Wat voor hout is dez deur ?

Tmbrousas

Nieuw lid
13 aug 2012
2
0
Nieuwe afbeelding.jpg

Hallo houtkenners,
Ik ben op zoek naar het hout wat voor deze deur is gebruikt. Deze foto is gemaakt in een vakantiehuisje in Italie.
Graag zouden wij een zelfde soort deur willen laten maken. Het is waarschijnlijk lastig om te zien, maar door in te zoemen zie je nerven en noesten zitten. De kanten zijn afgerond.

Indien dit moeilijk te zeggen is, wat is een geschikte houtsoort om deze deur na te bouwen? We zouden qua verdeling hetzelfde aan willen houden, dus dubbele deur van 3 planken elk. Totale deur een cm of 110cm max.

Ik ben op zoek naar hout hiervoor, maar kan nergens wat vinden. Lees soms ook dat niet al het hout geschikt is voor binnengebruik i.v.m. drogen?

WIe kan mij advies geven :)

Alvast enorm bedankt
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Moeilijk te zien, het lijkt of hij geschilderd is? Voor zoiets zou je prima grenen kunnen gebruiken.
Voor binnen gebruik moet je goed gedroogd hout gebruiken. Zo'n 8-10% vochtigheids gehalte. Als je ergens zulk hout koopt is het wel slim om het nog een tijdje in huis te laten liggen voordat je gaat schaven.

Ik denk dat er achter op deze deur nog klampen zitten? Tuoh heeft eens uitgebreid beschreven hoe je zo'n deur maakt in het forum over buitenprojecten.
 

Tmbrousas

Nieuw lid
13 aug 2012
2
0
Klopt, hij is geschilderd en boven, onder en in het midden is een klamp aangebracht,
is er een link naar de beschrijving van tuoh? Ik ben erg benieuwd.

Bij houthandels online krijg ik telkens de boodschap dat het hout wat verkocht wordt voor buiten toepassing is. Waar kan ik hout hiervoor kopen? Ideeen?

Wat raden jullie aan? Eiken of grenen? Ik denk dat de planken op de foto wel een cm of 2 dik zijn. Dat vinden wij ook mooi. Is grenen ook zo dik te krijgen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Je wilt kant en klaar geschaafd hout? Je zou Rick's houtwinkeltje hier op marktplein kunnen proberen. Of de planken centrale op marktplaats.nl. Of anders bij een locale meubelmaker vragen?
 

Robin_Haegeman

Nieuw lid
12 jun 2012
20
0
Dit kan je ook in Tulipwood/Yellow Poplar maken als het gewoon om te schilderen is. Dit is een ideaale houtsoort voor binnen (kleur kan uitlopen van wit-groen).Is ook zeer makkelijk bewerkbaar.
www.houtmagazijnenlefevere.be/nl/yellow-poplar-tulipwood.html
www.vanwijkhouthandel.nl/index.php?page=hout_soorten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.