Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Groef(dado)-Schaaf van hout

Hallo mensen,

De afgelopen week bezig geweest met het maken van een groef(dado)-schaaf. Dus voor groeven dwars op de houtnerf. Heb natuurlijk wel op internet afgekeken hoe zon ding in elkaar zit (ga natuurlijk niet het wiel uitvinden ) De schaaf is opgebouwd uit verschillende stukken beuken hout die met elkaar verlijmd zijn. Dit leek met toch makkelijker werken ook aangezien de beitel schuin staat onder een hoek van 15 graden. Wat me wel tegen viel en wat enorm veel tijd kost is het maken van de beitel. Die is gemaakt uit een oude donor beitel van een houten nooitgedacht blokshaaf. Nouja hij is nog niet helemaal af maar hier zijn alvast wat foto's.

Dado_Schaaf01.JPG
    Dado_Schaaf02.JPG
    Dado_Schaaf03.jpg

Oa. moet hij nog in de olie of lak ofzo, iemand enig idee wat men hiervoor gebruikt? En ik moet nog een beitel maken als voorsnijder met een wig.

Daarna ga ik hem testen en volgen nog wat foto's van het ding in actie.

Groet, David

Dat ziet er een mooi en functioneel stuk gereedschap uit te worden. Als het werkt zoals het eruit ziet ga je binnen de kortste keren tot je knieën in de krullen staan Of in dit geval tussen de spanen.

Afwerken best met olie, lijnolie, Tungolie, etc....

Mvg,

André

hey hallo
    heel mooi hoor die schaaf
    en handig dat je hem zelf maakt kun je hem maken zoals jij hem wil .
    succes ermee

hey david
    hoe staat het mer de dado plane
    is hij al klaar zo ja
    heb je al actie foto's ?
    mvg leroy

Hallo Leroy,

De dado plane is ipc. klaar voor gebruik. Ik moet alleen nog een beitel/houder met voorsnijders fabriceren die in de voorste uitsparing moet komen, hier heb ik nog geen geschikt materiaal (oude beitel oid.) voor momenteel. Maar tegen de tijd zal ik zeker een paar actiefoto's plaatsen...

Groet, David

Goed gedaan David! Echt een mooi dingetje. En zelfs de bietle zelf gemaakt, petje af.

Wat is dat gaatje vlak voor de beitel?

@ Seek

Bedankt voor je compliment.

Het gaatje is gelukkig geen houtwurm . Dat waren stukjes beukenhout die ik in een grijs verleden al voor een ander 'werkstuk' had gebruikt. Zal net een spijker in hebben gezeten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Wat leuk. Ik had dit gemist; zie dit draadje voor het eerst. Mooi project en ben heel benieuwd hoe het af loopt.

Waarom is de beitel - onder 15 graden begrijp ik - afgeschuind? (Een vraag van iemand die achtergrond mist).
    Ben ook nieuwsgierig naar hoe je de beitel uit een oude maakte. Slijpen? Poeh!

met vr. groet,
    klaas0639

Sluit me aan bij Klaas, wat een mooi schaafje!

jaap

Forum Rechten