Luchtbelletjes in jachtlak

Sferie

Nieuw lid
10 aug 2012
1
0
Wij hebben een tafelblad dat gemaakt is van Iroko hout. Deze wil ik voor mijn bureau gaan gebruiken. Ik vind dat de kleur van Iroko erg mooi wordt na een laag blanke lak. Kennissen van ons hebben hetzelfde soort blad behandeld met Ruwa jachtlak van de gamma, dat geeft een prachtige glans. Dus dit wilde ik ook proberen met dezelfde lak.

Na 3 lagen lak aangebracht te hebben met de kwast bleef het resultaat hier en daar wat hobbelig omdat het hout dat ook is. Na de 3e laag (tussen elke laag 24 uur drogen en schuren) heb ik de lak laag wat verder geschuurd met nat korrel 400 en daarna 600 in de hoop een strakker resultaat te krijgen. Na een half uurtje wachten heb ik de tafel ontvet met wasbenzine en na een paar minuten weer in de lak gezet. Deze keer viel het me echter op dat er gigantisch veel kleine luchtbelletjes ontstonden in de nieuwe lak laag. Ook na zacht strijken met de kwast blijven er belletjes op de lak zitten.

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

Tafel na het nat schuren:
IMG_1302.jpg

Tafel na de 4e lak laag
IMG_1305.jpg
IMG_1304.jpg
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik weet niet op welke basis je vernis is maar het zou de wasbenzine wel eens kunnen zijn... Na het schuren is met een licht vochtig doek het stof afnemen voldoende.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Te dik aanbrengen kan ook problemen geven.
En ik sluit mij aan bij Jokke.
Na het schuren is alle vervuiling al weg dus hoef je alleen het stof te verwijderen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Luchtbelletjes komen van poreus hout of reactie met eerder aangebrachte lagen, zoals kleurbeits, die nog niet goed droog zijn. Maar in dit geval lijkt dat niet het geval. Lucht in de lak kan ook komen, als je de lak te stevig roert en zo lucht inbrengt, of als de lak te dik is bij het opbrengen, met als gevolg ook een te dikke laag, waardoor het verdunningsmiddel als belletjes in de lak blijft hangen. De lak wat verdunnen, met een niet de snel verdampende verdunner (volg het voorschrift van de leverancier) en dunne lagen aanbrengen. Een goede kwast is ook belangrijk en met een schuim of een velourroller (wel goed pluisvrij maken) kun je ook hele fraaie resultaten bereiken.
Ruwa is prima lak, voor een echt mooi en vet resultaat moet je wel 6 a 8 dunne lagen opbrengen. Tussendoor schuren met 400 of 600 is zonde, de krasje vullen weer onzichtbaar met lak. Ook het hout niet te fijn schuren voor de eerste laag, dan hecht de lak niet goed aan het hout. Voor verf is 120 ruim voldoende, voor lak kun je iets fijner gaan maar 180 is prima. Wel goed met de nerf mee schuren, anders krijg je zichtbare krasjes in het hout (of cirkeltjes van de schuurmachine). Om voldoende laagdikte te krijgen, niet te veel de tussenlagen schuren, alleen als er teveel stofinsluitingen inzitten of een dikke zakker. Als je binnen een aantal uren de volgende laag opbrengt, hecht het prima, kijk goed naar de voorschriften van de leverancier.

jaap
 
Laatst bewerkt:

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Een veel voorkomend fenomeen, zeker bij hoogglanslakken, zowel transparant als dekkend.
Bij de laatste lagen wordt algemeen gebruik gemaakt van de lak waarmee al een paar maal gewerkt is, en deze wordt droger naargelang de pot open staat.
Bijgevolg wordt er de lak te dik opgezet en krijg je deze luchtbellen.
Verdunnen is de boodschap, zon en droge lucht vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.