open spriraalwerk

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
voor diegene die het interesseert en het misschien nog nooit geprobeerd hebben. bij deze een manier om een open knop te maken met spriraalwerk.
op de rest van internet zijn ook andere manieren te vinden, maar vaak gaat het dan om groter draaiwerk, zoals ballusters.

de te draaien knop werk je best op de draaibank zoveel mogelijk af: het is niet de bedoeling dat je bij of na het maken van de spiralen nog iets aan de contouren gaat doen.

vervolgens deel je de knop met behulp van leunspaan in vier kwarten rondom:
geplaatst in een vierklauw kun je steeds het midden tussen elke 2 klauwen nemen en aftekenen.
vervolgens stel je je leunspaan zo af dat een daarop liggend potlood precies op centerhoogte ligt.
dan kan je het stuk zo draaien dat potlood gelijk ligt met je 1e aftekenpunt tussen de klauwen. vandaaruit horizontale lijn over je werkstuk. kwartslag draaien en opnieuw horizontale lijn. en zo dus vier keer.
als je draaibank indexering heeft, is het allemaal wat simpeler denk ik.

dan horizontaal:
je zet in ieder geval aan de basis van de bolling een 1e lijn en een lijntje een stukje onder de punt.
hoe meer lijnen je daartusen zet, hoe ingewikkelder je het jezelf gaat maken (maar je moet er in ieder geval 1 zetten, toch wel)
hieronder zie je dat je dan kruispunten krijgt waarlangs je spiralen gaan lopen.
afteken.jpg
je kan plaktape gebruiken om je lijn te trekken en dat werkt prima voor wat grotere stukken, maar voor dit kleinere werk vind ik dat veel te onnauwkeurig. ik gebruik dan ook een speld en wat binddraad. ook gepriegel, maar je kan wat makkelijker corrigeren met de plaatsing.

je hebt nu vier vaste richtlijnen, deze verdiep je nu nog verder met een handfiguurzaag opdat ze goed stevig in het werk staan. dan moet bepaald worden of dit de boven - of onderkant van de armen gaan worden straks. maakt niet uit wat je kiest, maar je moet wel kiezen. ik neem ze altijd de als bovenkant en dat betekent dat ik nu aan de onderkant van elke lijn op een afstand van een 4 milimeter 2e lijnen ga trekken met een zaag, dremel of vijl. deze lijn hoeft niet zo precies, je gaat deze later toch nog bewerken. maak m echter vooral niet te dicht op je eerste lijn. werk vanuit het midden van je werkstuk naar de uiteinden en probeer juist die uiteinden (dus bij de punt en bij de voet) nog wat met rust te laten.
als de volglijn staat zagen/frezen/vijlen we de eerste lijn (richtlijn) voorzichtig uit tot ongeveer 4 milimeter diep.dat kan best met een dremel of iets dergelijks, maar bedenk wel dat je met een freesje van 3 milimeter bijna onmogelijk een vloeiende lijn kunt trekken langs zo'n spiraal: de diameter is gewoon te klein en ik gebruik dan ook altijd sleutelvijlen om de bovenste richtlijn op het laatst vloeiend te volgen.

hier is de bovenste lijn bijna zoals die moet. de onderste lijnen kunnen we nu gaan modelleren naar de eerste lijn toe. ik ben nog steeds terughoudend aan punt en voet.
bovenglad.jpg

tot nu toe was dat belangrijk, maar vanaf nu essentieel: je werkt nooit langer dan 2 minuten aan een spiraal. je blijft vanaf nu steeds kleine stukjes verbeteren aan vooral de onderkant van je spiraalarmen. wat je bij de een doet, doe je direct bij alle vier, continu. in dit stadium werk ik met vijlen en een bolfreesje. naar binnen toe laat ik zo langmogelijk een millimeter of 3 dikte zitten, ook aan de puntkant.
de puntkant begint nu toch al dun te worden en je zet soms best wat kracht. op het laatst van je vijlwerk werk je van boven naar beneden: eerst het fijne bovenwerk af en dan naar beneden waar de spiralen dikker worden.

