Iemand ervaring met de Veritas small bevel up smoother?

D

DervishD

Guest
Ik zit er al een tijdje over te denken om een kleine schaaf aan te schaffen en de Veritas small bevel up smoother (hoe zou je die eigenlijk in het Nederlands noemen?) lijkt me wel wat vanwege de veelzijdigheid. Soms is een blokschaafje net iets te klein en een #4 net iets te groot en volgens mij valt deze daar precies tussenin. Een ander voordeel is de uiterst simpele constructie en je kan makkelijk de snijhoek aanpassen of gewoon 3 beitels er bij nemen voor verschillende schaafwerkzaamheden. Bij baptist hebben ze 'm niet op voorraad, die moeten 'm bestellen bij Veritas en dan zit ik er aan vast. Ik kan het ding dus niet ff proberen dus ik vroeg me af of iemand die schaaf een keer in z'n handen heeft gehad?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik weet niet welke schaaf je bedoelt, maar ik heb een kleine Veritas bevel up schaafje. Hij is net iets kleiner dan de no. 4. Het model dat ik heb is (naar mij verteld is) eind vorig jaar op de markt gekomen.
Wat wil je er over weten?
Ik gebruik de Veritas samen met de Stanley no. 4 verreweg het meest. Waar bij ik de stanley vaak gebruik voor het echt fijne afwerken (maar ja deze schaaf heb ik dan ook al zo lang dat ik mee kan lezen en schrijven :)) en de Veritas voor de wat grotere stappen. Het grote voordeel van de Veritas is dat hij bijzonder snel en gemakkelijk in te stellen is. De schaaf geeft zoals te verwachten is een goed resultaat en ligt lekker in de hand.
Het slijpen van de verschillende slijphoeken (zoals in de bijgesloten beschrijving staat) vind ik wel een tijdrovend gedoe. Ik heb er dan ook een tweede bijtel bij besteld die ik anders ga slijpen dan de eerste.
 
D

DervishD

Guest
De schaaf die ik bedoel is deze.
952924_b3.jpg

De maten staan op de site van Veritas maar het is gewoon erg moeilijk om te weten hoe groot ie nou echt zonder het ding zelf vast te houden.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
als het goed is krijg ik die schaaf binnen en kan ik mischien wat dingen beantwoorden maandag komt ie binnen
gr leroy
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb de schaaf nu een week in mijn bezit en het is een erg lekker schaafje je kan hem perecies vergelijken met een stanley nr 3 even zwaar even lang alleen een paar milimeter breder .
de hollingen aan de zijkanten zijn lekker diep zodat je lekker veel grip hebt das handig als je hem met 1 hand wilt gebruiken of op de futsel plank nou ja als hem wilt testen je bent van harte welkom
gr leroy
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
En wat is de ervaring wanneer die op zijn zij op een futselbank gebruikt wordt? Zijn de zijkanten hoog genoeg om in dat geval voor genoeg stabiliteit te zorgen?

Ik heb onlangs wat schaven kunnen uitproberen. De no 4 bevel down en de blokschaaf 20° van Veritas zijn zwaar en erg precies gemaakt. De zijkanten staan onder exact 90 graden. Ook de Dick blokschaaf voelde solide aan , veel zwaarder dan mijn Stanley en heeft en veel dikker mes. Voelt veel degelijker aan dan mijn Stanley blokschaaf.. Maar bij het nameten bleken de zijkanten helemaal niet onder 90 graden te staan. De afwijking was vergelijkbaar met die van Stanley. de vlakheid van de zool heb ik niet nagemeten.

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
D

DervishD

Guest
Even zwaar en lang als een nr 3, dan weet ik genoeg. Vanavond nog ff bij Baptist bestellen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.