Deurenbok

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Toen ik nog in opleiding was, moest ik een tijdje mee met een oudere collega, deze had een zelfgemaakte deurenbok. Deze heb ik nagemaakt en nog steeds in gebruik. Gebruikt materiaal is 4 cm dik multiplex (stuk oude deur) en 1 stevig scharnier. Voordeel van deze deurenbok is dat hij makkelijk te maken is, weinig ruimte in beslag neemt en gewoon goed werkt bij 4 cm dikke deuren.
Nadeel is dat de klembreedte niet in te stellen is, al heb ik er ook wel eens ramen in gehad met een latje erbij tussen, en dat je hem iets op moet tillen bij het plaatsen vd deur in de bok, maar daar is ook wel wat op te verzinnen als je dat zou storen. Ik heb het ding al dikke 10 jaar in gebruik en nog niet de behoefte gehad hem te vervangen voor een "echte".



DSC01747.jpgDSC01746.jpgDSC01744.jpgDSC01748.jpgDSC01751.jpg

Mvg, Bjorn
 
  • Leuk
Waarderingen: evertjes

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi simpel ontwerp. Klemt hij doordat de ruimte tussen de twee verticale delen net iets smaller is dan de deurdikte? En is zoiets echt stabiel genoeg om een deur met een handschaaf te schaven?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb wel eens in de bok met een handschaaf de deur arm geschaafd, wil best. eventueel ga je dan op de deur zitten, deur tussen de benen. Meestal zaag ik een deur pas en gebruik ik de bok vooral voor het infrezen/hakken van schanieren en boren vd slotkast sparing. De deur op de foto is trouwens een oude paneeldeur
van 35 mm dik, klemt hij ook wel maar je moet de blokken op de bok een beetje scheef maken en zo dat hij bij een 4 cm deur met de hele zijkant van de blokken de deur raakt, dan staat de deur het stevigst.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb ook een zelfgemaakte deurenbok, alleen heb ik hem gemaakt van wat resten kepertjes en de ruimte voor de deur heb ik 42mm gehouden. Door de bok iets schuin te zetten t.o.v. de deur klemt de deur alsnog vast.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Aangezien ik 6 binnen deuren moet afhangen heb ik ook maar zo'n deurenbok gemaakt.
De klemmen heb ik schuifbaar gemaakt zodat ik ze eventueel breder of smaller kan zetten. Moet vanavond alleen het scharnier omdraaien zodat ik hem dubbel kan klappen.

Woodworking.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: yoeriwan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.