Een nieuwe halkast.

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
andre ik snap het, het is eigelijk erg makkelijk maar je moet net het trucje weten, verder erg mooi en strak gewerkt, gaaf!

Wander
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de laatste hand gelegd aan de kast, de gelijmde deur voorzien van een sponning en een profieltje aan de buitenranden. Zo zie je maar de helft van de houtdikte van de deur, dat komt eleganter over dan een deur van 25mm dik die op de kast ligt. Tevens een legplank gemonteerd, de kastbaar? komt later. Hoe heten die dingen bij jullie?

Daarna fitsen boren en slot monteren, en dan finaal de deur op zijn plaats. Resultaat van dit alles een kant en klare halkast.
Afwerken gaat de klant zelf doen, dus kan ik morgen leveren:D

Kunnen we van start met de volgende klus, bij een oude eettafel de poten een stukje amputeren, het eindresultaat van deze operatie zou dan een salontafel moeten opleveren:cool:

En traditioneel nog wat kiekjes.

André


Deur verlijmd.
CIMG2222.jpg

Detail verlijmde verstekken.
CIMG2241.jpg

Binnenzijde kast.
CIMG2234.jpg

En het eindresultaat van al dat werk.
CIMG2233.jpg
 
A

Athanor

Guest
Een mooie kast André! Je hebt uiteindelijk toch een fraai stuk noten op de kop getikt. Inderdaad mis je nu het genoegen van het tevoorschijn toveren van de vlam in het hout door zelf af te werken.....

Fons
 

tuoh

Oud hout
Mooi geheel is het geworden. Vind je het niet vervelend wanneer een klant zelf de afwerking aan wil brengen ?

Ja, je blijft met een raar gevoel zitten. Het geeft inderdaad veel meer voldoening als je de afwerking zelf kan doen, en je de houtsoort(en) op kleur ziet komen.

Nu blijft het afwachten wat de klant er van gaat bakken:confused: Maar zoals ze zo mooi zeggen, de klant is koning hé.


Mvg,

André
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Kunnen we van start met de volgende klus, bij een oude eettafel de poten een stukje amputeren, het eindresultaat van deze operatie zou dan een salontafel moeten opleveren:cool:
Heb ik ook eens gedaan begin dit jaar, leuk en snel resultaat :) Ik heb het bij een oud keukentafeltje gedaan, die een vriend dubbel had, maar geen salontafel.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Erg netjes weer hoor. En ook die tekening van te voren scheelt een hoop tijd volgens mij.

Je werkwijze om de geprofileerde deur in elkaar te maken vind ik erg handig. Denk dat ik het ook zo ga doen bij m'n huidige project. Scheelt weer een dure contraprofiel frees set ;)

Nog een vraagje: hoe zet jij die kroon en sierlijsten vast? Klemmen vind ik altijd erg lastig ivm. de aparte vorm en spijkeren doe ik liever niet...
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
David, wanneer er geen ruimte of mogelijkheid is om te spannen gebruik ik een combinatie van twee lijmen. een sneldrogende (smeltlijm) om het item te fixeren en een tragere lijm (Pvac) om de echte verbinding te vormen. zijn de onderdelen te groot om met smeltlijm te werken dan gebruik ik ook wel eens stukjes dubbelzijdige tape in combinatie met een klassieke lijm, dat werkt even goed.

Profiel en contraprofiel is inderdaad een snelle manier om verstekverbindingen na te bootsen, maar er zijn ook nadelen, niet elke profiel is er geschikt voor, en je bent veelal verplicht om de verbinding met deuvels te maken, een pen en gatverbinding is niet altijd mogelijk, en het stellen van de diverse frezen is niet altijd eenvoudig.
Voor grote reeksen kan je profiel en contraprofiel beitels op maat laten vervaardigen, maar voor kleine reeksen of stukwerk is zoiets economisch zelfmoord. Hier ben je aangewezen op de standaardprofileringen die de diverse fabrikanten op de markt hebben gebracht. Je hebt hier dus weinig keuze in het type profiel, je moet nemen wat je krijgen kan.

Dan is de klassieke manier van werken de enige manier waarbij je letterlijk alle mogelijke profileringen aankan. Er zijn geen restricties qua vorm of afmetingen, alles kan, het kost enkel wat tijd en vaardigheid.

Er is een gezegde dat ieder zou moeten kennen " een goede voorbereiding is het halve werk" Ik heb het hier al meer aangehaald, en het is een heel belangrijk iets, alvorens één plank vast te nemen moet het het hele project al in het hoofd zitten, en moeten alle mogelijke pijnpunten zoveel mogelijk onderkent en opgelost zijn. Een tekening is daar het beste instrument voor, je ziet direct of de verhoudingen kloppen, je vind er alle relevante afmetingen op terug, het is makkelijk om een volledige houtstaat op te maken, en je weet waar je aan begint. Het gevolg van dit alles, eens in de werkplaats kan je direct aan de slag, er is geen verloren tijd of werk. En nog belangrijker, je werkt steeds vooruit, er hoeft niks terug gedemonteerd of gewijzigd te worden omdat iets niet klopt, er moet niks aangepast of gewijzigd te worden omdat je pas tijdens het werk ziet dat het niet gaat lukken.

Ik hoor of zie soms opmerkingen in de trant van " dat zien we wel ( of dat lossen we wel op) als we er aan beginnen" Nou, dat werkt dus niet, enkel de stapel brandhout vaart wel bij deze aanpak, terwijl de frustratie en ontgoocheling alsmaar groeien.
Als ik één ding wel heb geleerd tijdens mijn carriere is het dat een goede voorbereiding wel degelijk het halve werk uitmaakt. Alle, maar dan ook alle serieuze projecten die ik aanpak worden vooraf op papier gezet en uitgebeend, op zoek naar mogelijke problemen en de oplossingen ervoor. De ervaring heeft geleerd dat nadien het effectieve bouwen zeer snel gaat. Door de voorstudie kan je tijdens de effectieve bouw je 100% concentreren op de constructie, en moet je het hoofd niet meer preken met allerlei problemen waar je anders geheid tegen aanloopt.

Die voorstudie is geen verloren tijd, nee, die win je in de werkplaats dubbel en dik terug. Hoe meer zorg er besteed word aan de voorstudie hoe meer tijd, energie en ergernis je bespaart tijdens de productie:D Op deze manier is het leuk werken.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
@André, in die benadering kan ik me helemaal vinden. Omdat ik naar mijn gevoel te weinig ervaring heb en sommige basis-problemen nog een keertje tegen moet komen bouw ik waar mogelijk een marge in. Ik probeer ruimte te maken voor een plan B en soms een plan C. Ik begin pas een zaag of een beitel in het hout te zetten als ik alle mogelijke problemen heb overdacht. Normaal gesproken heb ik een positieve instelling maar als ik met een project bezig ben is m'n houding negatief, ik ga vaak uit van een worst case scenario en probeer dat te ondervangen. Ik maak een paar schetsen en detailleer bepaalde cruciale punten. Ik heb een vrij goed visueel voorstellingsvermogen en dat is een goed hulpmiddel.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Een oud topic maar wou toch even volgende neerpennen ...

als ik dit zie kan ik maar één ding bedenken : "ik wil een André zijn" .... Wat een vakmanschap, onvoorstelbaar !
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik had dit topic ook nog niet eerder gezien. Toch wel onder de indruk. Mooi gemaakt. Dat trucje om die profielen te maken met de cirkelzaag vind ik best wel knap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.