 1 of 2 jaar terug zijn, het is een kwestie van zoeken of anders gewoon het probleem aankaarten. Anders wordt het toch een dealer benaderen alhoewel dat bij jou misschien wat lastiger is dan in Europa of de USA.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor alle reacties, het lagerwerk lijkt nog helemaal goed, in de fijn schuurstand gaat het goed (bijna goed) maar in de grof stand niet. Ik denk dat er wat stuk gegaan is in het wisselmechanisme. Als ik de machine uitelkaar haal moet ik alsnog op zoek naar onderdelen, dus ik denk dat hem deze week maar naar Hafele breng; dat is de officiele Festool importeur, mijn Kapex hebben ze daar ook prima gerepareerd.
Ik houd jullie op de hoogte.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gistermiddag weggebracht en vanmorgen al een mailtje. Er is inderdaad wat stuk, maar ook hier is de service prima. Hieronder het mailtje en de afbeelding die ze meestuurden.

jaap

==========================================================

Dear Sir ,

After checking your tool. It need to be changed new ball bearing as below sparepart item.

No. 16 00F.40.0582 450 THB
No. 22 00F.40.0743 530 THB
No. 31 00F.47.9745 1800 THB
Service charge Free

We shall order all sparepart by airfreight.Please confirm back to repair .

Outlook.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Daar kan je inderdaad weinig van zeggen en dat is natuurlijk wel het resultaat van het feit dat ze hun prijs relatief hoog kunnen houden. Het klinkt wel leuk in een andere post 8.2M boete voor Festool maar dit soort service moet ook betaald worden en dat krijg je echt niet bij Ferm of Kinzo of dat soort merken, ik denk zelfs dat je er bij black & decker , groe bosch ook niet om hoeft te komen.

Goed Jaap jij kan binnenkort weer een bootje schuren met je rotatie vriend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.