Sterkte berekening plafond

Kyuss

Nieuw lid
6 jul 2012
17
2
Zijn er hier toevallig mensen die een indicatie van een sterkteberekening kunnen geven?

Het gaat om een plafond van 7,5 meter bij 3,5 meter wat aan balken wordt bevestigd. Het geraamte bestaat uit 12 balken van 3,5 meter lang die ieder 60 cm van elkaar verwijderd zijn. De balken zelf zijn 16 cm hoog en 6 cm breed.

Ik weet nog geen gewicht van het toekomstige plafond, maar waarschijnlijk wordt het eerst een laag mdf van 12 cm ongeveer en daar tegenaan 2 x 12 mm gipsplaat. Het doel is veel massa voor goede geluidsisolatie.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik persoonlijk zou NOOIT mdf tegen mijn plafond schroeven, ook niet als het achter gips zit, ivm brandgevaar.. vraag bij de isolatiefabrikanten na wat de best mogelijke isolatie
is voor jouw wensen, en werk dat dan af met een laag of 3 gips..

gr rick
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
12 cm mdf is een wel heel dikke laag en ook veel gewicht voor het plafond. Zoals Rick zegt, meestal worden er meedere lagen gips toegepast en isolatie tussen de balken, vaak steenwol. Onder de balken zou je latten hart op hart om de 30 cm kunnen schroeven, eventueel uitvlakken en daar het gips tegen. Zorgen dat je alle naden goed afdicht.
Wat je ook kunt overwegen is boven op de vloer een vrijliggende vloer aan te brengen, bv een estrichvloer.

mvg, bjorn
 

Kyuss

Nieuw lid
6 jul 2012
17
2
het plafond moet vrij komen hangen van de balken ivm overdracht. Het idee nu is om dubbel gips tegen 10 cm breed metal stud te schroeven. Ik begreep dat dit sterk genoeg is en helemaal vrij van de andere balken/rest van de constructie.
 

Gerj33

Nieuw lid
29 nov 2011
11
0
Niks Mdf,gewoon rachelen (2.5x 4 cm)om de 35 centimeter,dwars erover stucplaat,40x200.((9.5 mm dik)
naden gazen met 5 centimeter gaas van knauf,daarop stuclaag van 1 cm.
Tussen de balken eerst isoleren beste met steenwolplaten 12 cm dik.Deze construtie isoleerd nog beter als hout.
Alle houtplaten zijn niet nodig of je moet een houten plafond willen.
Nooit Mdf gebruiken in verband met eventueel vocht lekkage ect ect.

Groeten Ger.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik weet dat er systemen zijn waarmee je''regels'' van een metaal tegen de muren aanschroeft en daartussen maak je een geraamte. Aan dat geraamte hang je vervolgens gipsplaten. Boven de gipsplaten kan je nog geluids/brandwerend materiaal maken. Dan hangt je nieuwe plafond helemaal vrij van het bestaande plafond en heb je zeker icm geluidswerend materiaal nul geluid van boven af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.