Creuser gekocht

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Vandaag toch wel een van de meest essentiële apparaten gekocht die op mijn verlanglijstje staan: een slijpmachine. De meest eenvoudige Creuser. Ziet er qua vormgeving laat-19e-eeuws uit, maar loopt heel mooi soepeltjes en geruisloos. De slijpsteunen zijn echter helemaal maar dan ook helemaal niets. Heb op een oude oefenbeitel staan martelen, en krijg er geen fatsoenlijke vouw in. Vanavond daarom meteen maar een losse leunspaan besteld bij Baptist.
Wat denken jullie? Is het het handigste om dan de slijpmachine en de leunspaan samen op een dikke plank te schroeven en dat geheel dan op de werkbank te klemmen?
Groet,
Hans
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb mijn creusen en toebehoren op een dikke plank geschroefd. Wanneer ik dit geheel wil gebruiken dan haal ik het tevoorschijn. Daarnaast heb ik nog een heel arsenaal aan slijpgereedschap .....veritas slijpmal.....waterstenen....diamantstenen....tormek.... Slijpen van gereedschap is een boeiend onderwerp. Een ieder heeft zijn eigen voorkeur wat het beste bij hem/haar past. De ene zweert bij het handmatig slijpen/wetten en ik ben bijvoorbeeld bijna verliefd om mijn tormek.

Wat voor stenen zitten er op je slijpmachine ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Hans zitten de stenen "vol"? Je zou ze kunnen afritsen (schoonmaken met een afritser= stok met stalen wieltjes erop) Of met een variant dit kan een afritssteen zijn of een diamantafritser. Ook kan heel zacht staal lastig te slijpen zijn. Ik ga er maar van uit dat je geen widia moet slijpen want hiervoor moet je een groen kleur steen hebben.De creussen machines zijn prima maar net als Rick geef ik de voorkeur aan mijn Tormek. Met daarnaast een polijstmachine voor het afwetten van het merk Koch.
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij moppert hij over de steunen, en niet de stenen........


Fons
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Ja, de steunen zijn wiebeldingetjes, verder is hij nieuw en de stenen zijn prima. Ik wacht nu op de leunspaan die ik bij onze juwelier heb besteld, en dan gaat t vast beter.
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Vandaag is mijn leunspaan binnengekomen. Ik had nog een stuk van een tafelblad liggen en vond nog wat houtdraadbouten die pasten, en ik heb de slijpmachine en de steun netjes gemonteerd. Werkt prima. Instellen is een secuur priegelwerkje, maar vervolgens wel mooi een oude beitel van mijn vader die schots, scheef en bot was weer van een mooie strakke vouw voorzien.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bij mij vroeg er iemand of ik een Bekväm wilde hebben die overschoot toen hij ging samenwonen. Die staat nu naast mijn werkbank met de Creusen erop en de slijpstenen. De hoogte en afmetingen zijn precies goed voor een slijptafeltje en die roosters eronder zijn ook handig om een Dremel e.d. kwijt te kunnen.

De paarse fauteuil die hij ook over had heb ik maar laten passeren :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.