dan het binnenschuurwerk:
SAM_0714.jpg
met stripjes schuurpapier kun je nu achter en zijkanten van de spiralen bijwerken. werk met vloeinde bewegingen over de hele arm en weer nooit te lang op 1 arm achter elkaar. gewoon uiteinden vastpakken en uitproberen. is moeilijk uit te leggen maar met deze stripjes doe je niet alleen de achterkant, maar door ze op verschillende manieren door je spiraalwerk te halen werk je alle kanten van de armen vloeiend bij.


hoop dat iemand dr wat aan heeft
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik was me ook al aan het afvragen hoe je zo iets maakt. Wat zijn er toch geduldige mensen op de wereld!
Zeer mooi en netjes uitgelegd.

Mathieu
 

WR1944

Oud hout
De open spiralen hebben me altijd al geïntrigeerd, vooral de versies in steen. In het kader van: je moet alles een keer geprobeerd hebben in je leven (de lijst met extreme dingen die je bij leven een keer wilt doen heet in Amerika de Bucket list) ben ik er ook een keer aan begonnen. Dat was lang voordat ik dit wonderbaarlijke forum ontdekte.
Eerst heb ik voor mezelf uitgedokterd hoe het te maken met de middelen die tot mijn beschikking stonden. Omdat het een probeerseltje was nam ik een stukje afval van 44 x 44 en ging dat met de hand zo rond mogelijk maken. Ik besloot 4 groeven te maken zodat de overblijvende dammetjes niet te dun werden en elke groef zou een volledige omwenteling maken. Ik zette 4 lijnen in de lengterichting, 90° uit elkaar. Het begin en einde van de groeven werd aangegeven. Ik nam een strook papier en legde dat spiraalvormig van het begin van een groef om de cilinder heen tot aan het einde van die groef. Langs dat papier tekende ik de spiraal af. En dat voor alle 4 spiralen.
Ik stelde een V-blokje onder de boor in m'n boorstandaard zodat die precies in de V kwam. Met de 10 mm houtboor boorde ik langs de spiraallijn gat na gat tot net even voorbij het midden. Het geheel zag er na afloop uit als een splinterige puinhoop maar met een beiteltje ging ik voorzichtig het hout tussen de boorgaten wegsteken. Geleidelijk aan kwam de open spiraal te voorschijn. Met een scherp mesje en een idem beitel heb ik het redelijk glad afgewerkt en een likje beits gegeven. Omdat het Gamma vurenhout was zijn er wat splinters uitgebroken hier en daar maar het effect was daar.
De omtrek, het aantal groeven en de boordiameter bepalen de verhouding tussen de open ruimte en de dikte van de dammetjes. De hoeveelheid graden die een groef rondom maakt (in mijn geval 360°) bepaald samen met de lengte de steilheid van de groeven. Ik vond het een leuk experiment van je ziet op een tamelijk spectaculaire wijze de spiralen ontstaan in een saai stukje rondhout.
Ik heb geen foto's van de tussenstappen genomen omdat dit forum nog ver over de horizon lag. Maar wel van het eindresultaat.
 

Bijlagen

  • P8161098q.jpg
    P8161098q.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 229

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
heel leuk om te zien hoe t kan, maar moet t toch echt even een paar keer doorlezen om het te gaan doen, maar ga t zeker een keer proberen, bedankt voor de uitleg
 

WR1944

Oud hout
@mootje, je moet het zeker proberen. Je moet de zaken goed aftekenen, dan kan je de toekomstige vorm al een beetje zien. Als het ontwerp je niet bevalt kan je een nieuwe poging wagen. Daarna is het een kwestie van voorzichtig werken.
Hoe steiler de spiraal, hoe langer de houtvezels en hoe minder gevoelig het geheel is voor breken tijdens de bewerking.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
o dat is ook handig om te weten, dat aftekenen lijkt mij lastig, maar zeker als je het goed doet , blijkt het toch alleen maar de 'lijntjes volgen'te zijn, makkelijk gezegd dan...

er ligt nog een blok op mij te wachten, die wilde nit meer op de machine, dan is ie hier goed genoeg voor ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.