Easy wood tools

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Daar lijken ze op maar er zitten carbite mesjes op.....loei scherp
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb er wel eens meegewerkt maar vond het zelf niet prettig werken. Echter zijn er genoeg mensen die hier met veel plezier en succes mee werken.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Wat ik een beetje 'eng' vind: voor zover ik dat kan zien zijn ze de enige leverancier die van deze mesjes gebruik maakt. Je moet er niet aan denken dat ze er mee ophouden, dan zijn op enige moment de tips ook niet meer verkrijgbaar. En dan heb je een paar hele dure werkloze dingen in de kast liggen.

Zijn ze overigens in gebruik niet duur?
 
Bep,
Ik heb die beitels rechtstreeks uit Amerika bij easy wood besteld. Dit inclusief een paar reservemesjes. Inmiddels zijn een beperkt aantal ook bij Stefaan houtbewerkingsmachines in Belgie verkrijgbaar http://www.capellemanmachines.be/ De # 1 en # 2 full size beitels zijn op dit moment nog niet leverbaar. Die komen naar verwachting volgend jaar. Stefaan zou mij op de hoogte houden.
 
Laatst bewerkt:

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik heb de beitels uit Belgie vandaan... prima zaak. Heeft nu zowel de grote als de kleine versie te koop.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik heb zon zelfde schraper gemaakt, door gewoon een stuk assen staal te nemen
en daar een gaatje in te boren>tappen en dan boven iets afvlakken
toen eerst zelf een beiteltje gemaakt van een oud silky zaagblad dit is zeer duurzaam staal
nu ook een carbide beiteltje gekocht voor 10 euro van bahco deze is bedoelt voor een verfschraper
maar past precies zal volgende week eens een foto/ film plaatsen is wel een heel goed gelukt project
je kan deze carbide beitels gewoon slijpen met een diamant steentje of zo

groeten, frans
 
heb er ook een zelf gemaakt
maar dan gewoon een stuk massief rondstaal genomen en hier aan de bovenkant een vlak stukje op geslepen met de haakse slijper
hieraan een vouw geslepen en klaar
dus zonder carbide punt of wat dan ook
hij draait erg goed,zeker in kopshout
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ik me niet kan voorstellen is dat deze plaatjes speciaal gemaakt worden. Het lijken me "gewoon" een soort wissel mesjes die ook voor profesionele metaaldraaibanken gemaakt worden. Wat er op dat gebied allemaal te koop is weet ik niet precies. Hebben we op het forum niet een metaaldraaier die hier iets meer van weet. Ik heb wel eens op de site van van ommen gekeken maar zie dan door de bomen het bos niet meer.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Het zijn super tools... Ik heb er nu een aantal en ze snijden als een jekko.....
Ik heb ook zelf wat gereedschap gemaakt van hss staafjes en dit meer voor het grovere werk.
iemand ervaring met de Hunter tools?
 

tuoh

Oud hout
Wat ik me niet kan voorstellen is dat deze plaatjes speciaal gemaakt worden. Het lijken me "gewoon" een soort wissel mesjes die ook voor profesionele metaaldraaibanken gemaakt worden. Wat er op dat gebied allemaal te koop is weet ik niet precies. Hebben we op het forum niet een metaaldraaier die hier iets meer van weet. Ik heb wel eens op de site van van ommen gekeken maar zie dan door de bomen het bos niet meer.


Het zijn inderdaad in oorsprong wisselmessen voor de metaaldraaiers. Nu is dat gamma wisselmessen zo groot en divers, daar heb je jaren voor nodig om die allemaal te leren kennen. Er zitten bepaalde types tussen die ook geschikt zijn voor de houtdraaier. Het is (enkel) de kunst om uit dat overweldigende aanbod de juiste eruit te vissen.

De man achter de Huntertool is zo iemand, die heeft jaren allerlei documentatie doorspit om uiteindelijk met DE wisselplaat voor de pinnen te komen. Iets dergelijks lijkt mij ook voor de Easy Wood tool gebeurt te zijn.
Het hangt niet alleen af van de toegepaste legering, ook de snedegeometrie speelt een grote rol, de meeste wisselmessen zijn voor houtdraaien gewoon te stomp. Maar er zitten een paar uitzonderingen tussen die dus wel uitermate geschikt zijn:D:D:D

Zelf heb ik nu al een tijdje twee Huntertools in gebruik en die doen hun werk fantastisch. Slijpen is hier verleden tijd, kopshout, langshout, zacht hout, hard hout, het maakt allemaal niet uit, het eindresultaat is altijd perfect. Deze plaatjes doen snijdend hun werk, de werking in kopshout is dezelfde als met een uitdraaihaak, je snijd dus met de houtnerf mee.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Andre bedankt. Ik had al vermoedens in die richting. Nu nog even wachten op een metaaldraaier die het juistee mesje wel weet.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Als ik het me goed herinner zijn de wisselmesjes voor aluminium i.h.a. beter geschikt voor houtdraaien dan die voor staal. Dit vanwege de scherpere snijhoek, zou kloppen met de argumentatie voor een scherpere slijphoek voor beitels naarmate het te bewerken hout zachter is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.