afwetten met leer en chroom oxide

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik had graag eens getest of ik mijn beitels kan afwetten dmv een lap leer. Enkele bronnen stellen chroom oxide voor als polijstmiddel.
Zijn er alternatieven? De betere DHZ zaken hebben hier nog nooit van gehoord!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Alternatieven zijn polijstpasta van de Gamma, de groene polijstpasta van Koch (bij speciaalzaken) of wat ingedroogde Brasso koperpoets (supermarkt). De laatste moet wat pasteuzer zijn, anders vloeit ie weg.
Ikzelf gebruik de groene Koch pasta op viltschijven die ik op een oude slijpmachine heb gemonteerd. In een paar seconden zijn je beitels gewet en gepolijst. Er zijn ook mensen die ipv vilt een houten schijf gebruiken die met leer bekleed is.
Pieter
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Niet specifiek naar chroomoxide vragen, maar naar metaalpolijstmiddel. Autopolish bijvoorbeeld. En het zou me niks verbazen als je met Jif ook een heel eind komt, al heb ik dat zelf nooit geprobeerd :)

Je kunt eventueel ook bij Baptist de Flexcut pasta halen of bestellen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De dhz zaken verkopen het als polijstpasta in blokken. De kleur zegt soms wat over de samenstelling. Ik gebruik zelf het gele spul van Flexcut; dat wrijf ik op een stuk mdf en polijst zo de snede. Tormek verkoopt heel goed werkende polijstpasta in een tube. Meestal moet je wat experimenteren met de verschillende soorten die te koop zijn. Het gele blokje van Flexcut werkt b.v. ook goed op A2 staal, andere soorten zullen het misschien beter doen op andere staalsoorten. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

jaap
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat Jif te grof is. Leren riemen hebben twee functies: braam richten en polijsten. Polijsten doe je op een leren riem MET polijstmiddel, als (laatste) onderdeel van het slijpen van iets dat vlijmscherp moet zijn (een scheermes bijvoorbeeld). Braam richten doe je op een ingevette riem zonder polijstmiddel en doe je met een scheermes na, en voor, elke scheerbeurt om de braam die altijd, zeker na een scheerbeurt, aanwezig is, ook al is ie nog zo microscopisch, in de richting van de snede te zetten - vergelijkbaar met het aanzetten van een keukenmes op een aanzetstaal.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Flexcut op een a4tje op een vlakke ondergrond, plaatje glas bijvoorbeeld, werkt hier ook uitstekend. Vlijmscherp, ook A2 staal! Nog geen tientje voor een blok bij Babtist.

Vincent
 

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Ik gebruik die flexcut pasta met een stukje mdf en de minigutsen van flexcut

maar het werkt dus ook goed met normale gutsen ? op een stukje papier zoals vitu zegt ?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
aluminiumoxide en polijstrood zijn polijstpoeders die je zelf met een leercrème kan mengen en op het leer kan aanbrengen.
Zelf gebruik ik polijstrood. In messenwinkels,waar ze scheermessen verkopen, kun je dit ook kant en klaar in een tubetje vinden. Om de scheermessen hun scherpte te geven.

Ornament,
http://www.houtsnijden.be
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.