Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Bovenfrees kopieerring

Ik wil me een nieuwe bovenfrees kopen, van 1100 of 1300 watt.
    Hoeft niet zwaarder te zijn, vooral handig.

Nu vraag ik me af wat de ervaringen hier zijn met de kopieerringen van de verschillende modellen.

Ik las eens dat Bosch blauw heel handig is, je klikt de ring er in een handomdraai op luidt het.

Ben echter eerder geneigd een Makita te kopen, omdat ik verschillende machines heb van dit merk, en ik er heel erg tevreden over ben.

Aangezien ik de kopieermogelijkheid vaak wens te gebruiken is dit wel belangrijk voor me.

Wie raadt wat aan?

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Triton bovenfrezen zeer handig ook in freestafels kan je op en neer draaien met een slinger 1400 wat voor 180 euro kwam goed uit de test in een van de bladen.
    Sommige forum leden hebben er al 1 bij mij staat tie op het verlanglijstje.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Gauwberg Bekijk Berichten
    Ik wil me een nieuwe bovenfrees kopen, van 1100 of 1300 watt.
    Hoeft niet zwaarder te zijn, vooral handig.

Nu vraag ik me af wat de ervaringen hier zijn met de kopieerringen van de verschillende modellen.

Ik las eens dat Bosch blauw heel handig is, je klikt de ring er in een handomdraai op luidt het.

Ben echter eerder geneigd een Makita te kopen, omdat ik verschillende machines heb van dit merk, en ik er heel erg tevreden over ben.

Aangezien ik de kopieermogelijkheid vaak wens te gebruiken is dit wel belangrijk voor me.

Wie raadt wat aan?

Steven
    TRITON BOVENFREES TRB 001

Jeroentje

Ik heb een blauwe bosch gof 1300 (geloof ik zo uit mijn hoofd) en de kopieer ringen zijn inderdaad vrij simpel te installeren ze hebben een een soort snelwissel systeem dat je erop kan schroeven en daarna schuif je een een hendel opzij druk je de kopieer ring erin hendel los en de ring zit vast.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. De Triton lijkt me ook wel interessant, wil die wel eens nader bekijken.

Nu snap ik het van die blauwe bosch! Ik stond gisteren in de winkel, waar ik het snelwisselsysteem niet aan vond, vroeg me al af of ik verkeerd geïnformeerd was.
    Wat ik wel een beetje raar vond bij de bosch is dat je de klemming voor de hoogteinstelling moet vasthouden, als je lost zet ie automatisch vast. Weet niet of ik dit wel zo leuk vind...

Als die Triton ok is, vind ik het prijsverschil wel de moeite waard!

Steven
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    De Triton hangt bij mij al een tijdje op de freestafel. Ik kan niet anders zeggen dat ik er zeer tevreden over ben. Echter zie ik mijzelf deze machine nog niet los uit de hand gebruiken. Het is wel een erg zware machine.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Wel, je hebt blijkbaar verschillende modellen, ik mik eerder op de 1400 watt. Misschien komt er dan, bij tevredenheid, nog een zwaardere bij om in een freestafel in te werken. De 1400 watt is inderdaad verkrijgbaar voor zo'n 180€, wat ik erg vind meevallen. Op die manier kan ik een extra stuk gereedschap kopen voor m'n geld;-).
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Een Festool of1400 en de nieuwe 2200, hebben hele handige kliksystemen voor de kopieerringen. In mijn freestafel gebruik ik een trend waar ik ook zeer tevreden over ben. Het voordeel van de triton boven de trend is, dat je de spantang tot boven de freestafel kunt draaien, waardoor het verwisselen van freesjes gemakkelijker gaat. Uit de hand lijkt me de triton wat topzwaar.

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb een freestafel gemaakt en daar ook een Triton 1400 onder gehangen. Ik ben uiterst tevreden. Het enige minpuntje is als ik een freesje wil wisselen, ik soms eerst wat zaagsel moet verwijderen rond de kop om de spantang voldoende omhoog te krijgen zodat hij in de vergrendeling valt. Maar dat is peanuts vergeleken bij goede eigenschappen in het geheel.
    De Festool OF1400 heeft een kliksysteem om de drager voor kopieerringen snel te kunnen wisselen. Op die drager kan je kopieerringen schroeven die volgens het Porter Cable systeem werken, ofwel de meeste kopieerringen.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 19-08-12 om 09:17.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb een 3 tal Bosch blauw frezen(gof 900-1300, GMF1400), en inderdaad het snel kliksysteem is erg goed gemaakt en handig, je hoeft geen schroevendraaier of centreerstuk.
    De diepte instelling is ook goed aan de Bosch, gewoon knop loslaten en hij zit vast, bij de meeste anderen is dat een draaiknop die niet zo intuïtief is.
    Het negatieve aan Bosch is de zak diepte, amper 50-59mm. Waar mijn festool OF1010 maar liefst 70mm kan duiken. Dat is een heel groot verschil want bij mijn Bosch moest ik vaak de frezen nog geen 10mm in de schacht steken, ander kon ik vaak niet diep genoeg frezen.
    Wat allesbehalve ideaal is want zo heb je veel vibratie en beschadig je de frees en lagers van de bovenfrees.

Bij Bosch heb je ook een relatief goed zicht op de frees, bij de OF1010 niet zo.
    ik moet wel zeggen dat ik in de praktijk bijna altijd de OF1010 uit haal, ook al is die niet overal beter in, vind ik hem gewoon het fijnst om te gebruiken.

Forum Rechten