Vraag over drijfkracht

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Hallo, ik wil mijn combinatiemachine aansluiten op drijfkracht (3 x 380 Volt). Volstaat daarvoor een kabel van 2,5 mm² of is 4 mm² het minimum? De machine is 4 pK (voor het geval dit van belang zou zijn).

Volstaan zekeringen van 20A?

Dank en grtjes
P.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
4 pk is ongeveer 3000 VA (Watt). Dat betekent 3000/380= 7.9 Ampere totaal. Oftewel 7.9/3= 2.63 ampere per fase. 20 ampere zekeringen en 2.5 mm kabel zijn hiervoor meer dan voldoende.Zelfs als je rekening houdt met een inschakelpiek van 1.5 tot 2 keer.

Ed
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Als Ed zegt plus aanvulling gebruik een daarvoor geschikte 3 fase automaat die, mocht 1 van de fases overbelast worden, alle 3 de fases en de neutraal tegelijk uitschakelt. Sommige motoren vinden het niet "prettig" als slechts 1 van de fases wordt onderbroken met alle gevolgen vandien.
 

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Schitterend, bespaart mij wat kosten want 2,5 mm² kabel en 20 A zekeringen heb ik nog. Dank voor de vlugge reacties.
P.
 

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Dat kan je wel zeggen Ed, ik kom hier zeker nog terug.

Ik heb trouwens een bijkomende vraag: maakt het een verschil uit dat de kabel (die van 2,5 mm dus) ongeveer 25m lang zal zijn?

P.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Gezien de benaming drijfkracht ipv krachtstroom of draaistroom neem ik aan dat je uit Belgie komt. Misschien dat het in Belgie anders is, maar in Nederland mag je kabel van 2,5mm2 maar afzekeren tot 16A.
 

pmincke

Nieuw lid
17 mei 2009
12
0
Dat had ik ondertussen via andere weg ook vernomen. Dank voor je advies.

En wat betreft de lengte van de kabel: geen probleem dat die 25m lang is?

P.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Lengte is geen probleem, vanaf de meterkast tot aan contactdoos toch ook al vele meters.
Wel moet je er voor zorgen dat die kabel niet op een haspel of opgerold gebruikt wordt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
marco zei:
Gezien de benaming drijfkracht ipv krachtstroom of draaistroom neem ik aan dat je uit Belgie komt. Misschien dat het in Belgie anders is, maar in Nederland mag je kabel van 2,5mm2 maar afzekeren tot 16A.

Tja 3 fasen van 16 A is nog altijd ruim voldoende vermogen voor een 4pk motor. Je hoeft de 3 fasen niet af te zekeren met 20A, met 16A kan ook en dan kan je met 2,5mm2 werken.

Immers 4pk trek een vermogen van ongeveer 3Kw, dat kan je (afgezien van de benodigde spanning) nog wel aan met een normale 220V 16A aansluiting als je een softstart circuit gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.