Peaktool beitelschaafje.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum
D

DervishD

Guest
Vandaag is mijn nieuwste aanwinst (besteld bij Baptist) afgeleverd. Het kleine beitelschaafje van Peaktool oftewel gewoon een Quangsheng. Veel informatie stond er niet bij maar even kijken op woodcraft.com waar hetzelfde schaafje onder de naam Woodriver wordt verkocht leert ons dat het een " stainless steel investment cast body" is, anders gezegd gegoten roestvrij staal. Het beitelblad is van Mn65 staal gemaakt. Nooit eerder van gehoord maar gezien de vele positieve reviews die Quangsheng overal krijgt zal dat wel goed zitten. Ik vermoed dat het gewoon een high carbon staal is met 0,65% mangaan er aan toegevoegd. De prijs 47,25 en voor dat geld krijg je veel kwaliteit. De body is mooi gegoten en van een goed gewicht maar heeft wel overal scherpe randen, die heb ik dus gelijk even gebroken. Het beitelblad is 3,5mm dik en is op een coticule net zo snel te slijpen als al mijn andere beitels en schaven. Niks mis mee dus en vandaar ook mijn vermoeden dat het gewoon een high carbon staal is. Instellen is ook uitermate simpel. Gewoon het schaafje op het hout neerleggen, beitel vlak met het hout en dan het klemschroefje aandraaien, that's it. Hoe het schaafje in de praktijk presteert kan ik nog niks over zeggen, dat weet ik pas na de bouwvak.
 

Bijlagen

  • Afb0125.jpg
    Afb0125.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 330
  • Afb0124.jpg
    Afb0124.jpg
    77 KB · Weergaven: 326
  • Afb0123.jpg
    Afb0123.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 327
D

DervishD

Guest
Was de achterkant van de beitel goed vlak? ;)

Waarom wist ik dat iemand iets in die trant zou zeggen :p

Maar het is idd een grappig schaafje. Ik zocht al een tijdje iets waarmee je helemaal tot in een hoek kan komen en ik had die van LN al gezien maar 150 euro is me toch echt iets te gek.
 
D

DervishD

Guest
Wij hebben in het noorden idd nog vakantie, lekker puh
bupatih.gif
Ik nog 2,5 week :D
 
D

DervishD

Guest
Ik heb het schaafje al een hoop gebruikt, is echt een ideaal ding. Ik ben nu deurtjes aan het aflijsten, gewoon deurtjes van 15mm dubbelzijdig gefineerde plaat en daar gaat dan een lijst van 15x15mm om heen. Ik maak de lijsten altijd 16mm dik, ik heb dan aan de voor en achterkant van het deurtje een halve millimeter oversteek zodat ik de lijsten vlak met deurtje kan schuren maar schuren hoeft nu dus niet meer. Gewoon het beitelschaafje op het hout zetten en het te veel aan hout steek je dan heel makkelijk weg zonder het risico dat de beitel het hout in duikt. Ik merk ook dat het veel sneller werkt, ik heb nu al bijna 50% aan tijd bespaart. Conclusie, een top ding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.